Inte optimalt att bli av med vattnet en lördagkväll, men jag är ensam nere på landet och har 20 liter på dunk, så det är inte så bråttom.

Vattnet har funkat utmärkt under dagen och jag har kanske tagit ut hundra liter. Nu ikväll var det dock tvärslut. Diskmaskinen har gått under eftermiddagen, så säkerliken har det hela skett under tiden den gick.

Det är en borrad brunn på drygt 100 meter och det saknas närliggande grannar, så jag är inte orolig att vattnet sinat, utan tänker att det har med pump/hydrofor att göra. Jag kan dock inget om sånt.

Alla säkringar är hela, och det finns fungerande el i hydroforrummet (jordkällaren). Det ser också ut att vara tryck i hydroforen.

Till systemet finns en strömbrytare med återfjädrande knappar (längst till vänster på sista bilden). Den verkade vara i av-läge, så jag slog på den. Inget lät, men efter 3–5 sekunder slog den ifrån igen. Upprepade två gånger med samma resultat.

Några idéer? Slänger in ett par bilder som tyvärr inte säger mig något.
Manometer med tryckmätning på en hydrofor i ett dunkelt utrymme, potentiellt problem med vattentryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydrofor i jordkällare med tryckmätare, rör och strömbrytare.
Skapa konto
Eldriven utrustning i ett stenrum med hydrofor, ledningar, och elektrisk strömbrytare.
Skapa konto

ullberg
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Till systemet finns en strömbrytare med återfjädrande knappar (längst till vänster på sista bilden). Den verkade vara i av-läge, så jag slog på den. Inget lät, men efter 3–5 sekunder slog den ifrån igen. Upprepade två gånger med samma resultat.
Det där är ett motorskydd så då låter det som att något är fel med pumpen. Verkar dock märkligt om du faktiskt har 4 bar i hydroforen (åtminstone som du säger att det är "tvärslut"), vad händer om öppnar kranen på sista bilden? inget, rinner utan tryck eller spolar med tryck? - det kan ju också vara manometern som är trasig, vad händer om du knackar lite försiktigt på den?

/U

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, det känns som ett elfel. Får gå ner och kika på det igen, men inget vatten alls vid kranen där heller (har jag för mig, tror att jag testade den också).

Också förbryllad över trycket. Kan det vara fullt med luft? Knackade lite på själva tanken och den lät inte helt tom och ihålig, men ärligt talat har jag inget att jämföra med.

O
Lättare att felsöka något man förstår hur det fungerar! =)

Ett sånt här system fungerar i allmänhet ungefär så här:

Hydroforen innehåller luft och vatten. När du pumpar in vatten så trycks luften ihop och trycket stiger. Lufttrycket i i tanken när den är tom, det vill säga inte innehåller något vatten, kallas ibland för laddtryck. Om du vill ha ett tryck i ledningarna på t.ex. minst 2 bar så fyller man upp hydroforen till 1,5-1,8 bar i förtryck. Sen har man en tryckströmbrytare som styr pumpen. Den ställer man in på att starta när trycker sjunker under 2,0-2,2 och stoppar någonstans vid 4,0-4,5 bar.

Vanligt fel:

Luften har läckt ut. Om luften pyst ut så har du inget i tanken som kan komprimeras eftersom vätska som bekant inte kan komprimeras. Det innebär att trycket stiger väldigt snabbt när pumpen försöker trycka in vatten utan att den faktiskt pumpar några större mängder. På samma sätt sjunker trycket direkt när du öppnar kranen och det hinner inte rinna ut några nämnvärda mängder. Nu försvinner oftast inte all luft på en gång utan det minskas långsamt. Man märker att laddtrycket sjunkit när pumpen startar väldigt ofta. Jag har aldrig använd en hydrofor så jag vet inte exakt hur det fungerar men jag har fattat det som att du kan se luftmängden i siktröret på sidan av tanken. Något sånt finns inte på en hydropress jag någon annan får förklara hur den delen funkar.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det låter mer som att du beskriver en hydropress. En hydrofor brukar det inte vara något förtryck i.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
När strömknappen går tillbaka till noll (motorskyddet) brukar det vara ett av två eventuella fel.

Antingen är det skit i tryckströmbrytaren. Det kan man kontrollera genom att öppna tappkranen bredvid anslutningen i hydroforen. Tryck in knappen så du får drift innan motorskyddet återställer sig till noll efter 3-5 sekunder.

Sprutar det vatten i tappkranen under dom få sekunderna?

Om nej, så är det antagligen fel på pumpen. :(

Om ja, så skruva loss tryckströmbrytaren och rengör innanmätet på vattensidan. Brukar bli full med gegga.

Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
O
D Daniel 109 skrev:
Det låter mer som att du beskriver en hydropress. En hydrofor brukar det inte vara något förtryck i.
Stämmer bra. Jag har bara erfarenhet av hydropress. Principen är dock den samma. Trodde det var ett visst förtryck även i en hydrofor, eller är det så att den utgår från 0 bar och enbart den luftmängd som finns innan man pumpar in vatten?

Edit: Hittade en manual för en hydrofor här http://static.wm3.se/sites/19/media/10356_hydrofor6bar120816..pdf?1399460923 och det verkar som man snarare "efterladdar" den vid driftsättning för att justera luftmängden, men att det som krilleman skriver nedan brukar bli rätt bra om man utgår från en tom tank.

För TS: Skillnaden mellan en hydrofor och en hydropress är att i hydropressen så hålls vattnet och luften åtskilda genom att vattnet finns inuti en gummibälg. Det innebär att vattnet inte kan oxideras av syret i luften samt att man får större effektiv volym, det vill säga att man kan utnyttja en större del av tankens volym.

Redigerat:
  • Gilla
TheProfile och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
O Steamboy skrev:
eller är det så att den utgår från 0 bar och enbart den luftmängd som finns innan man pumpar in vatten?
En bra standardinställning som är enkel att utföra för hydrofor, är att tappa ur allt vatten i hela hydroforen. Efter det startas pumpen tills den stannar. Nu är det lagom luftbubbla som tillåter tappning ok!

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag dubbelkollat. Hade inte öppnat kranen som nämndes ovan tidigare, men där fanns i princip inget vatten. Rann ut en dl innan det tog stopp.

Elstoppet slog av efter 10–12 sekunder och inte snabbare som jag först trodde, men det gör ju ingen större skillnad.

Är det till att dra upp 100 meter pumpslang och byta pump, eller kan det vara ett enklare fel? Misstänker att arbetet är den stora kostnaden, det och omaket att få ett jobb gjort långt hemifrån.

• Gilla
Kaffelatte
  • Laddar…
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
När strömknappen går tillbaka till noll (motorskyddet) brukar det vara ett av två eventuella fel.

Antingen är det skit i tryckströmbrytaren. Det kan man kontrollera genom att öppna tappkranen bredvid anslutningen i hydroforen. Tryck in knappen så du får drift innan motorskyddet återställer sig till noll efter 3-5 sekunder.

Sprutar det vatten i tappkranen under dom få sekunderna?

Om nej, så är det antagligen fel på pumpen. :(

Om ja, så skruva loss tryckströmbrytaren och rengör innanmätet på vattensidan. Brukar bli full med gegga.
Missade det här innan jag svarade nyss. Kommer inget ur kranen den korta tid brytaren är på, så det lär väl vara pumpen då. :(

R
När du har ca 4 bar så skall nivån i röret nästan vara i topp, lys med ficklampa.

Antingen tömma hydroforen helt eller sätta dit luftnippel i toppskruven så du kan pumpa in mer luft, men då måste du ha kompressor.

Bästa svaret

Det första du bör kolla med dina symptom dvs utlöst motorskydd är att du har alla tre faser fram. Att du säger att det finns ström där antar jag beror på att du har belysning. Bör finnas säkringar i centralen som syns på bilden att kolla och sen i nästa steg där matningen kommer från. Har du någon spänningsprovare e.dyl kan du testa med den bit för bit till du når slutet på kedjan dvs utgående från tryckbrytaren ner mot pumpen. Ev finns en sista skarv vid brunnstopp av något slag.

Detta är grundfelet (elmatning, komponenter på vägen och slutligen då motorn) så du behöver knappast fördjupa dig i luft och hydroforer, manometrar osv ännu.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Precis, jag har belysning i taket och alla säkringar till pumpen är också hela. Likaså huvudsäkringarna.

Multimeter har jag, så visst kan jag mäta spänningen mellan ledarna. Det får dock bli ett jobb för morgondagen.

Tack alla för lördagskvällsengagemanget! Letar vidare i dagsljus imorgon.

Har nu varit nere och mätt spänningen och det var tack och lov ett elfel.

Mellan L1 och L2 respektive L1 och L3 hade jag bara 35 V. L2–L3 visade ca 420, vilket känns lite högt, men ändå ok. Borde alltså vara L1 som är borta.

Elcentral med utlöst stigarbrytare och synliga ledningar i ett uthus.
Skapa konto

Gick för att kolla mellanskåpet vid uthuset, ingenting. Tänkte att jag tittar in inne också. Sammanfattning: pucko.

Elcentral med säkringar och en utlöst stigarbrytare, handskrivna etiketter anger funktionerna.
Skapa konto

Slog om den utlösta stigarbrytaren.

Vattenläckage från röranslutning i ett teknikrum med synlig vattenstråle och pölar på golvet.
Skapa konto

Jag inser nu vad jag gjort. Jag försökte få igång en gammal trefas vedklyv igår. Motorn snurrade nästan ett par sekunder, sen löste säkringen uppenbarligen ut. Jag trodde klyven kanske var paj, men den behöver ev. mer än 16 A (paj alltså...). Hur som haver kom elfelet inte från vattenpumpen.

Jag är dock fundersam på om hydroforen alls funkar. Den stod ju på 4 bar utan att ge något vatten och efter att elen varit tillbaka stängde jag av elmotorn och då dog vattentrycket.

Jag tror alltså inte att jag har en fungerande hydrofor i systemet, utan pumpen går nog igång direkt vid belastning. Känns obra. Detta stämmer också bra med min uppfattning att vattnet helt plötsligt var borta. Med hydroforen borde väl trycket sjunkit långsamt?

Mer utredning krävs alltså, för såhär lär jag väl slita ut pumpen fortare än annars.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.