1 753 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Motorskydd löser ut vid bevattning
Har problem med att motorskyddet slår ifrån när jag vattnar med slangen i växthuset.
Har nyss tömt och luftat hydrofonen. Funkar bra inomhus utan att slå ifrån nu, men när jag vattnar i växthuset slår motorskyddet ifrån efter en kort stund.
Beror det på att pumpen inte hinner fylla hydrofonen eller pga något annat?
Egen brunn, gammal grundfors pump
Har nyss tömt och luftat hydrofonen. Funkar bra inomhus utan att slå ifrån nu, men när jag vattnar i växthuset slår motorskyddet ifrån efter en kort stund.
Beror det på att pumpen inte hinner fylla hydrofonen eller pga något annat?
Egen brunn, gammal grundfors pump
När du vattnar i växthuset så gör du det under lång tid , hur är det vid disk , dusch, troligtvis kort tid för att fylla hydrofonen, om det är det något som klunkar på väggen vid hydrofonen ( kontaktor )eller är det bara en tryckströmbrytare som sitter på ett rör före hydrofonen. Inget ovanligt att tryckbrytaren/kontaktorn kan få lite brända kontakter med tiden, då kan det bli lite dålig kontakt på en fas och då vill motorskyddet lösa efter ett längre vattenuttag. PS är det en 1 fas eller 3 faspump
Pumpen ska klara gå kontinueligt utan att motorskyddet löser ut så något gör att motorn drar för mycket ström eller så löser motorskyddet ut vid fel ström.
Klicka här för att svara