19 301 läst ·
15 svar
19k läst
15 svar
Problem med avlopp i badrum. När vi spolar i toaletten så "bubblar" det i duschbrunnen.
Vi har problem med avloppet i vårt ena badrum i vårt boende. Vi bor i ett 1planshus som är 3 år gammalt. I vårt boende så har vi 2 badrum där vi har både dusch och toalett i båda men det är bara problem på ena badrummet.
Vårt problem:
När vi ska spola i toaletten så rinner det ibland ner lite långsamt och då samtidigt så "bubblar" det i brunnen i duschen. Detta problemet händer ibland. Det kan dock gå flera veckor där det inte "bubblar" i brunnen och att det spolas ner som vanligt. Så problemet är inte alltid. När det blir så att det "bubblar" i brunnen i duschen när jag spolar så har jag provat att jag tar upp vattenlåset ur brunnen och då spolas det ner ordentligt.
Det är även ett problem med att det inte rinner ner i avloppet på den duschen. När vi startar duschen så rinner inte vattnet ner, men när man sen lyfter upp vattenlåset så rinner det ner direkt. Det problemet är alltid.
Dock så bubblar det aldrig när man spolar vatten i handfatet.
Jag har rengjort vattenlåset och det är helt rent. Om jag tar vattenlåset under en kran och sätter på kranen så rinner det igenom vattenlåset.
Vi har haft spolat här 3 gånger och de har filmat en gång. Han som filmade sa att en böj var lite fel men han sa att det inte skulle ha betydelse.
Jag undrar om någon har någon idé på vad som kan vara fel?
Jag tänker att det kanske bildas något vacuum i avloppet eller så. Vi har inte problem med det andra badrummet eller i köket.
Har bifogat en film.
Vårt problem:
När vi ska spola i toaletten så rinner det ibland ner lite långsamt och då samtidigt så "bubblar" det i brunnen i duschen. Detta problemet händer ibland. Det kan dock gå flera veckor där det inte "bubblar" i brunnen och att det spolas ner som vanligt. Så problemet är inte alltid. När det blir så att det "bubblar" i brunnen i duschen när jag spolar så har jag provat att jag tar upp vattenlåset ur brunnen och då spolas det ner ordentligt.
Det är även ett problem med att det inte rinner ner i avloppet på den duschen. När vi startar duschen så rinner inte vattnet ner, men när man sen lyfter upp vattenlåset så rinner det ner direkt. Det problemet är alltid.
Jag har rengjort vattenlåset och det är helt rent. Om jag tar vattenlåset under en kran och sätter på kranen så rinner det igenom vattenlåset.
Vi har haft spolat här 3 gånger och de har filmat en gång. Han som filmade sa att en böj var lite fel men han sa att det inte skulle ha betydelse.
Jag tänker att det kanske bildas något vacuum i avloppet eller så. Vi har inte problem med det andra badrummet eller i köket.
Har bifogat en film.
Är ingen expert men har två teorier:
1) duschens avlopp är troligen påkopplat på samma stam som toaletten. Det är stopp/dåligt flöde någonstans efter toaletten och därför trycks vatten upp till duschen.
2) luftningen fungerar inte som den ska. Ofta går det ut ett luftningsrör på taket.
Tänk dig att du vänder upp och ner på en flaska, då kluckar vattnet ut. Gör du ett hål i botten på flaskan rinner det ut. Luftningen fungerar som hålet i botten.
Edit: såg nu att de filmat rören. Då är där inget stopp.
1) duschens avlopp är troligen påkopplat på samma stam som toaletten. Det är stopp/dåligt flöde någonstans efter toaletten och därför trycks vatten upp till duschen.
2) luftningen fungerar inte som den ska. Ofta går det ut ett luftningsrör på taket.
Tänk dig att du vänder upp och ner på en flaska, då kluckar vattnet ut. Gör du ett hål i botten på flaskan rinner det ut. Luftningen fungerar som hålet i botten.
ja men de är kopplade på samma ja, de har du rätt i.N newbee skrev:Är ingen expert men har två teorier:
Hur fixar man till luftningen då?
Jag funderar också kring luftningen. Du säger att det är ett 1-plans-hus med 2 st badrum och problem i det ena badrummet.F fidde888 skrev:Vi har problem med avloppet i vårt ena badrum i vårt boende. Vi bor i ett 1planshus som är 3 år gammalt. I vårt boende så har vi 2 badrum där vi har både dusch och toalett i båda men det är bara problem på ena badrummet.
Vårt problem:
Har bifogat en film.
Jag gissar att badrummen ligger på vardera sida av huset och att luftningsröret går upp vid det ena badrummet (det utan problem). Kolla på yttertaket för att hitta denna. Det kan nämligen spöka lite om enheter hamnar för långt från luftningsstammen.
Om fallet är som jag beskriver skulle jag ha monterat en luftningsventil under tvättstället i badrummet med bekymmer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Jag tror inte på att det är fel på avluftningen, men däremot verkar det vara dåligt flöde/dåligt fall så det blir ett stopp som efter lite mer spolande ger sig iväg och så fungerar det det i flera veckor.
Att det rinner ner när du tar ur vattenlåset i duschen det är för att det ryms en massa vatten mellan stoppet och brunnen. Om stoppet sitter kvar och du fortsätter spola så kommer det att stå vatten ända upp till golvbrunnen.
Men innan det händer har nog stoppet dragit vidare. Filmningen har ju pekat på en krök som inte var helt bra.
Det behövs en generalspolning lite då och då, precis som i min verkstad där jag har samma problem med en toalett och 34 meter rör.
Snålspolande toalett gör problemet större, spola alltid två ggr med stora spolningen så kan problemet minska.
Protte
Att det rinner ner när du tar ur vattenlåset i duschen det är för att det ryms en massa vatten mellan stoppet och brunnen. Om stoppet sitter kvar och du fortsätter spola så kommer det att stå vatten ända upp till golvbrunnen.
Men innan det händer har nog stoppet dragit vidare. Filmningen har ju pekat på en krök som inte var helt bra.
Det behövs en generalspolning lite då och då, precis som i min verkstad där jag har samma problem med en toalett och 34 meter rör.
Snålspolande toalett gör problemet större, spola alltid två ggr med stora spolningen så kan problemet minska.
Protte
oskar.valta skrev:
Jag funderar också kring luftningen. Du säger att det är ett 1-plans-hus med 2 st badrum och problem i det ena badrummet.
Jag gissar att badrummen ligger på vardera sida av huset och att luftningsröret går upp vid det ena badrummet (det utan problem). Kolla på yttertaket för att hitta denna. Det kan nämligen spöka lite om enheter hamnar för långt från luftningsstammen.
Om fallet är som jag beskriver skulle jag ha monterat en luftningsventil under tvättstället i badrummet med bekymmer.
japp badrummen är i var sin sida av huset. Vårt hus är ett parhus med ett annat boende. Jag tror också på det med luftning. Är det dyrt eller svårt att sätta en luftningsventil?oskar.valta skrev:
Jag funderar också kring luftningen. Du säger att det är ett 1-plans-hus med 2 st badrum och problem i det ena badrummet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Sätter du in en vacumventil / luftningsventil så släpper den inte UT luft så vattnet kan komma in.
Protte
Protte
Inte särskilt dyrt eller svårt. Är det ett så pass modernt hus misstänker jag dock att det sitter en kommod och då är det frågan om den går att få dit.F fidde888 skrev:
Hur är det med grannen, har de upplevt några liknande bekymmer? Man skulle kunna tänka sig ett "halvstopp" utanför ert hus.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Om det är halvstopp utanför huset borde det rimligen vara problem även i andra badrummet, eller.....
Protte
Protte
Ta ut en spolbil som rengör hela vägen från alla vattenlås i huset och även hela vägen ut till det kommunala ledningen i gatan! C:a 1500kr efter ROT. Då är problemet löst.
Alternativt så har ni ett allvarligare fel i rören ut till gatan, gamla vittrade cementrör där trädrötter letat sig in. Det kan sluta med att man eller kommunen får gräva upp och fixa det.
Det är inte luftningen som är fel om det bubblar i duschens vattenlås när man spolar på toa! Fortsätt att spola samt häll ner några spannar vatten i toan så kommer det upp snart i duschen som bevis på stopp ut mot gatans kommunala rör!
Alternativt så har ni ett allvarligare fel i rören ut till gatan, gamla vittrade cementrör där trädrötter letat sig in. Det kan sluta med att man eller kommunen får gräva upp och fixa det.
Det är inte luftningen som är fel om det bubblar i duschens vattenlås när man spolar på toa! Fortsätt att spola samt häll ner några spannar vatten i toan så kommer det upp snart i duschen som bevis på stopp ut mot gatans kommunala rör!
Redigerat:
ja det sitter en kommod där :/oskar.valta skrev:
han har haft lite problem men inte nu. De har spolat 30 meter ut till brunnen.
haft 3 spolbilarL Leif i Skåne skrev:Ta ut en spolbil som rengör hela vägen från alla vattenlås i huset och även hela vägen ut till det kommunala ledningen i gatan! C:a 1500kr efter ROT. Då är problemet löst.
Kan vara en idé att tillfälligt lossa handfatets vattenlås från avloppet och se/ känna om det suger luft där, när du spolar toaletten. Om det suger mycket där och problemet löses, så är det väl bara att sätta dit en vacumventil?