K
Kojfabriken: Nja det får nog bli att köpa en 25m 25mm matarledning och returnera några kopplingar helt enkelt. Rörisen i min ort verkar köra på lk -systemet. Kan ju skicka en fråga, även om jag tror han blir lite tjurig att jag inte anlitar dem istället, han är lite sådan :/
5 svar · 2,0k läst
G
Gårdsboende: Tänkte uppdatera lite. Min läcka utanför min fastighet var ett lodrätt spolrör som glidit ur sitt läge, troligen har det hänt under spräningen för nya vägen för 3-4år sedan. Slog ner det och inläckande vatten slutade helt. Även markbädden, efter att fått vila i 4 månader, tar efter 2 månader fortfarande emot vatten och verkar lira igen.
18 svar · 3,6k läst
R
RalleB: Gängtejp så får du tätt(y)
5 svar · 830 läst
·
R
rävlyan: Vad är det du har nu , är det en infiltration som ska göras ? mera info behövs
1 svar · 1,9k läst
P
Pontusullvan: [citat] Gött, tack för hjälpen
4 svar · 1,3k läst
·
G
Guldlock: Det är stopp i golvbrunnen i duschen i källaren. Jag har sugit upp det mesta av vattnet med en svamp och det ser ut som på bilden. Det är ca 2 dm från golvet ner till spetsen på de fyra "hullingarna" och sedan ytterligare 7-8 cm ner till vattenytan. Är det någon som har erfarenhet av den här typen av brunn och har några tips?
0 svar · 2,3k läst
·
M
mrmlz: Jag fortsätter med grundläggande frågor.. Piggen är oerhört trög att röra på, 5-56 och "joxxa" runt lite eller är det utbyte som gäller?
11 svar · 3,5k läst
·
N
NikAmn: [citat] Hur gick det? Jag är inne på det samma nu ett antal år senare. Min ide är att koppla en liten kompressor till en vanlig 25 liters plastdunk som sedan kopplas till en bänkdiskmaskin
9 svar · 9,8k läst
K
Kickan123: Nån som vet hur man ser att det är dags att slamrensa en damm för efterbehandling av avloppsvatten från trekammarbrunn+infiltrationsbädd?
0 svar · 667 läst
W
Wengelin: [citat] Ja! Min enda tanke är att det måste ha blivit förstorat på något sätt. Och om du har en anledning till hur det kan komma sig så låter det helt troligt. Tack!
17 svar · 6,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Det är inte ett traditionellt koppel. Jag är tveksam att det fungerar som du tänkt på etthålsventilen TS har. TA:s ROT-bok finner man här, det bör vara någon av dessa ersättningsventiler. https://www.vvs-klimat.se/dokument/TA%20Rotbok.pdf
16 svar · 19,2k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Själv skulle jag gjort precis som du föreslår, sådana lösningar har jag sett i flera lunschrum. Förvisso används diskbänkarna där, mest till sköljning av kaffekoppar och rengöring av matlådor. Använd vanliga avloppsrör. De är båda billiga och stabila. Staffan
7 svar · 4,0k läst
·
K
Kurtivan: [citat] Oj, det var bra info tills jag står med det behovet igen!
24 svar · 5,2k läst
·
mattetvilling
mattetvilling: [bild] [bild] Efter lite funderingar så kom jag fram till att det inte är så bra att köra handdukstorken på shuntat vatten så fram med tigersågen efter noggrant studerar bilderna från när jag la ner vattenrören för några år sedan. Och efter missat rören men några centimeter så fann jag en fri väg till skåpet. Nu blev problemet bara att uponor bytt anslutningar till sina skåp
1 svar · 4,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Materialet! MMS:s motsvarighet som nämner tappvatten hittar du här. Det verkar finnas en gammal variant på RSKdatabasen och en ny uppdaterad på MMA:s hemsida. Observera skillnaden https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_133_1541441.pdf http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/09/4828281_rev5.pdf Dock så skyltar MMA med CW602 vilket är mässing i kvalitet för
11 svar · 10,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Undvik "noname" inom VVS. Handla alltid produkter med monteringsanvisningar! https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8546953.pdf Bilden säger allt: [bild]
3 svar · 2,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Proppen är nog det bättre alternativet av dina två länkar ovan. Inte bra, men lite som pest eller kolera?!
5 svar · 2,3k läst
T
topmount: Skulle sätta dit en så här https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/minikulventil-2000017913 förlänger röret och ger mervärde.
7 svar · 6,3k läst
·
A
AngelFB: [citat] Hej igen! Skulle du kunna hjälpa mig med att rekommendera det tätskikt du tycker jag ska använda? En djungel där ute...
6 svar · 2,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: 160cc är det nog med största sannolikhet på blandaren. Problemet är förskruvningarna. Dom är då M26 och inte 15-gänga! Lättast trotsa allt är nog att kapa prisolen och köra dit två raka kopplingar eller ballofixer. Sen bocka upp två nya rör till korrekt blandarfäste.
2 svar · 2,6k läst
·
S
suprapappa: Tack så mycket prototypen. Avloppsrör är inhandlade och ska sättas på plats nu :)
2 svar · 2,9k läst
·
P
Peter_K: Men då är det lika bra att byta allt eftersom jag ändå drar nytt biten från badrummet till rörsckaktet.
6 svar · 3,7k läst
·
M
Marcussjogren: [citat] Ja - allt vatten går igenom filtret. Järn och mangan missfärgar allt det kommer åt.
9 svar · 7,3k läst
M
Micke_xyz: Tryckvågen som uppstår breder ut sig bakåt i systemet och behöver träffa stötdämparen så tidigt som möjligt. Allt som sitter närmre än stötdämparen kommer få en smäll av tryckvågen.
10 svar · 12,6k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Du kan väl loda rörspetsen för att kontrollera vattennivån. Behöver pumpen primas..?
1 svar · 2,3k läst
Krilleman
Krilleman: Behöver man inte mer vatten i badrummet än dusch, WC och tvättställ så går det alldeles utmärkt med Vatettes badrumsfördelare. Billiga är dom också!
2 svar · 2,0k läst
S
Sota: [citat] Så kan det nog vara. Ska nog ta ett vattenprov när det är grumligt och ett när det är klart, bara för att kolla ändå.
4 svar · 2,1k läst
S
Stefan1972: Antagligen för att det är en "appparatända" Har du en klämringskoppling där så blir det ju svårt att ersätta den när den är dragen en gång.
4 svar · 2,3k läst
·
M
magico: Vi har pratat med FMM och dom har sagt att det finns en annan omkastare som passar till Ebro. Har nu beställt den ca 1200 kr! Inte billigt. Hoppas inte mån mer grej går sönder. Tack för hjälpen.
4 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.