H
Hallerudsbo: Ja men om det har funkat så har du väl stopp som gör så det inte rinner bort då
3 svar · 485 läst
·
D
diy1: [citat] Det var faktiskt smart att hänga pumpautomaten under locket. Lillebror är smed så han kan säkert tillverka nån korg som passar i brunnshålet som jag kan ställa den i. Tack för tipset!
7 svar · 7,9k läst
S
Sam_u_El: [citat] Nu hittade jag att ett av mina 50mm-rör (märke Hakan, inhandlat på Biltema) är märkt S16 (och B), vilket enligt Gelia betyder godkänt för ingjutning. Nästa hus kör jag med torrdass och handsprit, tror jag...
9 svar · 5,8k läst
·
S
sator68: [citat] Jo den fick jag loss efter ett tag
14 svar · 4,3k läst
·
Martin_B
Martin_B: [citat] Ja det får man ju säga... billigare med kulventil i rostfritt, som jag har ordnat, i så fall. Egentligen är det ju allt som behövs, för att inte riskera att ventilen fryser sönder. Sedan kan man om man önskar montera en backventil, men en sådan stryper ju bara flödet. Då får man nästan upp i en större dimension temporärt, för att inte backventilen skall bromsa för mycket.
17 svar · 13,3k läst
·
F
Fump: På lilla skylten står. M.V. 13 H
2 svar · 1,2k läst
·
D
Daniel Stromberg: Ja så var det. Tack för hjälpen
4 svar · 4,1k läst
·
Griffeltavlan
Griffeltavlan: Prova ha på locherpasta på gängorna på nya kopplingar
1 svar · 828 läst
Krilleman
Krilleman: Precis. Bussning 25x20 behövs då i T-röret för att vattenmätarkopplingen ska passa. Lämplig RSK: 1981265 https://www.rskdatabasen.se/kategori/matinstrument/mangdflode/reservdelartillbehor/1981265-77 (y)(y)
4 svar · 3,1k läst
·
J
Jonatan25: Ja jag gjorde en ful version av det du skriver och gjorde ett hål i slangen :) Funkar fint!
7 svar · 1,8k läst
·
E
Enber: Hej! Tack för era svar, jag beslutade mig för att köra vidare på 50mm med den starkaste rörtypen jag har kunnat hitta, ”s14”, dock ej BD. Allt är nu BD utom ett enda rakt 50mm rör, det känns acceptabelt för ett rör som bara ska ligga några cm djupt i eps då trycken borde vara små. Bra idé att lägga något runt röret för att ge det lite frihet att röra sig. Biltemas rör är
6 svar · 3,7k läst
·
offlarjon
offlarjon: [citat] Tack för svaret, det verkar dock ha räckt med att lossa på den skruv som fäster själva reglaget & sedan vrida lite fram & tillbaks, så gick det betydligt lättare efter det. Nöjer mig med det för stunden & så får jag byta ev. delar längre fram om fenomenet återkommer.
5 svar · 5,4k läst
K
Katten69: Tack alla. Nu löser det sig.
4 svar · 1,1k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] I den här tråden finns lite mer info om min lösning, https://www.byggahus.se/forum/threads/varmt-och-kallt-vatten-till-en-vattenutkastare.317419/page-2#post-2986218
12 svar · 3,4k läst
·
S
Stefan1972: [citat] De håller nog så länge det kan anses vara normalt iallafall.......även om man skulle ha rymdspecade titanrör som är röntgade å 15miljoner metern så åldras ju resten av huset iallafall. Finns liksom inga behov av oerhört långa livslängder.
14 svar · 7,9k läst
·
H
HSP: har sett det på ett rör från slutet på -70talet. bytte den dåliga biten vid läckaget håller ännu fem år senare också raksträcka. kavitation?
1 svar · 4,0k läst
·
B
blue.b: [citat] Nej, faktiskt inte. Hade det varit en vattenskada så hade försäkringen täckt reparationen. Nu fick jag betala allt utom den akuta rörläggarinsatsen.
8 svar · 5,2k läst
·
B
bölow: Det är konstigt. Jag var nästan säker på att det skulle vara den kranen, men den får trycket att sjunka. Kan det vara den översta blå kranen?
4 svar · 10,5k läst
·
M
Magnus Larsson: Det är överspelat för den här gången. Beställde från rinkabyrör en likadan som vi har då det blir bolt on mot dom gamla anslutningarna och det är lite bråttom duå tujahäcken ska vårvattnas . Ska absolut kika på det där alternativet nästa gång det är dags. Tack!
3 svar · 2,7k läst
H
Hammarfall: Det var en av fyra som bemödade sig att komma. Återstår gör den största firman i stan, som mest tar stora projekt hos kommun och företag. Även om de enbart fakturerar arbetad tid så har de gått igenom arbetet noggrant och gjort en uppskattning, som borde stämma med deras tempo.
3 svar · 1,5k läst
·
tobbe.roos
tobbe.roos: Okej tack för svar. Då ska jag ta reda på vad vi har för luftning och se om det är tilltäppt. Lättare sagt än gjort kanske..
7 svar · 3,0k läst
N
NoOne2k: [citat] Kollegorna på jobbet som sysslar med byte av djupvattenpumpar rekommenderar tejp av bra kvalitet. De har tidigare råkat ut för att buntbanden har gått av.
20 svar · 21,4k läst
·
J
johgn: Toaletten läckte ganska bra! Har fixat den o de värkar ha löst allt! Kan inte riktigt få ihop varför de skakade i rören pga läckande toalett men de kanske finns någon smart här som har en förklaring? Tack för hjälpen iaf mvh Johan
4 svar · 2,8k läst
·
N
NoOne2k: Jag skulle tro att du har fått in luft i dina vattenledningar. Spola kraftigt ett par minuter i alla kranar i huset, börja med den närmast vattenmätaren och jobba dig utåt så blir du förhoppningsvis av med luften.
3 svar · 2,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: Den sitter där för att samla skit så du blir sugen på att köpa en ny stol.
1 svar · 991 läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Vilket djup har deras brunnar? https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html Har någon av dem djupare brunn men fortfarande samma problem så kan du ju helt stryka det alternativet...
36 svar · 11,6k läst
Immobil
Immobil: Finns där möjligen en golvbrunn som inte används?
2 svar · 770 läst
berisen
berisen: Tror fanimej jag har löst problemet. Inte hört problemet sedan detta. Plomberade en ballofix som satt helt i onödan på vv-ledning och den kändes lite ranglig så jag ville få bort den. Den var tät bara i ett väldigt smalt intervall, typ millimeter. Har nog gått till en äldre tvättmaskin som tog varmvatten direkt. Återstår att se om det bara är en tillfällighet att det varit tyst
21 svar · 14,6k läst
·
X
xLnT: Har du kompressor kan du köra upp vattentrycket med den i slangarna, underlättar om det är många slingor.
10 svar · 4,2k läst
N
Nyttanvändarnamn4321: [citat] Om du har separat BDT (Bad, disk och tvätt) vatten från Wc (Toalett) vattnen eller om allt vatten från hushållet går tillsammans den till slutna tanken? Vanligast och enda vettiga är ju att det är bara toalettvattnet som går till tanken och BDT vattnet går till separat rening.
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.