Vatten & Avlopp
Huken20: Har en Einhell högtryckstvätt som används lite då och då. Nu behöver jag en slang för att rensa och spola avloppsrör men hittar ingen i Einhells tillbehör. Någon som vet om något annat märke passar. Hört att Lavors slang passar som säljs av DUAB men är inte säker. Någon som vet Hazze
Eken08: [citat] Absolut, det är jag med på och har beaktat. Sämsta tänkbara scenario är att ha lagt pengar på pumpen och ändå inte kunna använda den om översvämningen sker. :)
Magnamagna: Ny husägare som efter filmat avlopp fått reda på att huvudledningen ut i gatan är jätterisig. Gammal ledning med större skarvförskjutningar. Huset är från -46 så ingen direkt överraskning att den är dålig. Har ett par spretiga tankar kring detta. Huvudledningen är lättillgänglig i tvättstugan/del av källaren men försvinner sen in under väggar och källartrappa i betong. Fått
Bernieberg: [citat] Tror det kommer fungera. Annars har du ju ett par försök på dig innan du är uppe i 6000 kr.
Martin Lj: [citat] WC, dusch och tvättställ har egen vattentillförsel. Det är bara tvättmaskinen som saknar. VVB ska stå i hörnet och tvättmaskinen bredvid. Avlopp i väggen till tvättmaskin med byggtejp framför.
Höghus: Så äntligen kom jag mig för att beställa ventiler och byta dom. Mycket bättre nu, men fortfarande smäller till lite när man stänger av MA-blandaren. Men den är nog inte bättre än så, långt ifrån mjukstängande. Tack @Krilleman! /Höghus
Lattjo-Snickaren: Drar nytt avlopp. Långt ut på stammen sitter toaletten, intill yttervägg och bortom den har jag tänkt dra avluftning 75 mm i ytterväggen och upp till taket. Saken är den att eftersom det är ett lågt pulpettak och detta är den låga änden kommer avluftningen gå ut genom yttertaket på låg höjd (bedömt 2,5 m). Förstår att det finns risk att stanken känns av då på UTEPLATSEN som
jendapen: Bara över dagen. Jag bytte ut insatsen men ogillar kallstart märker jag nu. Tänkte åka till butiken och byta till en vanlig i stället.
mattoys: [citat] Du lär inte ha något tätskick uppe i väggen i en hall, utan enbart på golvet med ett uppstick på ca. 10cm på väggen.
Vector: Dra ett typ 110 avloppsrör å markisolera efter konstens alla regler sen trycker du in pexrör med isolering på så kanske luftombytet i rören gör att det inte fryser å fryser det är det ju bara ställa en fläkt som trycker värme igenom
FEN-71: Hej, Jag håller på och ska renovera tvättstugan i min gamla 60-talskåk och behöver råd. I den ena änden av rummet kommer vatten in genom väggen i 15mm kopparrör strax under innertaket. Just nu ligger alla rör utvändigt och är extremt fula. Diskho och tvättmaskin ska finnas på andra sidan rummet. Min tanke är därför att kapa befintliga rör och koppla dem till PEX rör-i-rör som
Demmpa: Antalet 90gradare spelar ingen direkt roll, vi har 14 90grader från att servicen kommer in i huset tills vattnet börjar fördelas ut, å vi märker inga flödesförluster. Hur ni ut ena lägenheten/huset eller bor ni själva i bägge? Har den/dom i andra huset tillgång till utrymmet där vattenmätaren mm sitter? Om ni bara har en vattenfelsbrytare och det blir läckage i huset där den sitter
Claes Sörmland: Precis, det kan gå att förlänga infiltrationen. Men spridarledningarna som jag antar är självfallsledningar får inte överskrida 15 m i längd. Då får du lägga flera parallella spridarledningar från fördelningsbrunnen. Fiberduk har inget att göra i en infiltration utom möjligen ovanpå. det behövs seriös läggning annars fungerar inte anläggningen efter några månader. Men det
Claes Sörmland: [citat] Tjänstemännen på HaV hade ju fattat det här och försökte för några år sedan få igenom förändringar så att infiltrationer och markbäddar enklare skulle kunna användas. Jag förstår dem, det kan inte kännas kul att företräda icke vetenskapligt grundade ståndpunkter från expertmyndighetssidan. Men den regering som vi har gillar inte att miljölagstiftningen mjukas upp
Nörden: Hej Jag skall bygga ett eget hus och står nu i valet att köra med icke typgodkända avloppsbrunnar i duscharna för att vi gillar designen. Nu till frågan, kommer huset inte kunna slutbesiktas med godkänt resultat om jag använder mig av dessa eller kan jag göra det på "eget bevåg"?
pwnfish: [citat] Det är flotörventilen som är bytt. Men man bytte på samma gång den lilla slangen som går in till toaletten med.
Bernieberg: Har redan kommit på ett tips till mig själv :). LKs injusteringsventil ersätter även avstängningsventil så de jag har ritat på returerna utgår.
Promiscuos Monkey: Jag har precis fått saltfilter installerat. Bor i Frankrike och vattnet är jättehårt. Köpt litet filter 12 liter.2 personers hushåll. Nu till "problemet" Ingenstans står hur ofta regenerera. I instruktionsboken finns bilder. På bilden är den inställd på 7 dagar Jag har en kompis med samma filter, han säger 20 dagar. Rörmokaren som installerade sa 3 dagar. Jag inser att det är
Arne Eriksson: Hade en servicetekniker här (årliga besöket). Han konstaterade att ventilationen inte fungerade och gnällde doserpumpen på 28 stod alldeles för högt. Ställde ner den och babblade om att ventilationen måste åtgärdas. Har kört med öppet lock sedan dess. Problemen blev efter besöket värre. Nu fick jag slamtömning igår (en av de beställda 6 månaders) så kommer allt fungera i
Sandman88: [citat] Har köpt denna men tror du denna är ok att gjuta in? Letar för fullt på nätet. UPC TYPE A. b602. ASTM C1173 Mvh Andreas
Immobil: [citat] Testa om det funkar. Billigare än kommunalt, Kanon till bevattning och biltvätt t.ex. ;)
dlidstrom: [citat] Oj, då får jag hålla lite extra koll på dom här då. Nu är det åtdraget iallafall.
tergo: 2,5 mm insexnyckel Kranskola 2-Droppande pip eller trög spak på ettgreppsblandare.mov - YouTube
peroande: [citat] Det är mycket möjligt att man behållit befintliga rör. De var 40 år gamla vid renoveringen och kan mycket väl ha bedömts ha lång livslängd kvar. [citat] Det går att byta delar av installationen utan att göra om allt. Du kan varva plast och gjutjärn.
Flygrekord: Ventilationen är jag inte orolig över. Men kanske skulle formulerat mig annorlunda. Finns det några andra alternativ jämfört med att dra det i golvet? I väggen går inte för då stänger jag utrymmet in till nuvarande köket.