Hej! Har precis fått hem ett kärrlass ned kogödsel från en nära belägen bonngård. Glad i hågen lassade jag genast av gödslet och lade det i rader för min täckodling. När jag var klar och stod och betraktade mitt verk så insåg jag att jag lagt odlingen ganska nära hålet till brunnen. Det är en bergsbornas brunn som går 60m ned i berget och med en stålmantel de första 3 meterna. Tror ni det kan vara någon fara för ecoli i dricksvattnet?

• Gödsel lagt i rader för täckodling nära en brunn, med en tom skottkärra och trädgårdsverktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kogödsel utlagd i rader på gräsmatta nära stenmur och skog för täckodling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte helt idealisk placering av gödslet, risken finns givetvis för e.coli.
Är du orolig kan du lämna ett vattenprov

Tack för svar @Jonasjf! Känns som att det är lite sent om man upptäcker e.coli i ett vattenprov. Läste att hålet ska vara tätt från infiltration uppifrån och att allt vatten således kommer nerifrån berget i ett bergsborrat hål.
Men kanske får ta och flytta en eller två av de närmaste vallarna ändå.

wildeside
Vattner nere i berget kommer uppifrån, frågan är bara vart ifrån. Finns en anledning varför man inte ska ha ett minireningsverk i närheten av en vatten brunn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.