1 053 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Kostnad för avlämningspunkt
Jag planerar för att ansluta mitt hus till kommunalt VA.
Huset ligger utanför verksamhetsområdet vilket innebär att jag får bekosta allt fram till den förbindelsepunkt kommunen anvisat. I gengäld får jag en något lägre anslutningsavgift.
Hittills allt frid o fröjd.
Nu meddelar kommunen att jag dessutom måste bekosta en mätarbrunn vid förbindelsepunkten. En kostnad på minst 20 000 kr. Detta för att de vill ha mätaren vid förbindelsepunkten och inte i min ände.
Ska men verkligen acceptera detta? Ska jag betala för att de vill ha det på ett visst sätt? Om de nu anvisar en förbindelsepunkt åt mig så är det väl de som ska tillhandahålla denna. Känns som jag får betala 2 gånger…
Tänker jag fel?
Huset ligger utanför verksamhetsområdet vilket innebär att jag får bekosta allt fram till den förbindelsepunkt kommunen anvisat. I gengäld får jag en något lägre anslutningsavgift.
Nu meddelar kommunen att jag dessutom måste bekosta en mätarbrunn vid förbindelsepunkten. En kostnad på minst 20 000 kr. Detta för att de vill ha mätaren vid förbindelsepunkten och inte i min ände.
Ska men verkligen acceptera detta? Ska jag betala för att de vill ha det på ett visst sätt? Om de nu anvisar en förbindelsepunkt åt mig så är det väl de som ska tillhandahålla denna. Känns som jag får betala 2 gånger…
Tänker jag fel?
Det verkar vara en standardlösning med mätarbrunn när man ligger utanför verksamhetsområdet, i alla fall löser de det på detta sättet i mitt grannskap.B Byggsnyggen skrev:Jag planerar för att ansluta mitt hus till kommunalt VA.
Tänker jag fel?
Det ligger oavsett på dig att tillhandahålla mätarplatsen, t ex en mätarbrunn. Du läsa i din kommuns regelverk, "ABVA", hur placeringen av vattenmätaren beslutas.
Ja, men jag tillhandahåller ju en mätarplats. Frostfritt i min tvättstuga.Claes Sörmland skrev:
Det verkar vara en standardlösning med mätarbrunn när man ligger utanför verksamhetsområdet, i alla fall löser de det på detta sättet i mitt grannskap.
Det ligger oavsett på dig att tillhandahålla mätarplatsen, t ex en mätarbrunn. Du läsa i din kommuns regelverk, "ABVA", hur placeringen av vattenmätaren beslutas.
Duger det inte att placera mätaren hos mig borde de väl då se till att tillhandahålla en godkänd lösning, kan jag tycka. Jag kommer ju med min slang till deras förbindelsepunkt.
Borde ingå i priset eller vad är det jag betalar en massa pengar för?
Redigerat:
Kan du ge lite mer info om denna?Scouten skrev:
Till mig har kommunen sagt att de kommer att fixa ny mätarbrunn och att detta kommer att innebära ytterligare 20.000kr för mig.
Jag tror vi har den här https://www.rinkabyror.se/artikel/brimer-vattenmatarbrunn-v2-1250mm/
men vår entreprenör hade betydligt bättre pris.
men vår entreprenör hade betydligt bättre pris.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Principen känns rimlig. Det ligger på dig att tillhandahålla en godkänd mätarplats och installation. Det enda kommunen står för är att skruva dit själva mätaren. I det här fallet har de tydligen en regel att godkänd mätarplats är inom verksamhetsområdet. Då finns i princip bara brunn som alternativ. Men du kanske kan få det gjort till lägre pris av din entreprenör?
Klicka här för att svara