5 801 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Val av efterpolering till Minireningsverk
Dom ansåg att markbädden inte tog upp tillräckligt med fosfor villket kalkfiltret gör för att uppnå kraven för hög skyddsnivåF frökenfräken skrev:
Kalkfiltret är slutreningssteget
Medlem
· Stockholms län
· 64 inlägg
Har en markbädd som har ett antal år på nacken (vet ej ålder) som från början användes med trekammarbrunn. Numera fungerar markbädden som efterpolering till minireningsverk. Ett område i början av markbädden har blivit geggig. Grävde vid detta område och det såg fint ut. Någon dag senare uppstod en grop / slukhål bredvid det geggiga området. Undrar därför om markbädden är uttjänt och hur jag kan undersöka detta i så fall. Eller om det kan ha annan orsak, ex slamflykt från minireningsverket, har fått tips här i tråden om hur jag kan undersöka det. Är intresserad av att veta mer om slutsteg ifall markbädden visar sig vara uttjänt. Tar tacksamt emot tips och svar på ovanstående funderingar.Talvan skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 64 inlägg
Googla kalkfilter, polynit fosforfälla eller fosforfälla det är en storsäck med kalk man byter när ph blir för lågt. Prata med din kommun. Byter man system måste man anmäla detta annars kan man få betala mycket. Vi byggde allt nytt förra året och fick betala ca 150 000
Att ett område blir geggigt tyder på den delen får för mycket vatten eller inte kan filtrera vattnet den tar emot där genom sandbädden. Den sumpiga delen av markbädden fungerar inte biologiskt, det blir för syrefattigt med vattenmättad sand.F frökenfräken skrev:Numera fungerar markbädden som efterpolering till minireningsverk. Ett område i början av markbädden har blivit geggig. Grävde vid detta område och det såg fint ut. Någon dag senare uppstod en grop / slukhål bredvid det geggiga området. Undrar därför om markbädden är uttjänt och hur jag kan undersöka detta i så fall. Eller om det kan ha annan orsak, ex slamflykt från minireningsverket, har fått tips här i tråden om hur jag kan undersöka det.
Så vad kan vara orsaken? En orsak kan vara att spridarledningarna satt igen (alltså deras hål) så att vattnet inte sprids jämnt över bädden. En viss del av bädden får allt vatten eftersom de andra hålen är igengeggade. (Detta kan orsakas av slamflykt eller bara otur med biologin). Det löses lätt genom att spola spridarledningarna med högtryck genom inspektionsrören ("luftningsrören") i slutet av spridarledningarna.
En annan vanlig variant är att bädden har satt sig p g a frost/dåligt anlagd så att spridarledningarna lutar fel (för mycket eller för lite eller lokala svackor). Då rinner vattnet till den lägsta delen av spridarledningarna och allt vatten hamnar där. Det krävs en uppgrävning av bäddens ytjordlager och omläggning av spridarrören för att lösa det problemet.
En tredje variant är att bädden inte tar emot vatten på en viss del (den sumpiga) p g a att sandbäddens ytlager är helt igengrott med bakterieslem. Troliga orsaker är ojämn fördelning av vattnet från spridarledningarna. Alla markbäddar som varit i drift en tid har sådana här zoner och vattnet rinner då över bakterieslemmet till delar av markbäddens sandyta som fortfarande tar emot vatten. Men de ska inte vara så pass stora att sumpighet uppstår på markytan.
Så första inspektionerfrågan är: Står det vatten i spridarledningarnas inspektionsrör ("luftningsrör"). Av de fyra rören som sticker upp ur marken så är det alltså de rör som är grundast och längst ifrån slamavskiljaren.
Medlem
· Stockholms län
· 64 inlägg
Tack! Yes, jag ska prata med kommunen, men vill samla på mig mer info och kunskap först. Har googlat, men blir inte klok på detta ändå.Bjerke88 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 64 inlägg
Tack snälla för engagemang! Du skriver fyra rör. Det finns bara ett luftningsrör i slutet av markbädden, om du alltså menar rör (med böj) som sticker upp ovan jord. Försökte se om jag kunde skicka PM till dig, men kan inte hitta den möjligheten.Claes Sörmland skrev:
Att ett område blir geggigt tyder på den delen får för mycket vatten eller inte kan filtrera vattnet den tar emot där genom sandbädden. Den sumpiga delen av markbädden fungerar inte biologiskt, det blir för syrefattigt med vattenmättad sand.
Så vad kan vara orsaken? En orsak kan vara att spridarledningarna satt igen (alltså deras hål) så att vattnet inte sprids jämnt över bädden. En viss del av bädden får allt vatten eftersom de andra hålen är igengeggade. (Detta kan orsakas av slamflykt eller bara otur med biologin). Det löses lätt genom att spola spridarledningarna med högtryck genom inspektionsrören ("luftningsrören") i slutet av spridarledningarna.
En annan vanlig variant är att bädden har satt sig p g a frost/dåligt anlagd så att spridarledningarna lutar fel (för mycket eller för lite eller lokala svackor). Då rinner vattnet till den lägsta delen av spridarledningarna och allt vatten hamnar där. Det krävs en uppgrävning av bäddens ytjordlager och omläggning av spridarrören för att lösa det problemet.
En tredje variant är att bädden inte tar emot vatten på en viss del (den sumpiga) p g a att sandbäddens ytlager är helt igengrott med bakterieslem. Troliga orsaker är ojämn fördelning av vattnet från spridarledningarna. Alla markbäddar som varit i drift en tid har sådana här zoner och vattnet rinner då över bakterieslemmet till delar av markbäddens sandyta som fortfarande tar emot vatten. Men de ska inte vara så pass stora att sumpighet uppstår på markytan.
Så första inspektionerfrågan är: Står det vatten i spridarledningarnas inspektionsrör ("luftningsrör"). Av de fyra rören som sticker upp ur marken så är det alltså de rör som är grundast och längst ifrån slamavskiljaren.
Är du säker på att du har en markbädd då? En sån ska ha fyra rör. Är det inte en infiltration du har, de har vanligen två rör som sticker upp ur marken från spridarledningarna?F frökenfräken skrev:
PM finns nog på min sida. Men ta det hellre här, iden med ett forum är ju att andra ska kunna lära sig något av dina erfarenheter.
Det förklarar saken. En ny markbädd efter ett mini renarverk är mer av säkerhets åtgärd och håller hur länge som helst om inte något oförut sett händerF frökenfräken skrev:Har en markbädd som har ett antal år på nacken (vet ej ålder) som från början användes med trekammarbrunn. Numera fungerar markbädden som efterpolering till minireningsverk. Ett område i början av markbädden har blivit geggig. Grävde vid detta område och det såg fint ut. Någon dag senare uppstod en grop / slukhål bredvid det geggiga området. Undrar därför om markbädden är uttjänt och hur jag kan undersöka detta i så fall. Eller om det kan ha annan orsak, ex slamflykt från minireningsverket, har fått tips här i tråden om hur jag kan undersöka det. Är intresserad av att veta mer om slutsteg ifall markbädden visar sig vara uttjänt. Tar tacksamt emot tips och svar på ovanstående funderingar.
Medlem
· Stockholms län
· 64 inlägg
PM, finns inte på din sida.Claes Sörmland skrev:
Är du säker på att du har en markbädd då? En sån ska ha fyra rör. Är det inte en infiltration du har, de har vanligen två rör som sticker upp ur marken från spridarledningarna?
PM finns nog på min sida. Men ta det hellre här, iden med ett forum är ju att andra ska kunna lära sig något av dina erfarenheter.
Lösningen (markbädd eller infiltration) fanns redan när vi köpte huset. Finns dåligt med papper på detta. Hur vet jag vilket jag har. Har endast hört "markbädd", både vid prat med kommunen, entreprenören för minireningsverk etc. Finns bara ett rör som sticker upp i utloppsänden av vad-jag-trodde-markbädden. Där finns även inspektionsbrunn (tror jag det kallas).
Kommunen borde veta/ska veta vad du harF frökenfräken skrev:PM, finns inte på din sida.
Lösningen (markbädd eller infiltration) fanns redan när vi köpte huset. Finns dåligt med papper på detta. Hur vet jag vilket jag har. Har endast hört "markbädd", både vid prat med kommunen, entreprenören för minireningsverk etc. Finns bara ett rör som sticker upp i utloppsänden av vad-jag-trodde-markbädden. Där finns även inspektionsbrunn (tror jag det kallas).
Man kan väl ha ett långt schakt med ett spridningsrör också?
Måste väl inte vara två rör i en markbädd?
Jag personligen definierar minireningsverk där det finns något aktivt, som kräver el.
Jag skulle inte definiera 4evergreens ER900L som ett minireningsverk. Det fungerar exakt som en markbädd men är effektivare och tar mindre plats.
Den kan vara både dyrare och billigare än en traditionell markbädd beroende på vad man själv kan göra.
Den kostar mellan 40-50k att köpa.
För oss (på landet) som redan hade en trekammarbrunn och inspektionsbrunn var den ett solklart val. Jäkligt bra att kunna plocka upp säckarna och spola av dom OM det skulle bli någon slamflykt. Eller när de blir uttjänta efter 10-15år.
Måste väl inte vara två rör i en markbädd?
Jag personligen definierar minireningsverk där det finns något aktivt, som kräver el.
Jag skulle inte definiera 4evergreens ER900L som ett minireningsverk. Det fungerar exakt som en markbädd men är effektivare och tar mindre plats.
Den kan vara både dyrare och billigare än en traditionell markbädd beroende på vad man själv kan göra.
Den kostar mellan 40-50k att köpa.
För oss (på landet) som redan hade en trekammarbrunn och inspektionsbrunn var den ett solklart val. Jäkligt bra att kunna plocka upp säckarna och spola av dom OM det skulle bli någon slamflykt. Eller när de blir uttjänta efter 10-15år.
En infiltration saknar utlopp för det renade avloppsvattnet. Vattnet sprids i spridarledningar ut över en grusbädd som ligger på en schaktbotten. Schaktbottnen tar emot vattnet som infiltrerar i marken. Vanligen finns en fördelningbrunn (det du kallar inspektionsbrunn?) närmast slamavskiljaren och därifrån utgår två 2 spridarledningar som efter cirka 8 m avslutas i inspektionsrör/luftningsrör som sticker upp ur marken. Ett alternativ är en enda spridarledning som kanske 15 m längre bort avslutas i inspektionsrör/luftningsrör.F frökenfräken skrev:PM, finns inte på din sida.
En markbädd är ett nedgrävt sandfilter (en bädd av 80 cm sand nedgrävt i marken). Samma lösning med spridarledningar o s v som ovan men det tillkommer en utlopp där det i sandbäddens renade vatten rinner ut. Har du en markbädd så finns således ett utlopp i närheten där det rinner/droppar ut vatten. Markbädden ska också enligt svensk standard ha luftningsrör som ansluter till utloppledningen. Dessa vanligen två rör sticker upp i början av bädden och är djupa, ofta 1,6 m om man tittar ned i dem.
Klicka här för att svara