C carlsteffo skrev:
Det är ganska nya ledningar från pumpen in i huset. Likaså beredaren är bara några år. När jag tömde beredaren och bytte anod till zink försvann lukten - i några veckor......
Så det har något med uppvärmningen att göra. Om det sedan är svavel eller inte ska jag testa så fort jag kommer ut till huset.
Men som sagt .... Det är när vattnet är varmt ock passerat beredaren som det luktar.
Värmer man i vattenkokare nu finns ingen lukt.
Farsan nämnde att över 65 grader så blir zinkanoden inaktiv
Kanske skall sänka vv temp lite

OK då har jag lärt mig något. De behöver en extern elförsörjning och skickar en liten dc-ström genom behållaren för att motverka galvanisk korrosion.

Ja, jag är inne på vattenrening. Skulle helst slippa det jobbet som det medför och även kostnaden.
Jag får börja med att kolla om kallvatten luktar svavel enl. tidigare inlägg

• Gilla
Sofiano
  • Laddar…
Det går ju att lufta vattnet också. Det beror ju dock lite på den kemiska reaktion som lösgör svavelvätet. Vi har en granne som luftar vattnet från brunnen innan det går in i huset, detta pga radon (vilket inte vi har) men det löser också problemet med svavelvätelukten för honom. Han har ingen filteranläggning i övrigt.

Jag har ibland lite lukt på mitt vatten, enbart från varmvattnet, men detta enbart när varmvattnet har stått i några dagar. Man kan ana litegrann på morgonen när man drar igång duschen också. Och då har jag vattenrenare till mitt brunnsvatten...

Stort tack för alla tips :-).

garanterat svavelväte, ( alltså bergsgas/sumpgas ) det bildas i nere i berget om miljön där är syrefattig. har inget med mangan eller annat att göra, syns ej på vattenprov häller!

Det är helt ofarligt i koncentrationer av den storleksordningen som förekommer i borrande brunnar.

Du känner det mest på varmvattnet då det samlas i behållaren även tid och blir med koncentrerat.

Lösning:
Sätt in en Syreaktivator på inkommande vatten, innan tryckkärlet då är problemet löst.

Fasen vilket bra forum detta är. Har fått så mycket bra respons. Inte i närheten av "proffs" jag kontaktat. Jag bugar djup . Tack alla

• Gilla
Claras
  • Laddar…
Är nu ute på "landet". Testade direkt då jag kom ut med att spola kallvatten i ett glas under lite längre tid. Med näsan på kanten av glaset. Märkte att det luktade lite svavel i början.

Har varit på plats nu i mer än ett dygn. Kallvatten luktar inte längre. I alla fall inte vad jag kan känna. Varmvattnet luktar fortfarande men lite mindre då det varit cirkulation i beredaren.

Så... Troligtvis är det svavel. Verkar ju bli bättre ju mer jag spolar.

Finns det någon vänlig själ som har något tips på ett billigt sätt (som går) att fixa detta illaluktande bekymmer? Vad är enklast som samtidigt funkar även om man inte är på plats ofta och använder mycket vatten.

Tack på förhand!

L
Har varit med om ägglukt i VVB garanti , fabrikanten sa direkt det är offeranoden som ställer till det tillsammans med vartten och värme , bort med den och det blev bra , sen beror det på om det är aggresivt vatten som finns , annars klarar VVB sig bra

Tack för ditt inlägg.
Ja, offeranoden verkar ha någon påverkan. Annars hade ju rimligen vattnet luktat vid värmning i vattenkokaren.
Därav mitt intresse för vilken temperatur som rekommenderas när man använder zinkanod.

L
Det var den normala ca 70C och tror det inte har någon betydelse om du sänker så lågt som till 40C
Vilket fabrikat och typ på VVB ?

Har en Nice Eminent 55.
Nibe har en åsikt att man inte, av okänd anledning, ska ha över 65 grader..... Och hur vet man när det är det? Enl. deras manual är det det 65 grader vid markering på termostaten.
Låga temperaturer ska man inte meka med om jag förstått saken saken rätt. Farliga bakterier kan uppstå.

L
Lite av en fabrikants tillvaro , du ska veta att den temp du ställer in är ca 15 cm från botten där termostatgivaren sitter , vad tror du det blir i topp innan värmen kommit ner till givaren
VV tas alltid ut från toppen av en VVB , termostaten känner när det blir kallare på den nedre nivån och startar , för att säkerställa att en viss VV-mängd ska finnas
Har du bekymmer med lukten , kasta ut anoden , kommer nog inlägg som säger gör det inte
VVB blir skrot
Annars kan du skaffa en rening för ca 15Kkr hur många VVB får du för det och hur lång tid håller grejerna kontra mot varandra med service eller annat

Du har säkert rätt. Kommer nog att pröva detta till våren om inte annat framkommit.
Dock jäkligt märklig... De flesta, kan man misstänka, som köpet en liknande beredare har rimligtvis egen brunn.

Verkar hur vanligt som helst. Ändå verkar Nibe frågande inför problemet. Sorgligt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.