Har i pumpen som tar vatten till gården 32 mm pem och genomgående tror jag minst R25-gängor. Suger säkert 20 meter och trycker väl drygt 30 meter.
Jag är nu sugen på att montera en vattenfelsbrytare som bryter vattnet innan pumpen och det börjar läcka. Problemet är att den har R15-gänga. Om jag monterar denna, blir det en sådan flaskhals jag tänker mig eller spelar det typ ingen roll? Den motneras då före pumpen.

R
Först och främst ingen brytning av vatten före pumpen , då måste även pumpen brytas elektriskt , annars går den sönder , då tryckströmbrytaren kallar på vatten på lågt tryck
En 15 ventil kommer att få ett klart motstånd som inte är bra på en sugsida , kan gå att ha på trycksidan men kan inte svara på det , på trycksidan ökar vattnets hastighet genom ventilen och det blir ett något mindre flöde efter den ,men det är en bra tuff strypning
Sök på Flödesvakt vatten så finns varianter mellan 3000 - 10 000kr inga billiga grejer för dom med kvalitet

Ja före pumpen är det helt fel att sätta något sånt. Har du någon form av hydrofor passar den i så fall som mindre dåligt placerad efter den och ut mot förbrukarna. Varför vill du ha den öht? Är du osäker på anläggningens skick är det bättre att åtgärda där eller sätta in den längre ut i anläggningen före ev maskiner som tvätt, disk osv som kan vara svagpunkter. En fjärrmanövrerad ventil som alltid hålls stängd när inte vatten används är det allra bästa och kan väljas av den dimension som passar där den byggs in.

Brytaren dödar även pumpen smidigt nog.
Finns med 20-gänga men var muppig leverantör jag helst hade sluppit.
Blir ju inte så mycket värre att ha den på trycksidan om jag tänker rätt. Då stängs ventilen och inget vatten i systemet kan rinna tillbaka, eller ja lite beroende på var läckan kommer.

R
Rinner tillbaka ? är det ingen backventil i brunnen då ? , det är nog en pumpautomat då har verkar det som , eftersom du säger suglängd 20 meter

Vattenfelsbrytaren måste väl sitta EFTER hydrofor/hydropress.
Sitter den före så kommer hela hydrofor/hydropress att tömmas ut genom läckan, blir ju bara nått 100 tal liter men ändå.

Sitter den före så kan man lika gärna BARA stänga av pumpen.
Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.