Byggahus.se

Plogning

4k läst  80 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    I vårt grannskap (fem hus) får vi plogat på vintern om vi ber en lokal snösvängare om det, där vi boende sedan delar på betalningen efter vintersäsongens slut.
    Vi är dock vanligtvis bortresta över vintrarna.
    När vi återkom i våras krävde grannarna att vi skulle betala vår del av plogningen, detta trots att vi inte ens befunnit oss i vårt hus på hela vintern. Är detta rimligt?

2. D
    Medlem · Nivå 19
    Ja, det är rimligt. Jämför gärna med hur debiteringen fördelas i vägsamfälligheter. Det är i princip det ni har även om det är informellt.

• Laddar…
  3. Zixten
    Medlem · Nivå 8
    Lämnar ni huset hela vintern utan tillsyn alls? Om ni har tillsyn, hur tar ni er till huset i så fall?
    Klart att det är rimligt att ni är med och delar på kostnaden, men om ni inte bor där på vintern kanske det kan vara rimligt att ni inte betalar lika stor del som dom andra...

4. S
    Medlem Nivå 1
    Det var märkligt. Tycker det rimmar illa
    Vår granne ser till huset. Till saken hör att vägen som till just vårt hus inte plogas. Någonsin.

5. N
    Medlem Nivå 3
    Om ni tidigare varje vinter delat på kostnaden, och om ni inte kom överens om något annat inför denna vintern, ser jag det som självklart att man inte kan ändra överenskommelsen i efterhand. Om ni åker bort kommande vintrar bör ni komma överens om du en annan uppdelning av kostnaderna i förväg.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Vi är alltid borta på vintrarna.

7. C
    Medlem · Nivå 9
    Händer detta varje år utan att ni kommer fram till en lösning? Känns inte som att själva plogningen är problemet i.s.f.

8. N
    Medlem Nivå 3
    Har ni alltid varit med och delat på kostnaden, eller var detta första året de ville att ni skull dela på kostnaden?

Sen kom ny info efter första inlägget om att plogning inte sker fram till ert hus. Finns någon orsak till det?

9. E
    Medlem · Nivå 4
    Tänk tvärtom. Den dag ni ska sälja utan att det finns en fungerande plogning. Det huset skulle inte jag köpa. Dessutom måste en ny ägare köpa in sig i samfälligheten och det blir säkert inte billigt och det kommer säkert påverka priset på Erfastighet.

10. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Hur mycket pengar rör det sig om?

11. S
    Medlem Nivå 1
    Vi har aldrig kommit överens om någonting. Detta har öht aldrig diskuterats, vi har bara blivit presenterade med en muntlig faktura.

12. S
    Medlem Nivå 1
    Det beror helt på antalet plogningar.

13. S
    Medlem Nivå 1
    Vi kommer aldrig att sälja. Vi har dessutom ingen regelrätt samfällighet (= det finns ingen samfällighet att köpa in sig i) då allt har skötts hittills via muntlig information/presentation av kostnad. Inget har diskuterats gemensamt.

14. A
    Medlem Nivå 5
    Prova igen att svara på frågan ;)

15. S
    Medlem Nivå 1
    Det var första gången hittills. Okänt varför plogning inte skett fram till vårt hus. Jag blev väldigt snopen när jag insåg detta, varför jag ifrågasätter det hela.