Byggahus.se

Val av efterpolering till Minireningsverk

753 läst  29 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Har idag ett minireningsverk med markbädd som efterpolering. Vad finns det för alternativ till markbädd när den är uttjänt? Hur vet man när markbädden gjort sitt? Tack på förhand!

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Det beror lite på varför du vill ha efterpolering. Vanligen rör det sig om att man önskar mer robusthet om (när) reningsverket fallerar så att man inte sprider smitta och lukt. Då är markbädden mycket bra, den inaktiverar mycket effektivt smittoämnen och lukt genom mikrobiell verkan i sandbädden.

I det hänseendet kan markbädden blir mycket långlivad. Är den rätt dimensionerad och minireningsverket inte läcker ut slam så kan den blir många årtionden. I korthet kan man säga att markbädden fungerar så länge den tar emot vatten. Det största hotet mot markbädden är slamflykt från reningsverket, en för liten markbädd eller en felanlagd markbädd.

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Just det ja, alternativ efterpolering:

Dammar, biodiken och markbädd på burk

4. F
    Medlem Nivå 1
    Tack Claes Sörmland för ditt svar!
    Anledning till markbädd efter minireningsverk är för att kommunen kräver det (eller annan lösning) som efterpolering. Hur kan man upptäcka / undersöka om ev slamflykt sker från reningsverket?

Tack på förhand!

5. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Du ser slam i fördelningsbrunnen (om du har en sån) till spridarledningarna i markbädden. Eller i sista kammaren på reningsverket (förutsatt att det finns en sista klarvattenkammare där slam inte ska förekomma).

• Laddar…
  6. X
    Medlem Nivå 8
    Varför vill man installera minireningsverk om man ändå måste ha en bädd efter?
    Låter ju väldigt dyrt mot bara trekammarbrunn och markbädd.

7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Markbädd är inte tillräcklig rening för hög skyddsnivå avseende miljö. Inte ens med fosforavlastning. Då återstår någon typ av reningsverk.

8. X
    Medlem Nivå 8
    Klart det är. Trekammarbrunn, markbädd och fosforfällning funkar hur bra som helst även för hög skyddsnivå.

9. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Jag ser när jag nu googlar att det varierar lite från kommun till kommun hur de tolkar detta. Jag ser att dina uppgifter stämmer i många kommuner.

Min kommun (Nyköping) som har lite för många anställda akademiker har noga läst de allmänna råden från HaV och tolkar det så att den lösningen endast motsvarar normal skyddsnivå avseende miljö. Jag har för mig att det faller på den dåliga kvävereningen (10-30%) i denna lösning och kravet är 50% kväverening vid hög skyddsnivå.

Här finns råden från staten:

https://www.havochvatten.se/hav/vag...ar-markbaddar-med-moduler-hog-skyddsniva.html

Så här står det i HVMFS 2016:17:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-07-15 kl. 22.50.51.png

10. X
    Medlem Nivå 8
  11. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Trots det luriga namnet så är det alltså ingen markbädd. Det är ett minireningsverk som är CE-märkt. Det är inte dessa vi talar om.

12. F
    Medlem Nivå 1
    Precis som Claes Sörmland skriver, trekammarbrunn och markbädd godkänns inte alltid. Men i detta fallet fanns från början just denna lösning och ett minireningsverk installerades, med krav på efterpolering vilket sker med hjälp av befintlig markbädd.

• Laddar…
  13. Bjerke88
    Medlem · Nivå 4
    Vi har slamavskiljare - biologiskt minirenibgsverk - kalkfilter och vi har hög skyddsnivå.

Jag håller med om att det beror på hur din miljöinspektör tolkar reglerna.
    Min fru är miljöinspektör men våran första lösning med markbädd som slutsteg blev inte godkänd. Man kan alltid överklaga men det tar lång tid.

14. F
    Medlem Nivå 1
    Vad var det som gjorde att markbädd som slutsteg inte godkändes?
    Ursäkta min okunskap, men vad räknas som slutsteg i det du räknar upp (Vi har slamavskiljare - biologiskt minirenibgsverk - kalkfilter)? Tack på förhand!

15. F
    Medlem Nivå 1