Vi håller på att bygga på vårt fritidshus som vi ritat, projekterat och bygger helt själva, se https://www.byggahus.se/forum/posts/3345097/

När vi nu håller på att stänga golvet med fibercementskivor som trossbotten så måste vi snart lösa inkommande vatten och avloppsgenomföringar.

Om vattnet: Vi har satt en servisventil på frostfritt vid husets gavel, och sedan kommer vattnet upp mitt under badrummet rakt ur marken. 40mm PEM. Jag skulle egentligen vilja ta in slangen i innerväggen mellan kök och badrum in i ett infällt vattentätt skåp, men finns någon säker godkänd lösning för det? Eller kan man bygga sig ett tätt skåp själv? Använda ett fördelarskåp? Badrummet kommer förses med våtrumsmatta som tätskikt, men hur påverkas det om man sätter in ett inbyggnadsskåp?
Riktningen på slangen måste styras om, antingen med PRK eller böja slangen för att nå innerväggen.

Avloppet: Kommer upp med 110mm rör under badrummet. Ni som kan, skulle ni föredra att dra 50-75mm rör från handfat och disk i bjälklaget eller under bjälklaget i grunden?

Om det är någon som kan komma med lite tips och råd kring detta så skulle jag vara mycket tacksam! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.