Hallå,
Håller på att förbereda inför gjutning av platta till mitt blivande utekök. Hade en del begagnad PEM slang som jag tänkte använda som skyddsrör för inkommande el och vatten. Jag har inte tänkt köra vatten direkt i slangen utan använda sen som skyddsrör för pex-slang.

För att underlätta vid gjutning tänkte jag avsluta slangarna några mm under plattans överkant. Till avloppet har jag speciella lock för detta, med en plastpinne som sticker upp, men till slangarna måste jag köpa något. Jag har sökt på nätet men hitta inget alls.

Vart köper jag ett lock till PEM?
 
N NoOne2k skrev:
Vill man göra det ordentligt finns det riktiga proppar att köpa Ex. [länk]

Men är det bara för att skydda under gjutning hade jag tagit tejp och tejpat för änden. Jag brukar använda eltejp av lite bättre kvalitet för att tejpa igen ändarna.
Tack för svar. Den där ser ut att bli besvärlig att ta lös när dem är i betongen. Jag tänkte mer på sånna skyddslock som sitter på slangen när man köper den.
 
B
Samma här. Eltejp. Tejpa hela vägen ovanför betongytan runt slangen, så slipper du få en hinna av betong på utsidan av slangen
 
Tälj till en träplugg.
 
B BSOD skrev:
Samma här. Eltejp. Tejpa hela vägen ovanför betongytan runt slangen, så slipper du få en hinna av betong på utsidan av slangen
Tackar för svar. Får kanske vli eltejp. Hade dock tänkte avsluta slangarna i betongen, just under ytan, för att underlätta under gjutningen. Ska som sagt bara ha slangen som skyddsrör och för att dra igenom pex-slag och el och ser inget behov av att ta upp slangen ovanför plattan.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tackar för svar. Får kanske vli eltejp. Hade dock tänkte avsluta slangarna i betongen, just under ytan, för att underlätta under gjutningen. Ska som sagt bara ha slangen som skyddsrör och för att dra igenom pex-slag och el och ser inget behov av att ta upp slangen ovanför plattan.
Avsluta slangarna i höjd med färdig nivå och tejpa änden? Oavsett bör du tejpa änden, risken är att pluggen släpper annars.
 
N NoOne2k skrev:
Avsluta slangarna i höjd med färdig nivå och tejpa änden? Oavsett bör du tejpa änden, risken är att pluggen släpper annars.
I höjd eller några millimeter under . Så att det går att dra förbi en rätskiva utan att den hakar i.
 
B
Tror det är enklare att dra rätskivan runt slangen, och sedan kapa den i nivå med plattan när betongen härdat.

Blir lurigt att hitta slangen dagen efter om den är täckt med nån mm betong skulle jag tro.
 
B BSOD skrev:
Tror det är enklare att dra rätskivan runt slangen, och sedan kapa den i nivå med plattan när betongen härdat.

Blir lurigt att hitta slangen dagen efter om den är täckt med nån mm betong skulle jag tro.
Det där tror jag löser sig. Alla slangarna kommer upp när formen så t.ex. kan jag rita ut dom på formen. Är kanske ingen dum idé att gräva fram dom innan betongen brinner.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.