Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ejektorpump och hydrofortank

1. S
    Medlem · 26 inlägg

Sofia1989

Medlem
    Hej. Jag har en ejektorpump och hydrofortank men hydroforen blir aldrig någon mängd vatten i (knackar man på den låter det tomt) och ejektorpumpen går max 10 sek för o slå av. Så när man spolar vatten går pumpen små pulser konstant. Antar att jag saknar tryck i hydroforen? Hur fyller jag den? Och hur vet jg vilket tryck jag ska ha?

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 326 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    En ejektorpump behöver vatten för att fungera så det är lite vanskligt med den vanliga metoden att helt tömma hydroforen. Att använda kompressor är säkrare, snabbare och enkelt men kräver en smärre investering.

Protte

3. S
    Medlem · 26 inlägg

Sofia1989

Medlem
    Den är knappt något vatten i som sagt så de går fort isf.. räcker det att bara tömma den? hittar ingen ventil där jag kan fylla med kompressorn heller.

4. H
    Medlem · Norrbotten · 108 inlägg

hakfre

Medlem
    Är du helt säker på att hydroforen är tom? Symptomen med pump som bara går korta intervaller tyder på att du har väldigt lite luft i hydroforen, d.v.s. den är helt full med vatten.

Om du har ett fungerande nivårör på tanken så ska nivån ligga någonstans runt halv tank när pumpen stannar. Vattennivån kan bli så hög i tanken att du inte kan avläsa nivån i röret, och då vet man inte om tanken är tom eller full.

5. S
    Medlem · 26 inlägg

Sofia1989

Medlem
    Nej men den låter väldigt ihålig för o va vatten i, när man öppnar kranen så är det lite tryck enl mätaren sen slår den igång i 10 sek då är de 300..

6. GoC
    Medlem · 2 892 inlägg
    Det är inte pressostaten som trasig?

7. H
    Medlem · Norrbotten · 108 inlägg

hakfre

Medlem
    Om trycket stiger från ca 100 kPa till ca 300 kPa på några sekunder så är tanken full med vatten. Det är luften i toppen på tanken som ska jämna ut tryckvariationerna i tanken och göra att pumpen ska gå länge och sällan. Med för lite luft går pumpen kort och ofta.

8. S
    Medlem · 26 inlägg

Sofia1989

Medlem
    Håller på och tömma hela tanken nu.. har ingen ventil för o fylla men kompressor så jag hoppas detta fungerar.

9. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 326 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Töm inte ut allt, pumpen behöver lite vatten att spruta ner i ejektorn för att få upp nytt vatten.

Protte

10. D
    Besserwisser · E · 21 373 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Det räcker ju att det finns vatten i slangarna och pumpen. Finns det avstängningsmöjlighet mellan pump och tank?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.