Byggahus.se
Hej!

Har haft massor med lösa fogar (kakel) runt brunnen i mitt badrum då det är väldigt gammalt och slitet. Skrapat bort fogen nu och varit mycket försiktig med tätskiktet. När jag väl var igång slog det mig att jag kanske skulle ta och byta ut hela brunnslocket med platta då jag har ett sådant extra, oanvänt, liggande sedan innan. Det som känns är lite riskabelt är dock att göra detta helt själv då jag ej har tidigare erfarenhet eller speciella insight i hur det fungerar med försäkringsbolagen kring vad man själv får göra.

Förstått det som att man får göra allt själv om det gör enligt rätt standard - vilket jag ej har kunskap om. Men, behövs det i ett sådant här fall? Det rör sig för övrigt om en lägenhet så jag vill hemskt gärna inte hamna i att det rinner ner till grannarna, och i synnerhet inte under de kommande månaderna då jag ska hyra ut den. En "vanlig" fuktskada vill jag såklart inte heller dra på mig.

Alltså, är det grönt och köra eller är det för riskabelt för nån utan erfarenhet som jag?

Snabba svar vore enormt uppskattat! - Tusen tack

Edit: Gissar att rubriken kanske ska bli brunnslock* istället för brunn. Har inte helt kolla på termerna :)

• 66702397_2747864261894749_9041134487131389952_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 67183721_499539284151320_3794039170003894272_n.jpg
    Skapa konto
  • 66765839_397558924216437_7992676650271637504_n.jpg
    Skapa konto
  • 67402998_708557606281819_4790940103478345728_n.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Visst kan du slänga dit den där men det badrummet lär ju inte ha många dagar kvar innan det är dags att renovera ändå? Spruckna plattor och lös fog runt brunnen är inget bra tecken, och hela kakeljobbet ser ju helt amatörmässigt ut så risken att det slarvats med tätskikt är ju stor.

Det ser ju dessutom ut som att det gröna man ser är den gamla plastmattan.........

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Visst kan du slänga dit den där men det badrummet lär ju inte ha många dagar kvar innan det är dags att renovera ändå? Spruckna plattor och lös fog runt brunnen är inget bra tecken, och hela kakeljobbet ser ju helt amatörmässigt ut så risken att det slarvats med tätskikt är ju stor.
S Stefan1972 skrev:
Det ser ju dessutom ut som att det gröna man ser är den gamla plastmattan.........
Tack för svar. Visst, det är sant. Borde renoverats för länge sedan. Tagit in offerter, men var lite väl pricy tyckte jag i förhållande till lägenheten (liten, centralt i Stockholm innerstad). Därför beslutade jag att jag inte göra något innan jag relativt snart flyttar är tanken. Därför vill jag endast "fräscha" till det på enklast möliga vis. Att det sitter en plastmatta där kan stämma faktiskt. Någon som var här och tog in offert konstaterade samma sak; att det verkade finns en plastmatta och att det inte var det snyggaste badrummet de sett...

Min fråga kvarstår dock i om det går att byta? Det jag är rädd för är att det gamla brunnslocket leder ned i brunnen (kanten på 2cm), vilket inte den nya gör. Vågar man?

Är det en plastmatta där och de bara lagt det där på så spelar det ju ingen roll hur du gör egentligen. Vatten tar sig ner i fogarna ändå och hamnar på mattan och tar sig ner i brunnen. (om det är fall som det ska)

Clias Willetz skrev:
Det jag är rädd för är att det gamla brunnslocket leder ned i brunnen (kanten på 2cm), vilket inte den nya gör.
Det har ingen betydelse.

S Stefan1972 skrev:
Är det en plastmatta där och de bara lagt det där på så spelar det ju ingen roll hur du gör egentligen. Vatten tar sig ner i fogarna ändå och hamnar på mattan och tar sig ner i brunnen. (om det är fall som det ska)
Stefan N Stefan N skrev:
Det har ingen betydelse.
Tack båda för snabbt svar. Så det ni säger med andra ord är att om det fungerar i dagsläget (vilket det gör, trots amatörmässigt gjort), kommer det att fortsätta fungera ifall jag byter till nya brunnslocket i metall? Det är alltså inget som egentligen kommer göra skillnad? Alltså grönt att köra? Är lite extra nervös när det kommer till vatten...

Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Det som händer idag förresten är att det bildas en liten pöl bredvid precis intill brunnen som jag måste "skyffla" ner med hjälp av en skrapa. Det är bara några cl, men därför jag tror att plattorna släppt. Tror dessutom att nya brunnslocket skulle göra att man kommer ned en liten bit i förhållande till kaklet. Och det måste ju vara en bra sak? :)

Varken klinkers eller fog är nå täta skikt i sig. Så fort du blöter ner golvet så tar det sig ner vatten till mattan så att säga och är det fall så tar det sig vidare till brunnen. På samma sätt som om mattan hade varit tätskiktet alltså. I ditt fall spelar det alltså ingen roll hur det synliga runt brunnen är utformat.
Nackdelen med att lägga keramiska ytskikt på gammal plastmatta är att man aldrig vet hur det kommer att sitta fast på tid och längd men är det så att nåt lossnat så kan du lugnt peta lös och återmontera och foga utan att behöva vara rädd att du skadar nåt. Blir liksom ingen skillnad.

Toppen, tack för det! Låter som att jag kan köra då, förutsatt att jag fäster nya brunnslocket med fix. Har en del kakelfog över, skulle den gå att använda tro eller måste det var riktig fog? Tänker i mitt fall då det endast rör sig om så liten yta som brunnen.

Clias Willetz skrev:
Toppen, tack för det! Låter som att jag kan köra då, förutsatt att jag fäster nya brunnslocket med fix. Har en del kakelfog över, skulle den gå att använda tro eller måste det var riktig fog? Tänker i mitt fall då det endast rör sig om så liten yta som brunnen.
Riktig fix***

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.