Har läst hur mycket som helst om detta om "ägglukt" från varmvattnet från varmvattenberedaren. Blir inte klok på detta.
Jag har gjort vattenanalys. Vattnet verkar ok med några små anmärkningar. Provet togs dock vid jultid då fritidshuset inte används så ofta.

Har lyssnat med NIBE, olika vattenreningsföretag. Ingen ger ett vettigt svar.
Bytte från magnesiumanod till zink på inrådan från nåt forum. Luktar fortfarande från enbart varmvattnet.
Beredaren (Eminent 55) är ganska ny, ca 3 år. Det har luktat i två år ......

Läst nånstans att man inte får ha för hög temperatur med zinkanod. Nån som har koll på detta?
Beredaren är inställd på markering, som enl NIbe ska vara 65 grader. Vad händer om man höjer/sänker temperaturen. Kan det påverka?

Snälla någon .... Tips?
Tack!

Det är väll bara att prova?

Vi hade samma problem innan vi stoppade in vattenreningsanläggning

Har du mangan i vattnet så reagerar det med magnesium o Bildar svavel
Är det hela tiden eller bara första dagarna innan ni spolat igenom?

Finns aktiv anod i titan också istället för zink
grannen satte in en sån och blev av med lukten.

Rostfri vvb är bättre men då får man inte ha för mycket kalk eller salt i vattnet

Tack för ditt svar!
Luktar mindre ju mer man använder. Nu är ju detta ett fritidshus. Vissa tider står vattnet stilla.
Måste få bort "ägglukten". Inget kul när hela huset luktar.
Vi har inte speciellt mycket mangan.0,12 (gränsvärde 0-0,3) enl. vattenanalysen.
Titan är något nytt för mig. Det ska jag kolla upp.

Hade ni svavel i vattnet?

Analysen säger inget om det. Tror dock inte det. Kallvattnet luktar inget. Det är bara när vattnet varit i beredaren en tid det luktar

Om du spolar ca 5 min på kallvattnet och medans vattnet virvlar ner i ett glas luktar, kommer du känna om ni har svavelväte. Svavelväte neutraliseras så fort det kommer i kontakt med syre och syns därför sällan på en analys.

Tack, det ska jag verkligen testa så fort jag kommer ut till stugan. Precis vad jag är ute efter. Nya infallsvinklar. Super /Tack!

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Det borde du ha märkt när du tagit ett glas vatten o dricka ur kranen

Vi hade relativt låga svavelhalter och det märktes direkt när man drack vattnet

F flipflash skrev:
Har du mangan i vattnet så reagerar det med magnesium o Bildar svavel
Hur ska två grundämnen (mangan och magnesium) tillsammans bilda ett tredje grundämne (svavel)? Det går ju inte.

F flipflash skrev:
Finns aktiv anod i titan också istället för zink
Det tror jag inte på. Anoder är gjorda av oädla metaller (magnesium, zink) medan titan är en av de stabilaste metallerna.
Har du någon referens?

C carlsteffo skrev:
Har läst hur mycket som helst om detta om "ägglukt" från varmvattnet från varmvattenberedaren. Blir inte klok på detta.
Jag har gjort vattenanalys. Vattnet verkar ok med några små anmärkningar. Provet togs dock vid jultid då fritidshuset inte används så ofta.

Har lyssnat med NIBE, olika vattenreningsföretag. Ingen ger ett vettigt svar.
Bytte från magnesiumanod till zink på inrådan från nåt forum. Luktar fortfarande från enbart varmvattnet.
Beredaren (Eminent 55) är ganska ny, ca 3 år. Det har luktat i två år ......

Läst nånstans att man inte får ha för hög temperatur med zinkanod. Nån som har koll på detta?
Beredaren är inställd på markering, som enl NIbe ska vara 65 grader. Vad händer om man höjer/sänker temperaturen. Kan det påverka?

Snälla någon .... Tips?
Tack!
Om du kallställer vvb, luktar det då med?

Det är ganska nya ledningar från pumpen in i huset. Likaså beredaren är bara några år. När jag tömde beredaren och bytte anod till zink försvann lukten - i några veckor......
Så det har något med uppvärmningen att göra. Om det sedan är svavel eller inte ska jag testa så fort jag kommer ut till huset.
Men som sagt .... Det är när vattnet är varmt ock passerat beredaren som det luktar.
Värmer man i vattenkokare nu finns ingen lukt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det tror jag inte på. Anoder är gjorda av oädla metaller (magnesium, zink) medan titan är en av de stabilaste metallerna.
Har du någon referens?
Lugn nu den ska ju inte förbrukas därav den är aktiv och gjord i titan

Faktiskt bland de vanligaste att dom stora tillverkarna har som tillbehör
Snabbt ex
http://www.vvsbutiken.nu/product.html/metro-correx-titananod?category_id=1121

T Thomas_Blekinge skrev:
Hur ska två grundämnen (mangan och magnesium) tillsammans bilda ett tredje grundämne (svavel)? Det går ju inte.
Är väl svavelväte som luktar som bildas eller lösgörs i vattnet?

Har ingen kemisk utbildning men det jag har lärt mig är att hög manganhalt tillsammans med magnesium anod kan orsaka svavelväte doft "ruttna ägg"

Kan minskas med zink anod men verkar inte hjälpt här.

Grannen löste det till slut med en aktiv och då slutade det lukta hos henne.(vi har samma vatten)

Våran helt nya vvb började lukta efter bara ett par månader.
Men nu sitter det en komplett reningsanläggning och vi har inga problem längre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.