Vatten & Avlopp
Helmersson: Hej. Jag hade inte tagit bort den. Den förhindrar troligtvis att ytvatten rinner ner i brunnen. Hade det varit min brun så hade jag aldrig lagt en väg i närheten.
Bono_R: Kollade våra förutsättningar med Saniflo support och de sa att jag behöver en Sanicubik 1 WP för att klara stigningen och rörlängden. Saniflo är troligtvis ”försiktiga” och vill väl inte att man hamnar på gränsen av vad en wc stol med inbyggd pump klarar, Saniflo compact elite hade jag som exempel i min fråga till supporten. Jag kommer troligtvis att välja ett Jets system i
knipo: En uppdatering i tråden. Långt om länge, men det är inte förrän nu jag löst problemet. Det hade inte ett dugg med amperen i motorskyddet att göra, inte inkopplingen till motorn eller något annat med el att göra. Jag skulle göra en sak i brunnen som jag tänkt på länge. När jag kommer ut o lyfter bort betonglocket så ser jag det här. Jag förstår direkt varför hydroforen tar tid
nybyggarn3: [citat] Tack för svar. Det lutar åt att lägga kall och varm vatten i isoleringen, genom kantbalken. Kanske med någon extra isolering på kallvatten genom balken. Läste att kallvatten inte ska bli varmare än 24 grader , om det står stilla i 8 h. Frågan är om vi klarar det genom balken. Å andra sidan ska allt vatten förlagt i grunden genom betongen på väg uppåt. Angående att lägga
Dudeish: Det ser dessutom ut som att golvspånet är skarvat utan kottling...
ToRy: Att man luftar en vv-beredare innebär ju i mitt fall (och antar jag även i Mats fall) att man inför vintern låter vattnet rinna ut och ersättas med luft för att på våren trycka i vatten vilket i sin tur trycker ut luften. Det är alltså inte fråga om att lufta för att det kommer luft med vattnet som blir mer och mer i beredaren, utan det handlar om frostskydd. En beredare som används
Stegatorparn: Det här ombyggnadskittet https://www.moraarmatur.com/sv/vara-produkter/koksblandare/tillbehor-koksblandare/tillbehor-koksblandare/ombyggnadskit-for-bdm/?t=4&id=19624 är monterat och kanske måste avlägsnas för att öppna diskmaskinsutloppet.
NoOne2k: Är rören i så pass dåligt skick att de måste bytas? Det räcker inte med att rotskära rören istället? Det kan vara möjligt att relina delar av sträckan eller hela sträckan, antingen med flexibelt foder eller om det är raksträcka skjuta in nya rör av PP/PVC.
moje1977: [citat] [citat] Svara mig själv :o Verkar vara artnummer 7080179 som är en liknande brunn som min...men frågan är om det finns färdiga luktspärrar...
Säckebäck: Har letat och letat efter den del som är i mitten på bilden. Förstår inte om det är en lös del eller del av spindeln som alltså tidigare suttit fast i spindelröret men som nu lossnat? Är en äldre Gustavsberg. Just den mässingsfärgade delen kan jag inte finna någonstans på nätet. Enbart ventilöverstycket men då ser det ut som det sitter en annan typ av del inuti? Någon som har
HasseTeknik: Om du har 1 pump, så behövs ingen extra backventil. Det räcker då med att utöka lagringskapaciteten d.v.s med en extra (eller byte mot större ) hydrofor/ hydropress, så att inte pumpen får jobba så ofta.
KnockOnWood: [citat] Just så har vi, och det fungerar utmärkt sedan nio år. Som kuriosum kan jag nämna att den första sommaren, 2011, uppstod en obehaglig avloppslukt när vi satt ute i trädgården. När jag försökte hitta vad som var fel, upptäckte jag att husbyggarna hade slarvat när de drog luftningsröret upp på vinden. De hade dragit en nästan horisontell del ut i kattvinden med bakfall, så
proffsrik: En nippel: https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/6-kantsnippel-2000035090# ( storlek antingen G3/8 eller G1/2) Samt lin och gängpasta. (på den sidan som är mot ballofixen. mot den lekande muttern på slangen ska det inte vara då du har packning där som tätar)
Krilleman: Va?! Ska du ha en slang ner i 40mm vattenlås?! Lägg upp en bild så vi förstår hur din installation ser ut! (y)
useless: Ja, om det är Uponors rör. Andra tillverkare har andra namn, t ex LKs universalrör.
Staffans2000: På varmvattnet har 12mm. i hela huset. Det duger gott, och vv kommer fort som attans.
mattetvilling: Känns igen:D glöm inte att rensa gängan från tätskikt och fix/fog. Detta gör verktyget om man har det.
anders07: Kan ju tillägga att en PRK koppling är enklare då den går att vrida även när den är monterad. När du dragit fast ena sidan sitter den fast, kommer inte att lossna.
bortek: Tack för svaret. Yepp verkar finnas där ute Hittade en till https://shop.anticimex.com/vatten-och-fukt/diskbanksinsats
Christopher Persson: [citat] låter som en bra idé... tycker bara att plastkopplingarna är så smidiga att montera, om jag ska köra prk behöver jag en stor nyckel att dra åt plastmuttern, men känns lite tryggare måste jag erkänna...
jesper33: 1,5 bar på tillslag lite för lite normalt ca 2,2, frånslag ca 4 - 4,5 bar, din tryckströmställare står nog för högt och pumpen orkar inte lyfta till inställt tryck, lyft på kåpan och se vad som står under och sänk frånslag
jesper33: [citat] Hittar inte den pumpen på grundfos bara 90 modell , kanske en ny som inte kommit på grundfos. En 110 kanske kan vara på 110 meter
Villa1949: Jag hade aldrig gått med på att någon skulle få dra en spillvattenledning över min tomt. Bäddar för problem och jag hade aldrig velat köpa en fastighet med en annan fastighets ledning på tomten. Så om fler tänker som jag så innebär det även en värdeminskning för din fastighet.
mogge_73: Du bör ta bort större partiklar som järn/mangan och kalk innan RO. Dom flesta RO renare backspolar membranen. Förrening gör väldigt stor skillnad på membranets livslängd.
mogge_73: Omsätt vattnet ordentligt om brunnen har stått still, sen ska du satsa på ett bättre vattenprov. Ett ackrediterat via antingen Synlab eller Eurofins. Enligt detta prov har du inte humusbundet järn. Men det är väldigt få parametrar att basera ett vattenfilter köp på.
mogge_73: Ja, det låter som en läckande koppling. Man kan omsätta lite vatten så manometer-nålen hamnar i mitten. Sätt en tejpbit och vänta några timmar och se om den sjunker. Då läcker den eller trycker vatten bakåt.
Vante: Har en nyborrad brunn, 15m i en grusås med 8m vatten, har pumpat 1L/sek, 80kbm totalt, nivån sjunker inte under pumpning, höjdskillnad 2m och 30m i sida, vad ska jag ha för pump, har tittat på DEBE.
Claes Sörmland: En gammal slamavskiljare av tillräcklig volym, tre kamrar och T-rör med en efterföljande fungerande infiltration i lämplig mark (och långt från vatten) tillhör inte kommunernas mest prioriterade system vid tillsynen. De kan nog få leva ganska länge till. Särskilt i glesbygdskommuner där det inte finns pengar för omfattande tillsynsarbete.
axelman: Hej När vi stängt v-vkranen på ovanvåning de senaste dagarna, så har det inte"slamrat" i Värmepumpsrummet. Kan det vara så att backventilen före inloppet i förvärmningstanken har "låst sig" i öppet läge ? Ventil"paketet" är rejält gammalt. Kanske tom från förra seklet. Finns det något fiffigt sätt att kolla om backventilen fungerar som den skall ? Trevlig helg Axelman
SmedenGBG: Ja det är så alla tider och alla årstider. Det märks mer på vintern eftersom luft/vatten pumpen jobbar hårdare då.