B
byggeskafram: [citat] Ringde supporten. Dom sa som du. Att man tom kunde hålla i pumpen och testa den men att du blir blöt om du inte kopplar fast ngn slang :)
20 svar · 10,5k läst
·
D
david576: [citat] [bild] Vi har den gamla slamavskiljaren på baksidan av huset. För att man ska kunna dra en sugslang och en markbädd behöver väl man att de är jämn nivå eller kunna bygga ett dike? Man kan säga att huset är på en liten kulle och gamla brunnen är i en sluttning ner på cirka 2 meter. Det är cirka 50 meter från gamla slamavskiljaren till framsidan
4 svar · 3,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Klassiskt trätoämne men troligen är det en välspridd myt.
3 svar · 1,5k läst
Björkisvägen
Björkisvägen: [citat] Det syntes uppenbarligen inte tillräckligt tydligt för somliga :rofl:
27 svar · 13,5k läst
·
B
Biclight: Har kollat röret där det kommer upp i huset. 99% säker på att det är detta. Plockade av isoleringen men hittar inget som tyder på läckage där. Var även nere i krypgrunden och tittade igen. Fortfarande bildas det en droppe emellanåt... Vad är ett vettigt alternativ att göra nu? Hålla uppsikt och invänta kallare klimat för att se om det slutar? Ringa röris som får ta en titt på
5 svar · 3,1k läst
·
B
boostdb: Tack för allt svar! ;)
10 svar · 3,9k läst
·
B
J
Jesrel: Bevego hade utkastaren jag behövde och den hade - som plåtrickard påpekade - en krage som gjorde att dom passade ihop perfekt. Tack alla för hjälpen! [bild]
16 svar · 9,4k läst
·
T
Troberg: Nu har jag testat. Den funkade inte i det här fallet, vilket inte var så konstigt. När vi kapade röret så visade det sig vara ett tre meter långt stopp. Tidigare så hängde röret rakt, cirka fem meter, och bara upphängt i ändarna, så det bågnade på mitten. Nu är det ombyggt, med ordentlig lutning på röret, och ordentlig upphängning. Jag tror dock fortfarande att produkten är
7 svar · 1,9k läst
A
astolf: Vad är då best practice? Anses det som ok att dra avlopp under huset eller ska det ligga på den varma sidan i trossbotten?
8 svar · 2,4k läst
·
D
Derbyboy: Har jag förstått det hela rätt kommer jag inte använda några vatette klämhylsor eftersom den delen (inkl. Mutter) ska bytas om jag använder LK pe-x. Och LK anslutningsset.
4 svar · 948 läst
·
KJD
KJD: Verkar inte finnas någon som säljer Leakomatic längre, en firma "vvsobygg" verkar ha produkten på i sin shop, men med noteringen "Utgått ur sortimentet!". Leakomatic säljer själva direkt från sin webbplats. Produkten känns som den mest genomarbetade (?), men hade viljat känna mig något mer säker på att produkten kommer finnas kvar. Någon som funderat i dessa banor? Varför finns den
31 svar · 30,5k läst
G
Gabbe1: [citat] Ahlsell art.nr: 0661168
13 svar · 2,7k läst
G
gone_fishing: https://www.clasohlson.com/se/p/30-9348?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google%20surfaces&gclid=Cj0KCQjw6s2IBhCnARIsAP8RfAjKLF4QsO-KCfunQGcH56AF-qc7bTrsvrwOokMDAP8nPHG8mYJSt8saAttIEALw_wcB Passar troligen oavsett fabrikat.
2 svar · 999 läst
·
Disneygrisen
Disneygrisen: [citat] En hammare, FM Mattssons nyckel och lite ättika gjorde susen :)
3 svar · 3,2k läst
·
A
andrem: [citat] Klarvattensbrunnen är en bra bit ifrån och högre upp än avloppet men håller absolut med. Har inte tittat på fastigheten och har inte gjort något vattenprov heller så det återstår att se. [citat] Blir att kolla lite närmare när jag är på fastigheten, har nu bara gått igenom gammal info/ritningar och försöker lista ut. Kommunen har inget föreläggande i dagsläget och har
3 svar · 2,8k läst
K
kattlucka: Hej! Jag o sambon blev husägare i april och sedan ca 3 veckor tillbaka har vattnet börjat lukta prutt. Rätt säker på att det är svavelväte då de går att lufta bort lukten genom att vispa vattnet. Vattenprov togs innan vi flyttade in och alla värdena var bra, men fluorid var högt men tjänligt. Har försökt läsa på så mycket som möjligt om bergborrade brunnar men blir förvirrad av
0 svar · 1,2k läst
·
Höghus
Höghus: Jag hittade denna snygging https://www.vedum.se/webbshop/tillbehor-kok/skapsinredning/diskbankskap/bottenskydd/30523 Tyvärr några mm för bred för Metod, Vedum har tydligen klenare spån i stommarna /Höghus [bild]
9 svar · 9,8k läst
·
L
lordi: [citat] Ja. Is kan expandera röret tills det spricker. Jag tror inte prisol har funnits i 13 mm öht. Det var nog bara hårda rör, men jag kan ha fel. Kruxet är att du måste ha en stödhylsa som passar också, så det kan bli knepigt. Rördimension 17/32 har jag aldrig råkat på. Inte ens inom kyla där man använder amerikanska mått. 1/2" brukar vara närmast och det är 12,7 mm Jag skulle
7 svar · 2,5k läst
M
MattiasEriksson: Vi hade årlig service av vår avloppsanläggning idag och teknikern var inte riktigt nöjd med avluftningen av avloppssystemet. Hans förslag var att montera en dragförbättrare (en sådan där snurrande vinddriven boll) på avluftningen på taket. Avluftningen sker genom en genomföringspanna som sitter relativt långt ner på taket (vilket förstås inte är optimalt). Är det någon som har
0 svar · 695 läst
E
ebonita: I samband med vattenskada i huset blir det aktuellt att dra nya vattenrör. Befintlig VV beredare är en 300 liters Parka Norrahammar från 1974 som fungerat felfritt hittills. Den är med påskruvade externa element för tre faser, men har hittills bara körts enfas så två av elementen borde vara 'oanvända'. VV beredaren måste förmodligen tas ut för att kunna dra nya rör bakom. Nu
0 svar · 548 läst
J
justmakemyday: Tack! Det ska jag framföra. I övrigt verkar det inte föranleda några reaktioner här - skönt! :-)
2 svar · 1,4k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Det är upp till kommunen. Det kan vara samma regler oavsett om det är utanför som inom. Det är kommunen som avgör. VA frågan kommer du inte ifrån oavsett då du skriver att det är kommunalt. Du bör även kolla med elnätsägaren så det går att öka säkringen eller om de kräver ny anslutning för lägenheterna.
5 svar · 815 läst
Leif@Råå
Leif@Råå: Hej, löste det sig? Har samma problem - det läcker rejält när jag kopplar om så att vattnet kommer ur pipen istället för duschen... Bytte du någon reservdel eller alltihop? Hälsningar, Leif [citat]
2 svar · 3,6k läst
D
Derbyboy: Jag har alltså blandat 1a med 1c
1 svar · 875 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: FANN är ett profilerat företag och en större aktör för små avlopp. Nu har deras markbäddslösning testats i MÖD. https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/markochmiljooverdomstolen/avgoranden/2021/svea-hr-m-4906-20-dom-2021-06-08.pdf Frågan var om FANNs system med slamavskiljare följt av en markbädd med IN-DRÄN-moduler renar vatten till normal skyddsnivå för miljö. Det som
0 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det ska monteras enligt anvisningarna: https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_96_8072036.pdf https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/RITN/RITN_96_8072036.pdf Vissa tvättmaskiner har krav på hur slangen ska dras i höjdled.
1 svar · 2,8k läst
·
A
Amrich: Lyfter denna tråd för att se om det dykt upp några produkter för detta ändamål eller om det fortfarande är ”speciallösningar” som gäller?
3 svar · 3,8k läst
C
Cider: Jag är mest tveksam till den där vågräta rörbiten under vasken. Där kan det fastna mycket snusk. Tvättmaskinens avloppspump orkar nog inte få iväg vattnet så långt att det rinner uppåt efter den vågräta lilla rörbiten. Hos oss mynnar avloppsslangen i en spillmuff som siter fast på väggen. Därifrån rinner det ner (med 2 böjar) i golvbrunnen. Avloppet från vasken går också
11 svar · 5,1k läst
·
Grillen
Grillen: Håller på att göra om en del nere i tvättstugan i källaren på kåken, och skulle behöva dra om/ta bort/sätta dit nya avlopp för att få det som jag vill. Vet inte om ni blir kloka på ritningen och bilderna där jag ritat i hur jag vill ha avloppet och där man ser lite hur det går idag. På ritningen är dom gröna linjerna rören jag vill dra nytt och gröna cirklarna är dom 2 avlopp
0 svar · 1,6k läst
·
O
olahall: Glömde följa upp här… Det visade sig enklast att köpa en mindre tank och samtidigt behålla min gamla. Det funkar fint att helt enkelt ha båda inkopplade! Tack för input!
4 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.