B
Bangan: Har en omkastare till dusch/bad blandare. Kantig, knappen aktiverar duschmunstycket, Återställs av sig själv när vattnet stängs av. Ingen märkning alls, men den skulle må bra av nya oringar samt en lite speciell tätning till själva knappen. (Den är v-formad, som tätningen i en hydraulcylinder). [bild] [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
F
Filipager: Planpackningen gjorde susen, åter igen tack för hjälpen! Förstår inte hur det kunde hålla tätt med konpackningen där innan.
6 svar · 8,2k läst
·
J
JAPLH: [citat] Låter som en bra ide! Tack så mycket!
13 svar · 2,6k läst
·
B
buggkungen51: [citat] Stämmer att det är samma användare. Det var lite "skit" på/vid tangenterna. Ordnar det, städar bort den slarviga.
5 svar · 2,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Väldigt många avstick för kök är 75 mm så hela världen är det inte. Men jag skulle inte nyinstallera en horisontell ledning i källarens golv med den diametern. Men kanske är jag för nojig. Plast är du som sagt lättspolat om du sätter in en spolmöjlighet nedströms.
3 svar · 961 läst
·
J
JanneMo: Ok, jag får luska vidare. Tack!
6 svar · 1,7k läst
·
H
Haget: Ok, då är detbaksidan av termostatvredet. Klurig att demontera, får ge det några försökt till tack för svar såhär långt!
8 svar · 1,8k läst
·
A
Anonymiserad 138586: Jag löste mitt problem med ett stort hål på avloppsstammen i gjutjärn med en rulle Tesa silvertejp för 99 kr.
8 svar · 2,3k läst
·
R
rolfino: Tack. Fick ett bra förslag av @Krilleman i en annan tråd, se länk nedan. https://www.byggahus.se/forum/threads/koppling-foer-25-mm-pem-till-22-mm-kopparroer.397408/#post-4368737
4 svar · 7,5k läst
·
J
JohanLun: Jag hänger på med en liknande fråga. Rörmokaren satte PEX från källaren upp till köket. Kommer bara ned från taket i källaren, jag är nästan säker att det inte finns nån fixtur eller liknande "i golvet", går bara i princip rakt upp genom golv, skåp och mynnar inne i köksskåpet. På nåt sätt är det fixerat, men troligen inte "bra". Däremot är avståndet upp så kort att jag
12 svar · 4,6k läst
·
O
Oliver Eriksson: Hej, Jag har några frågor hur jag skall flytta ut pumpen på bästa sätt. Idag står pumpen i källaren och låter, jag skulle vilja flytta ut den till brunnshålet, det är ett hål med cementringar ca 1,8m djupt och tillräckligt med plats att ställa pumpen där istället. Det är en botten med singel där pumpen kan stå, eller så flyter jag ett litet golv till den. Finns det några
0 svar · 991 läst
·
C
corre: Det beror helt på vad det är för rör-typ och kopplingstyp, som i sin tur ger hur mycket runt om som måste bilas bort för att komma åt röret. Golv i lgh är ofta rätt tunna (10-15cm) och den höjden ska gömma hela anslutningsröret som ansluter till vertikala stammen som ofta går i väggen. Det är inte mycket att spela på, såvida du inte har möjlighet att ta upp hål i vägg/golv
1 svar · 1,4k läst
T
thomfg: [citat] Arbetet är säkert dåligt utfört, därför har rörkillen skrivit att det var en chansning ett test. Det är ju så nära ett erkännande man kan komma. Men sedan ljuger han då han skriver att jag var med på denna chansning vilket jag ju självklart inte var. Jag kan motbevisa honom i allt ex. som att stoppet kan bero på dambindor, hushållspapper eller att vattentrycket varit högt
36 svar · 5,6k läst
S
Stefan1972: [citat] Det är sant, jag tänkte tvärtom att det var slätändar ut från ventilen men det är det ju inte.........
3 svar · 1,3k läst
C
cpalm: [citat] Ja, de handdukstorkar som är avsedda för VVC är rostfria, till skillnad från de avsedda för elpatron eller radiatorkretsen. Handdukstork på VVC var vanligt på typ 80-talet, men är olämpligt och numera otilåtet pga legionella-risken.
4 svar · 583 läst
É
ÉlPon: Ja idag är det bättre vatten. Har inte börjat dricka det ännu men kör första tvättmaskinen nu. Det har visserligen gått ett dygns ”vila” men tror ändå mer på att det är för vi spolat en del till och från. Men varför det blir grumligt hade vart intressant att veta. Det med luften som du säger är kanske en förklaring då. Så här ser gårdagens kanna ut när det fått vila
2 svar · 4,2k läst
·
1
1kurre2: [citat] Du har rätt, just den är för PEX, men den finns ju även för kopparrör. Galv-vinkeln övergår sedan i galvrör som fortsätter upp genom huset o jag är inte så intresserad av att byta ut alla galvrör. Skulle kunna byta ut galv-vinkeln mot en i stål, den borde tåla korrosionen bättre.
5 svar · 1,6k läst
·
B
BSOD: 90% säker på att det är en sådan här: https://www.bauhaus.se/overgangsnippel-trio-perfekta-g15 g15 invändig till g20 utvändig. Behövs gängtejp vid övergången.
3 svar · 1,2k läst
·
D
Danii KD: Hej! Jag ska koppla ihop en 32 mm pex mot ett rör där kopplingen är 1 3/4 tum med invändig gänga. Pexröret ska kopplas mot vatette 35 mm koppling. Om det är en rak koppling antar jag att den andra änden med utv gänga inte kommer att passa i kopplingen med invändig gänga?
0 svar · 569 läst
S
Stefan1972: Såna här lägen brukar nån slags VVS tätning fungera bra. Nån flytande som härdar. Gänglåsning, hydrauliktätning går det också om man bortser från ev vattenkontaminering. Skruva isär allt och se till att kona iallafall sitter fast på röret. Dränk gänga och kona i tätning och dra ihop och låt härda ett tag. Sen är det nog tätt......
12 svar · 4,1k läst
·
A
Alexn72: Det borde ju finnas en manual till anläggningen. Och det är standardkomponenter... Så att fixa borde inte vara så svårt men däremot mjukvaran behöver laddas ner från enheten eller nätet
1 svar · 1,0k läst
·
K
Kintamaa: Tack för svar. Ja, man är mycket i livet men händig är tyvärr inte en av de sakerna
7 svar · 3,8k läst
·
R
rolfino: Tack igen!
13 svar · 8,6k läst
·
D
daniel_021: Såhär blev det till slut. [bild] Krävdes rejäla rörtänger och rejält med värme för att få bort den gamla kopplingen. Var så trångt att jag fick såga av den gamla kopplingen. Det var för trångt för de färdiga ventilrören och jag behövde inte byta truckströmbrytaren. Ett R25 T-rör, ett R15 T-rör och ett par nipplar. [bild] Kostnad ca 5000 för allt, inkl hydropressen.
1 svar · 5,0k läst
·
N
nybyggarn3: [citat] Vi gick från ca 20 till 1500 l/h i vår brunn. Jag tror definitivt att det är normalt att tillriningen ökar. I vårat fall blev kvaliteten också sämre. Från att ha smakat klockrent till att vara rätt mycket järn i. Vet inte om det också är normalfallet. För oss löste det sig med filter.
1 svar · 1,3k läst
A
astolf: Ringarna är till för att kunna montera olika typer av brunnar i plattan. Höjden på plattan justeras med distansklossar i hörnen. Lösningen på mysteriet kom igår när jag tittade på en annan förpackning i butiken, och mycket riktigt, det låg två 130mm ringar i den första förpackningen! Flyttade även ut kortlingarna så att golvspånet får stöd runt om!
2 svar · 1,8k läst
·
N
Niklas Rudemo: Tack! Det är nog detta jag ska börja med. Om det sedan visar sig att det verkligen behövs en mer robust lösning så får det bli en riktig pumpgrop.
8 svar · 1,9k läst
Huggabuggaa
Huggabuggaa: [citat] som sagt, det är en termostat tillverkad av grohe och den tillverkades även i 24k guld
3 svar · 1,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Glömde skriva att småfåglar älskar att åka rutschkana i avloppsavluftningarna…
4 svar · 3,0k läst
·
L
Linus94: [citat] [citat] Nu vet jag inte va de är för dimension på själva borröret men är de 110 eller 160 bör de ju funka med ett vanligt avloppsrör eller ett avloppsrör och en frankokoppling som övergång mellan metallen till plaströret
5 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.