Tjo.

Är i farten med att koppla in vatten från mm i köket.

Har dragit in 2 st rör i rör från källaren och upp under diskhon.

Från blandaren går det 3 rör. 1 till varmvatten, kallvatten och till kolsyramaskinen.
Ska öven koppla in diskmaskinen. Sätten man en PEX T-rör vid kallvattnet och koppla in diskmaskinen?

Tänkte öven sätta kulventiler för smidigt att kunna stänga av och på eller är det kanske smidigare att sätta i källaren om det ev skulle gå en läcka i framtiden?

Tänker jag rätt eller har jag missat något?

B
Avstängning till diskmaskin ska ske ovan bänk. I praktiken via blandaren i normalfallet. Är du säker på att det tredje röret i blandaren inte är ett avstäningsbart utlopp till diskmaskinen? Man kan ju tycka att du borde kunna ha en t-koppling på utgående från blandaren, om du kan leva med att man stänger av vattnet till både blandare och kolsyremaskin vid kranen. Men jag tror att det bli gnissel med försäkringen om du tar ett t koppling på inkommande kallvatten, och saknar möjlighet att stänga av enkelt ovan bänk.

Jag brukar sätta ballofix ventiler under bänk till kranar. De håller ett tag, men i de 70 tals lägenheter som jag bott i var samtliga ventiler inte möjliga att stänga tätt (huvudventil fick det bli varje gång). I villa kanske man kan komma undan med att skippa ventiler här o var, det beror väl på om familjen tycker det är ok att man emellanåt stänger av allt vatten, om en kran ska bytas eller lagas osv. Min gör det inte..

Droppskydd? Ska finnas. Jag har även lagt ett fuktlarm i mitt skåp.

B BSOD skrev:
Avstängning till diskmaskin ska ske ovan bänk. I praktiken via blandaren i normalfallet. Är du säker på att det tredje röret i blandaren inte är ett avstäningsbart utlopp till diskmaskinen? Man kan ju tycka att du borde kunna ha en t-koppling på utgående från blandaren, om du kan leva med att man stänger av vattnet till både blandare och kolsyremaskin vid kranen. Men jag tror att det bli gnissel med försäkringen om du tar ett t koppling på inkommande kallvatten, och saknar möjlighet att stänga av enkelt ovan bänk.

Jag brukar sätta ballofix ventiler under bänk till kranar. De håller ett tag, men i de 70 tals lägenheter som jag bott i var samtliga ventiler inte möjliga att stänga tätt (huvudventil fick det bli varje gång). I villa kanske man kan komma undan med att skippa ventiler här o var, det beror väl på om familjen tycker det är ok att man emellanåt stänger av allt vatten, om en kran ska bytas eller lagas osv. Min gör det inte..

Droppskydd? Ska finnas. Jag har även lagt ett fuktlarm i mitt skåp.
Till diskmaskinen är det även "aquastop" men det spelar kanske ingen roll?
Går ju sätta en diskmaskinavstängning jämte blandaren och sen koppla på det på kallvattnet med hjälp av ett T-rör?
det tredje "röret" är avsett för kolsyremaskinen

Mvh

Tänker såhär.

Köper en diskmaskinavstängning att sätta jämte blandaren. En anslutningsslang till ett t-rör där den ena går vidare till diskmaskinen och sen den andra går vidare till inkommande vatten. Där blir ett pex rör och även en anslutning med ett t-rör.

Här är en bild om nån begriper hehe.

Handritad skiss som visar anslutningar för diskmaskin, t-rör, och vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vänstra Tröret fattar jag inte. Det ska bara vara en avstängningsventil för DM. Manöverbar från ovansidan. Det finns trådlösa sådana som funkar bra. Kolla Ikeas KNYCKLAN.

Som sagt, vänstra T röret verkar feltänkt

H hempularen skrev:
Som sagt, vänstra T röret verkar feltänkt
Ok men om vi slopar det vänsta tröret så får jag ju inget inkommande vatten till DM, eller tänker jag fel?

Tänker spontant att det är onödigt med en DM avstängning eftersom det finns aquastop?

@largab ska kolla det med IKEAS knycklarn, tack. Edit: även denna kännns lite onödig eftersom det finns aquastop, eller?

Vet inte vad reglerna säger men jag hade valt att sätta avstängning (ovan bänk) även om maskinen har aquastop och också använt det.

tttomten tttomten skrev:
Vet inte vad reglerna säger men jag hade valt att sätta avstängning (ovan bänk) även om maskinen har aquastop och också använt det.
Ok, men då måste det väl bli så som jag ritat på bilden eller finns det något annat alternativ. Skarvar med fler utgångar kanske?

P Pappa1986 skrev:
Ok, men då måste det väl bli så som jag ritat på bilden eller finns det något annat alternativ. Skarvar med fler utgångar kanske?
Som tidigare sagts så ska du skippa vänstra t-korset. Du har bara en in på DM så den ska kopplas på avstängningen.

Alt.
Byt blandaren till en med inbyggd avstängningsventil. Då räcker det med in till blandaren och sen kopplar du DM på utgående från blandaren.

tttomten tttomten skrev:
Som tidigare sagts så ska du skippa vänstra t-korset. Du har bara en in på DM så den ska kopplas på avstängningen.

Alt.
Byt blandaren till en med inbyggd avstängningsventil. Då räcker det med in till blandaren och sen kopplar du DM på utgående från blandaren.
Ok men om jag skippar vänstra t-korset.
Vart kopplar jag in inkommande vatten till DM?

[
P Pappa1986 skrev:
Ok men om jag skippar vänstra t-korset.
Vart kopplar jag in inkommande vatten till DM?
Den kopplar du på avstängningen, den är bara en ventil av/på.

tttomten tttomten skrev:
[
Den kopplar du på avstängningen, den är bara en ventil av/på.
Ah nu fattar jag. Trodde bara det va en anslutning till DM avstängningen. Det va därför jag blandade in T-röret.
Då skippar jag t-röret fast nu blev jag sugen på IKEAS knycklan...

Blir nog fasen en sådan istället :P

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Nu har det löst sig, blev kanon med IKEAS knyckarn, tack flr all hjälp

Nu ska jag koppla in PEX i kopparrören. Kopparrören är 12mm och pex är 15mm.

Idag sitter det en kulventil där jag kan skarva.

Vad behöver jag för övergångsgrejer?
Tack på förhand :D

Någon som har koll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.