Vatten & Avlopp
Krilleman: Ja, överkurs. För vattenutkastarens rör ligger ju aldrig stumt i hålet om man följer instruktionen för diametern på håltagningen.
mikewse: Tvättmaskinsavloppet hade helt klart kunnat vara en tanke om utrymmet varit lite mer ordnat. Nu är detta en gammal otät krypgrund som förutom mina få besök gästas av ett antal andra inneboende (möss, sniglar och vad vet jag) som jag ogärna bjuder in till ett öppet vattenlås ;)
Krilleman: Hur som haver behöver du en planadapter 15mm från Vatette för att det ska funka med anslutningsslangen på Vattenutkastaren! Edit: Missade att du slipat lite på gängorna för att försöka skapa en plan yta. Inte heller något som kan rekommenderas för läsare på forumet!
Vexing: Vi ska testa att klara oss utan diskho helt enkelt :) Får väl sätta in en i framtiden annars! Men tack för input! Krilleman: Tusen tack för ditt inlägg! Riktigt sjysst att du vill hjälpa till! :)
mikewse: Ja när jag såg de vita avlagringarna inne i gängorna slog mig den tanken också. Får bli citronsyra nästa gång :)
Bedholm: Tack alla för svar! När bytet till en ny jetpump inte gav någon effekt, så drog vi upp slangarna. Ungefär 35m slang fick vi dra upp, tidigare ägare och mäklare sa att det var en grävdbrun. Men det fanns visste ett borrhål i, ca 40m mätte vi hålet till och vatten nivån nådde vi efter 9m. Nu sitter det en ny djupvattenpump monterad i hålet och vi har vatten, drog kabeln i den pluggade
rävlyan: Det är en ejektorpump du har i dag , tycker det ser som att rören sitter djupt och svära att komma åt . Sen beror det på hur långt ner dom fodrat med plaströret , är det någon som vet det , troligtvis en röris eller brunnsfirma . försök att få fram uppgifter på det Kolla , in om den finns i SGU registeret där finns en hel del uppgifter som djup och foderrörets längd
NoOne2k: [citat] Kopplingen finns i flera svenska butiker. Sök på camlock. Finns hos bland annat hos hydroscand. Jag hade köpt en i plast.
mikewse: Vattenlåsröret från Faluplast har inte varit lagervara där jag hittills tittat (Bauhaus, Hornbach, Frej Jonsson). Nån som vet butik i Göteborg som kan tänkas ha hemma? (annars får det väl bli postorder men skönt att ha öppet köp över disk på grejer till såna här projekt)
[SKPG]Zamora: Har precis bytt till en ny Gustavsberg. Blev kanon, förutom att hålbild var ju självklart annorlunda i plåten, så det blev några nya hål, med följd att tegelstenen sprack lite. Nåja, gick ju att limma fast. Tack för all hjälp! [bild] [bild]
Dea_34: Funkade bra, allt pluggat. Blir nya returventiler på alla element, utvändiga mått, längd mm, har inte ändrats sedan 60-talet så det passar rakt av mot befintlig installation.
mikewse: Ang fråga (2) om väggklammer funderar jag på att använda vanlig rör-i-rör dubbelklammer (kall- och varmvatten) och pressa ihop eller jacka ur rörisoleringen de mm som behövs: https://www.bauhaus.se/dubbelklamma-for-skyddsror-6-pack.html Fortfarande mycket tacksam för tips om PEM-förgrening och tvättställskopplingen.
Peter2400: [citat] Jag tycker det är enklare och känns lite modernare att använda Loctite 55, har använt det till både metall och plastgängor har inte lyckats få någonting att läcka, inte ens en droppe. http://www.swedol.se/loctite-55-gangtatsnore-150m.html
Handell: Det slutade med att jag monterade vatettes förminskare ändå. Jag fick på 3/4 varv och drog efter det med skiftnyckeln. Först klickade det till precis som om gängorna hoppade men det var istället slangen som låstes fast. Blev bra till slut. :)
Tompa01: Om der är stopp i stammen kan du prova att fylla en, gärna två hinkar vatten. Sedan börjar du i toaletten längst ner och spolar samtidigt som du slår i hinkarna med vatten samtidigt. Gör sen likadant med wc högre upp. Om det är något som fastnat så brukar det kunna släppa då.
davveno1: I kittet följer det med underbeslag och tätning till den samma. Lägg i varukorgen.
etompau: Alltid kul när man kan reparera gamla grejor. :D Här ser man fördelen med märkesnamn och standard på prylarna.
13th Marine: Jag provade men tyvärr lossade den ändå inte, upptäckte dessvärre att jag fått en por på inkommande kallvatten så det sprutade en fin stråle där. Så jag ger upp detta renoveringsförsök och köper en ny :( Tack för hjälpen! Vill någon ha reservdelar från den så hojta till inom det snaraste.
Tompa01: Och en förbrukare i det kommunala vattensystemet kan ju inte heller tömma kommunens förråd........
M.Peterson: Önskar lite råd från kunnig! Vi har köpt ett sommarhus som idag har en brunn som finns på grannens tomt, servitut, ca 30 m från vårt hus. Idag är det installerat en jetpump kopplat till varmvattenberedaren, vilket låter ganska rejält när man använt vatten och kommer väcka samtliga i huset om man har nattliga behov:). Jag har googlat efter ett bra alternativ och funnit tryckpump som
Peter2400: Jag använder endast Loctite 55, har inte lyckats få något att läcka. Vanlig gängtejp är ingen höjdare. http://www.swedol.se/loctite-55-gangtatsnore-150m.html
harry73: [citat] Ett minireningsverk kan ha olika funktioner för att fälla ut vissa ämnen om jag förstår allting rätt, men jag har ingen erfarenhet av det, så jag håller tyst :) MEN, vi har vanlig trekammarbrunn med infiltration och jag är rätt så övertygad att det inte finns nån funktion där som tar bort ämnen från maskindiskmedlet. Så det är inte direkt miljöfarligt. Och kan det inte
sebastianand: Hej! Efter att min LPS2000 pump i mitt LTA system för 5:e gången på 1 år har gått sönder bestämde jag mig för att byta ut hela kalaset till en ny pump. Kör nu med min reservpump som är en kraftig dränkpump. Fungerar ypperligt, dock ingen skärande modell. Gamla LPS2000 pumpen är ca 18 år, Har fått byta statorn 4 ggr sista året. Senaste gången bytta jag även larm och on/off
rävlyan: [citat] Om vattennivån sjunker 10 cm efter användning , då har du hemskt med vatten i brunnen Dur har en pump som sitter i hålet och troligtvis ett 125 mm hål , då finns det lite plats mellan pump och berg , fram med kastspöt , sätt en lagom blytyngd ( inte tjockare än 10 mm ) på linan och släpp ner , första plasket är ytan , vid stopp har du botten , bara dra upp och mäta linan ,
Demmpa: MJKn använder vi på jobbet för att mäta nivån i slamsilon, sedan har vi två tryckgivare för att mäta nivån dels i en kemtank dels i en bufferttank. Har för mig att det är dessa två: http://www.mjk.se/produkter/nivaa/7060/ http://www.mjk.se/produkter/nivaa/keram-30/ Där måste man ha något som tar emot 4-20mA-signalen Givarna har varit i drift i närmare tio år utan några problem.