Hej,
För två år sedan köpte jag ett sommarhus. Det visade sig efter ett vattenprov att det var mycket järn och mangan i vattnet. Jag köpte ett begagnat Callidus x3mfilter och hoppades att det skulle lösa problemet. Det blev bättre men inte perfekt, vattnet blir rött vid kokning och varmvattnet luktar pga manganet. Har pratat med Callidus om en service av filtret. Det skulle dock kosta över 5000kr. De tyckte att jag skulle trycka brunnen först innan jag la de pengarna.
Det är en djupborrad brunn som borrades för ett par år sedan. I papperna står det att det var rött vatten de kom på.
Kan mitt vatten bli bättre av att trycka brunnen?
Kan jag göra en service av filtret själv?
Har någon här erfarenhet av Callidus x3mfilter?

Mvh
Anton

R
A Antonanderi skrev:
Hej,
För två år sedan köpte jag ett sommarhus. Det visade sig efter ett vattenprov att det var mycket järn och mangan i vattnet. Jag köpte ett begagnat Callidus x3mfilter och hoppades att det skulle lösa problemet. Det blev bättre men inte perfekt, vattnet blir rött vid kokning och varmvattnet luktar pga manganet. Har pratat med Callidus om en service av filtret. Det skulle dock kosta över 5000kr. De tyckte att jag skulle trycka brunnen först innan jag la de pengarna.
Det är en djupborrad brunn som borrades för ett par år sedan. I papperna står det att det var rött vatten de kom på.
Kan mitt vatten bli bättre av att trycka brunnen?
Kan jag göra en service av filtret själv?
Har någon här erfarenhet av Callidus x3mfilter?

Mvh
Anton
Har du hydrofor eller hydropress?

• Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Hydropress, ny förra året.

R
Trycka brunnen skulle väl vara för att få bättre tillrinning...
Fördelen med hydrofor är att det järnhaltiga vattnet luftas i hydroforen. Skiten lägger dig på botten i hydroforen till viss del.

• Gilla
Antonanderi
  • Laddar…
R
"Kända negativa effekter av högtrycksspolning är att vatten ur näraliggande brunnar sprutat som en kaskad med pump- och översvämningsskador som följd. Det har också förekommit ökade svårigheter att få ett klart och slamfritt vatten ur högtrycksspolade brunnar. Det finns också en viss risk för att den bergborrade brunnen kan nå kontakt med ett ytligt grundvatten. Det är bland annat därför som manschetten inte ska sättas för grunt i brunnen.

Den långa erfarenheten av högtrycksspolade brunnar visar emellertid att mycket få skador har uppstått och att tillrinningseffekten är god. Det finns inte heller någon anledning att överdriva riskerna med metoden så länge den utförs av yrkeskunniga entreprenörer."

• Gilla
Antonanderi
  • Laddar…
Ok,
Konstigt att de tyckte att vi skulle göra det innan service? Tillrinningen är det inget fel på, han menade nog att det skulle rensa den på något sätt.

Jag skulle börja med en ackrediterad vattenanalys, att trycka brunnen pga av fel i vattnet är inte rätt. man trycker för att få bättre tillrinning. Även att göra rent en brunn är galet då det är vattnet som kommer in i brunnen som är problemet och inte brunnen i sig. Det låter som om du antingen har humus eller järn. Är vattnet färgat och klart (typ äppeljuice) när du fyller ett glas är detta humus. är det färgat men mjölkigt är detta järnoxid.
Man kan fylla ett glas och låta stå i några dagar, järn kommer att oxidera och lägga sig på botten, humus kommer vara kvar i löst form och färga vattnet.

Men som sagt man gör ingenting med ett vatten förens man vet vad man ska göra. Att börja bota symptomer blir ofta väldigt frustrerande och dyrt i slutändan.

• Gilla
Antonanderi
  • Laddar…
Låter helt rätt,
Jag gjorde vattenkanaler innan vi satte in filtret. Mycket järn och mangan. Det har blivit bättre med filtret men inte helt bra. Tänker du att jag borde göra ett till innan jag servar filtret?
Läste i någon annan tråd att man kunde stänga av filtret när kaliumet precis gått in. Jag har automatisk backspolning. Går det att göra ”ndå tross? Vad kan jag göra mer?

Ja, du kan stänga vattnet in och ut när den tagit in kaliumpermanganat och låta den stå under natten. Och sedan göra några manuella backspolningar.
Greensand är effektivt på järn och mangan oavsett form. Men brukar bara rena upp till ca 90%, så har man väldigt höga värden får man ändå en del kvar. PH värde och humus påverkar också effekten.

• Gilla
Antonanderi
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Ja, du kan stänga vattnet in och ut när den tagit in kaliumpermanganat och låta den stå under natten. Och sedan göra några manuella backspolningar.
Greensand är effektivt på järn och mangan oavsett form. Men brukar bara rena upp till ca 90%, så har man väldigt höga värden får man ändå en del kvar. PH värde och humus påverkar också effekten

Ska jag dra ut sladden till automatiken?
Kan det var påsen plats att rengöra baljan med kaliumet? Finns det något mer jag kan göra för att göra filtret bättre?
Nu gör jag 3 backspolnnngar i veckan, blir vattnet bättre om jag utökar backspolningarna?

Tack för svaren!!!

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ok,
Ska jag dra ut sladden till automatiken?
Kan det var på plats att rengöra baljan med kaliumet? Finns det något mer jag kan göra för att göra filtret bättre?
Nu gör jag 3 backspolningar i veckan, blir vattnet bättre om jag utökar backspolningarna?

Tack för svaren

Nej, låt automatiken gå programet ut.
Du behöver inte göra rent kaliumtanken om det inte massa skräp i.
3 ggr i vecka låter mycket, du behöver inte köra oftare. Får du inte liv i det efter det stått ett tag så kanske det är dags att byta massan.
Men allt hänger lite på hur mycket järn/mangan du har i vattnet.

• Gilla
Antonanderi
  • Laddar…
Tack igen!!!
Massan bytte jag förra året också, när jag satte in filtret. Har gjort ett gäng vattentest innan jag satte in filtret, stor spridning på kvaliteten 6mg/l järn på bästa 25 mg/l järn på sämsta då hade stugan stått oanvänd i ca 20 år), Mangan runt 1 mg/l, ph6,7.
Detta innan filtret sattes in. På Callidus snackade de om att de i servicen ville kalibrera in hur mycket kalium som går in i filtret, vad menar de med detta?
Finns det något mer jag kan göra för att få det bättre filtret bättre?
Jag har funderat på att sätta in ett extra filter efter nuvarande filter om jag inte får det att spela helt rätt? Är det att rekommendera?

Tack!!

• Gilla
Riddarn 115 och 1 till
  • Laddar…
Du har väldigt mycket järn! 90% rening på 6 ger 0,6 efter filter. 0,5 ger en anmärkning. Dessutom är pH-värdet troligen strax över 6 vilket gör att det är svårt att oxidera järn. Men främst mangan är väldigt svårt.
Antingen får du försöka få upp pH men det är inget roligt med så mycket järn eftersom det kommer sätta igen ph-filtret. Enklaste och billigast skulle nog vara att tillföra extra syre, det lyfter pH-värdet och hjälper greensand att lättare fälla ut järn och mangan.

Eftersom du har ett lågt pH skall du även kolla upp COD talet, man vill helst hålla sig under 5 vid oxidering.

• Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.