Vatten & Avlopp
tttomten: Det där borde vara tätt, kan ev vara lite skrovlig yta som du kan dra av med en smärgelduk. Om du kan gjuta in eller inte beror på muffen, finns båda typer, men det ska inte behövas.
klinus: ok! Den här kommer ju med en säkerhetsventil, men om jag förstår installationsritningen rätt så ska den sitta på inflödet. Det kanske inte är samma sak? Det låter som att blandningsventil är bäst ändå. Och nu tror jag att jag fattar, den på bauhaus är BÅDE en blandningsventil för utflödet och en säkerhetsventil till inflödet i ett. Den varmvattenberedare jag tittade på
Sofia.: Sist detta hände hade klockan hamnat fel precis som nu och burken var tom, det vvs gubben gjorde var att sätta den i manuell backspolning problemet är att jag inte vet hur man gör det och tänkte om det finns någon som kan det här på forumet så jag kan testa det först innan jag ringer. Alltid värt ett försök tänker jag:D
RoBo: Har du pratat med kommunen ? Ganska säker på att alla kommuner har den möjligheten.
NoOne2k: Utifrån bilden i den andra tråden finns det tre sätt att bli av med fettet. 1. Högtrycksspolning med hetvatten. 2. Det som tidigare föreslagits, fräsning med kedjor. 3. Omläggning, byta röret mot nya rör. Det första alternativet är det som är skonsammast mot rören och det enda som man kan göra om det är plaströr, men det är inte alltid som det fungerar bra på framförallt
Fmalm: hej bakom en reglad och gipsad vägg har jag ett avloppsrör som behöver lagas det som komplicerar det hela är att röret strax under rensluckan gör en knicks ut i ytterväggen varför har man valt att göra så
ramafred: [citat] Stort tack för svaret. Ska undersöka med kommunen vad som gäller. (y):D
Kolle64: Dom filmade ett 70 rör i källaren där vi planerar tvättstuga. De föreslog fräsning som kostar en hel del. Min fråga är om det behövs utifrån hur det ser ut på bilden. Man vill ju inte att fräsning skapar fler problem om rören är tunna etc. Tacksam för lite tankar där. /O
putte22: Tackar jag ska kika om det går att hitta imorgon :)
useless: Allt går... Men vattnet måste stängas av på något lämpligt ställe. Går det nåt rör dit inifrån huset?
corre: Då klarar det sig kanske, det är väl mest att du ska vara medveten om risken vid flera spridare :) Har du möjlighet at lägga 32 första steget är det kanske billigt nog för att göra så. Själv skulle jag lagt en första delen, framförallt för att det är billigt och jag vill inte ha halvkass tryck om jag kan undvika det.
Andreas_kalmar: Pem 40 finns på 1200m rulle så skarv borde inte behövas alls. Eller hur stort rör tänker du?
Prodigys: [citat] Låg vattenledning under avloppet?
toolman77: Du kan normalt kapa röret och spindeln på vattenutkastaren så att det inte sticker ut så mycket. Ska du göra det ännu snyggare går det också att flytta allt närmare hörnet. Kapa röret och sätt en förminskande klämring i anslutningen till vattenutkastaren. Jag skulle också sätta en ballofix så att det blir enkelt att stänga av om vattenutkastaren strular.
Micke_xyz: [citat] Men hur drar du slutsatsen att vattnet sipprar UT ur dessa glipor? Vattnet kommer ju inte från brunnen, utan från marken IN i brunnen.
rokka: [citat] Lin har jag aldrig använt, men det är väl bara att lära sig... Men då borde det gå att: 1. Skippa förminskningen 2. Dra befintlig mutter (som sitter på blandaren) på kopplingen du länkar till. 3. Sätta kopplingen ovanpå den befintliga.
tengwa: Tack. Sandjord är det. Men kan man använda rörspets i en så djup brun? Vad använder man för pump då?
Claes Sörmland: Kan du inte bara gjuta på 5 cm betong på det gamla locket? Då hamnar det i vår med gräsmattan och blir så fasligt tungt att inget barn orkar lyfta det.
Yrrol: Jag ska använda isolering ovanpå. Fast skulle vilja ha rörisolering också. Slangen blir blå 40 pem. Alternativ jag finner för isolera denna är; Tubolit DG 42/20 https://www.rinkabyror.se/artikel/rorisolering-tubolit-dg-42-20/ Armaflex med skarvtejp 42/19 https://www.rinkabyror.se/artikel/armaflex-med-skarv-42/ Färdigisolerad PEM [bild]
jesper33: Går väl bra att göra muffa ner till rätt storlek, se bara till att kondensröret får ett vattenlås annars kommer det att lukta skit. Kanske lämpligt med att vattenlås för tvättmaskin som det rinner fritt ner till, går att bygga med 90 graders vinklar med, men tar då stor plats.
olofh: Grävt lite mer. Ser ut som det bara är övre stumpen som är eternit. Men marköret går in under plattan så får ta och dra nytt. Bilden e väl typ snett upp o ner. Spruckit i nedre sidan av böjen [bild]
Saipala: [citat] Inte speciellt nytt mig veterligt, nog myntat i samma veva som ålamäte, finns nog inte heller i ordlistan du refererar till.
Keegan: Vi skruvade isär slangkopplingen efter pumpen och startade pumpen. Vattnet forsade fram och på så vis kunde vi utesluta stopp i pumpen. Sen spolade vi vatten i röret/slangen ut mot infiltrationen. Både med vanlig trädgårdsslang och med rensslang. Och så bad vi en tyst bön till avloppets gud ungefär. Vår infiltration ligger ca 80 meter bort från slambrunnen. Men vi hade tur. Medan vi
Saipala: Är kanske inte rätt men inte fel heller utan det kunde ju lagts ner lite mer tid på att förankra rören så hade de smitit in lite tjusigare. Och två bockfixturer hade inte gjort ont heller.
Hennke85: Min står på tre tegelstenar uppe på betonggolvet. Den har aldrig varit fäst i golvet, egenvikten och rören gör att den står på plats utan att flytta på sig.
jesper33: Så här ser mitt verktyg ut , glöm inte det T som är överst så det blir stopp om du tappar röret
Kristina J: [citat] Tack för engagemanget, men nu har vi hittat felet. Det visade sig att avloppet gick till en vägbrunn utanför garaget, och den gick att lyfta på och rensa rent från grus och sand.. Så skönt att det gick!