Vatten & Avlopp
BirgitS: Det här ser ut som silbrickan till höger: https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/diskbankar/ifo-contura-silbricka-sats Sen får du ju själv mäta om din är just 113 mm i diameter. Här är en försänkt silbricka som kanske passar till höger: https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/diskbankar/ifo/ifo-silbricka-forsankt
Anonymiserad 202214: [citat] Där är det ju, aja nu blev det tyskland denna gång ;)
Sandviken125: Byter fördelaren, verkar vara där felet sitter. Tack för hjälp.
Krilleman: Mycket bättre! Böj med planpackning mot bottenventilen.
carlbanan: Tackar, fick snurr på det. Var antagligen så dåligt flöde genom blandaren så jag märkte knappt av att vattnet stängdes... Nu har jag testat samtliga och märkt upp.
Fump: Hej! Har en brunn i trädgården som jag undrar hur man ska underhålla. Brunnen ser ut att vara byggd av staplat tegel(?), se bild nedan. Huset och tomten är från 1920-talet och brunnen har säkert historiskt använts till dricksvatten innan man drog in kommunalt vatten och avlopp. Brunnen är cirka 7m djup från markplan med en "toppring" ca 1,5m hög i sten och betong ovan mark. För att
Krilleman: Vad monterade du för klämringskoppling? Och varför monterade du en extra gummiring som "säkerhet"? Det kan ju vara den som är orsaken till läckaget!
xLnT: Jag hade tänkt ha 2st spridarrör på vars 5m längd med ett fall på 5mm/m, det borde inte ge några problem.
Krilleman: Den är antagligen gängad på insidan. Brukar kunna vara lite kinkigt att få loss ibland. Tigersåg brukar jag använda om det finns plats att kapa och laga upp väggen på insidan!
Stefan 78: Hej! Jag har en fundering då jag bygger om i badrummet; de har satt nya stammar och gömt dem bakom två stycken 20 x 20 x 250 cm gipsplattor och jag frågade lite råd här och där och har blivit rekommenderad probau tätskikt för fuktkänsligt material så jag ska alltså klä in hela badrummet (gammal bostadsrätt 21 kvm utan dusch) ett badrum på 130 längd x 90 bredd x 250 höjd. nu har
Oldfart: Det är dags att byta ett av brunnslocken. Vi talar om ett statigt betonglock på 120cm i diameter och med en tjocklek på runt 6-7 centimeter. Det är alltså redig pjäs. Brunnen i fråga är en föredetta dricksvattenbrunn som används för bevattning. Den är borrad och jag gissar att den 3-4 meter djupa hålet döljer en betongbotten med ett mindre foderrör i mitten under vattenytan. Efter
Axong: Har tomt med indragna ledningar (rivit fritidshuset ) hur ansluter jag för byggvatten på den befintliga ledningen .Vattnet är nu avstängt vid gatan (komunalt va) Mia
Falken1: Kom igen nu, någon därute har väll någon åsikt :D.
Magnus E K: Men driftskostnaderna blir ju högre pga alla idioter som använder toaletten som papperskorg. Även om jag egentligen är emot övervakning så kan jag tycka att det borde installeras kameror i anslutningen mellan gata och fastighet så att syndarna får betala högre avgift eller böter.
Krilleman: [citat] Varför ska inte en konsol vara rostfri? Varför ska det inte vara kulventiler? :thinking:
Fredrik-: Tack för länken, verkar ha bra sortiment.
henrikpalm: Byte av vakuumventil gjort susen! Stegatorparn, tack för länk till pdf'n, mycket enklare att fixa saker när man vet hur grejerna fungerar! Tack!!
Dotlha: Det var dom rören och nu är kärlet borta Före [bild] Efter [bild] [bild] Tack för hjälpen alla som svarat :)
NoOne2k: Det ser ut som om du har fått någon typ av sättning. Hur mycket man behöver lägga om beror om du kan få till fall eller inte. Det ser ut som att det är gråa rör som ligger där, det använder man under huset, i övrig mark använder man bruna rör, då det är en annan typ av plast i dem. Har du tur behöver du bara byta en kort bit och klarar dig då med två skjutmuffar och en
Danii KD: Ja det är en sån upphöjd kant men det är tydligen dålig. Testar med lite silikon.
Jonki: Gokväll, Vad tror ni om den här lösningen för dagvatten/dränering till mitt kommande attefallsbygge? [bild]
Jonki: Stort tack för era svar! Och att den inte är placerad längst ut på ledningen gör inte så mycket eller? Det är knappt 2m mellan handfat och dusch. Och tror ni att det räcker med en 75 ventil?
knipo: Han som jag köpte av på RR sade att det bästa är att använda Beulco.
jesper33: [citat] Kommer vattnet utifrån så är det svårt att få högre tryck utan en stegringspump , är det eget vatten så ska tryckströmställaren ställas upp på högre frånslag och tillslag detsamma
Andreas Ludde Lundell: Hej alla, Hoppas någon kan hjälpa mig här med idéer på lösningar. Jag håller på med ett projekt att bygga en lampa av gamla kopparrör, lampan skall sticka ut från en skiva på väggen och jag är på jakt efter någon form av genomföring som man kan fästa i väggen och sedan röret där i.
Helmersson: Hej. Jag hade inte tagit bort den. Den förhindrar troligtvis att ytvatten rinner ner i brunnen. Hade det varit min brun så hade jag aldrig lagt en väg i närheten.
Bono_R: Kollade våra förutsättningar med Saniflo support och de sa att jag behöver en Sanicubik 1 WP för att klara stigningen och rörlängden. Saniflo är troligtvis ”försiktiga” och vill väl inte att man hamnar på gränsen av vad en wc stol med inbyggd pump klarar, Saniflo compact elite hade jag som exempel i min fråga till supporten. Jag kommer troligtvis att välja ett Jets system i
knipo: En uppdatering i tråden. Långt om länge, men det är inte förrän nu jag löst problemet. Det hade inte ett dugg med amperen i motorskyddet att göra, inte inkopplingen till motorn eller något annat med el att göra. Jag skulle göra en sak i brunnen som jag tänkt på länge. När jag kommer ut o lyfter bort betonglocket så ser jag det här. Jag förstår direkt varför hydroforen tar tid