Jonatan79
Jonatan79: Glömde skriva att småfåglar älskar att åka rutschkana i avloppsavluftningarna…
4 svar · 3,0k läst
·
L
Linus94: [citat] [citat] Nu vet jag inte va de är för dimension på själva borröret men är de 110 eller 160 bör de ju funka med ett vanligt avloppsrör eller ett avloppsrör och en frankokoppling som övergång mellan metallen till plaströret
5 svar · 2,7k läst
V
Vector: Ja det kan man anta att dom också frusit. Man kan ta isär på vissa valda ställen å provtrycka med luft så får man svaret om dom läker
1 svar · 1,1k läst
N
nova383: Hej igen. Hittade ju bra bild på Säkert vatten om hur själva rörirör ska se ut vid övergången till blandarens rör. Har satt dit lite avloppsvinklar o 2x rörirör är framtaget nu, men det känns som man vill förankra detta redan nu i bjälklaget, kanske med en kortling och nåt rörfäste? Sätter man ett rör på varje sida avloppet eller ihop vid sidan om ? Kragen på avloppsrören
0 svar · 1,3k läst
·
C
cazet: tackar för infon , det blir till och prova . Får väl bli vinkelkopplingar om det inte ser bra ut flödet borde inte vara något problem med det ska bara vara en duschblandare på det röret
2 svar · 1,5k läst
J
Jo-han: Du kan med fördel använda weber 318 som är till för just detta eftersom den tillåter att du lägger tätskikt över betongen utan att behöva vänta särskilt länge. https://www.se.weber/golvavjamning/golvbruk/weberfloor-318-snabbslipsats-grov-dr Du ska säkerställa att brunnen är fixerad och det gör du med fördel genom att först gjuta fast den under och låta den härda tillräckligt
30 svar · 5,4k läst
·
S
Surgubbe: [citat] Kan inte se RSK-numret nu när den sitter där men jag kollade databladet på gumminippeln och den var ej för dolt montage. Den jag har länkat längre upp verkar dock vara ok för dolt montage men ej ingjuten.
17 svar · 3,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nu kollar jag mer noga, den streckprickade linjen ÄR en brandcellsgräns, närmare bestämt EI60, vilket syns tydligast där den linjen slutar till vänster i bilden. Sen finns det angivet plushöjder på golv och brandklass på dörrar och sånt, så det är knappast en ritning från någon försäljningsbroschyr. Men möjligen något mer hastigt framtaget försäljningsprospekt om man
8 svar · 2,0k läst
·
pacman42
pacman42: Det låter sok att du har något som kan bygga upp en tryckbuffert och som sedan när vattenpumpen stängs av trycker tillbaka vatten i röret. Man kan få den effekten om man skulle ha en hydrofor efter vattenmätaren,, men pumpen sitter före mätaren. Men det kan ju finnas andra orsaker, exempelvis att huset ligger högre än pumpen och rören är relativt långa.
3 svar · 1,4k läst
S
sagan1: En av döttrarna tokduschade i typ en timme vilket framkom när vi kom hem och inget vatten fanns i kranen.Jag kollade i brunnen och tryckte in återställning på lådan som innehåller startkondensator och motorskydd.Glädjande nog startade pumpen men berodde stoppet på den långa gångtiden eller kan jag förvänta mig att pumpen börjar vara slut?Vattnet är ju typ max 10 grader så varför
0 svar · 438 läst
Johhhan
Johhhan: Lossade en besvärlig nippel för att ta ut en blandarinsats häromdagen. Det var visserligen en äldre modell med nippel och verktyg i metall, men det lossnade när jag gick över till korta bankningar på verktyget åt önskat håll istället för att segdra.
8 svar · 8,2k läst
·
Krille-72
Krille-72: [citat] Precis så tänkte jag. Då får du en fin hylla till ölburken ovan skåpet när du ska ner och inspektera varje kväll.:rofl:
4 svar · 1,9k läst
N
Nikorasu: [citat] Ja, om de monteras korrekt.
1 svar · 932 läst
E
Esteten: Hej! Jag har införskaffat en Nibe Nibette, 15 liters varmvattenberedare, som jag ska installera (i stället för en gammal som gått sönder). Den har c/c 55 mm mellan anslutningsrören: [bild] Till den har jag tänkt koppla ventilkombinationen LK 560 Aquakit. Den ska passa varmvattenberedare med c/c 54 mm mellan anslutningsrören. [bild] Är dessa tänkta att passa till varandra? Nu visar det
0 svar · 1,4k läst
·
Lattjo-Snickaren
Lattjo-Snickaren: [citat] Ang avluftningen: är vacuum ett alternativ? Är orolig för stank från lågt yttertak?
11 svar · 4,9k läst
·
Vermilion
Vermilion: [citat] Nice, gör något liknande då fast upp å ner samt sätter ventilen ovanför! Jag skulle kunna koppla in direkt på rören även jag men rummet är i en källare som jag vill ha lite svalare än övriga huset, varav ventilen.
8 svar · 991 läst
·
N
nova383: Hittade en bild jag inte såg förut [bild] Hämtad från "säkert vatten" Här visas ju att rir bara går rakt upp , så då är det väl ok då...
1 svar · 1,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det brukar vara en jonbytarmassa och aktivt kol. Det som tar fluoridjonerna än anjonbytarmassa. I slutändan blir det rejält rent vatten. Vill du istället ha mineralvatten får du tillsätta nya joner så att vattnet blir hårt. Lite fluorid i vattnet är annars bra för tändernas emalj. Mindre karies. Men halterna får naturligtvis inte vara för höga, då blir det fula missfärgningar på
1 svar · 2,7k läst
R
roli: Jag tror att du behöver ta loss "kopplingen" för att kunna byta kåpa om de finns att köpa lösa. Så det är tveksamt om du vinner något på detta.
11 svar · 5,2k läst
·
P
PS74: [citat] [citat] Hej. Lite Intresserad hur det gick med ovan? Vet du vad det beror på? Nyfiken eftersom jag har ett liknande problem. Ingen obehaglig lukt men jag undrar var den kommer ifrån H Peter
8 svar · 4,4k läst
Bart
Bart: Jag gjorde det enkelt för mig och åkte förbi Hornbach på lunchen. De hjälpte mig plocka ihop allt till övergången och fördelarna. Det känns som om det behövs en kundvagn med prylar för vad jag tycker är en ganska enkel lösning. Passade på att köpa en VVB också. De har Vatette så det blir finemang. Tyvärr har de inte V6 sortimentet vad jag kunde se, men det tar jag från Rinkaby
10 svar · 4,9k läst
·
T
Telma: [citat] 2 saker jag hade gjort rätt omgående. Byt pumpen, den är ju knappast 10år snarare 30? Sätt in en flotör som larmar om pumpen ej startar eller billigare en som larmar på hög vatten nivå. Jag hade valt ett larm som går till min mobil. Kommunen hade ett bergrum med samma ide, 2 separata pumpar men inget larm. En större å rinner 100m ifrån o nedre rummet låg 14m under ån! 2m
6 svar · 3,8k läst
·
magi
magi: [citat] Lysande ide. ....
2 svar · 1,6k läst
foreman
foreman: Tycker inte du behöver ta nytt prov, i alla fall inte om vattnet återgått till normalt.
11 svar · 11,7k läst
H
Hellind: Skulle förklara varför det i morse plötsligt är tillbaka på normal nivå!
8 svar · 2,6k läst
Kungen_283746
Kungen_283746: @Arrelito - hur gick det? Jag gissar att det var din egen avstängning eftersom den ligger så långt in på din tomt...? :)
26 svar · 4,3k läst
·
F
fredrikmollden: Okej. Jag har några säckar finnas laga vägg som är sjukt bra och ett par säckar gipsabruk som säkert fäster bra. Tycker det blir snyggast och köra inställda rör, mer jobb men lätt värt det i slutändan. Det enda rummet med tätskikt blir isåfall lokalt runt dusch och badkar. Har bara rena betong/putsade ytor. Finns det några bra 90 vinklar om man behöver böja rören i en hörna?
5 svar · 1,9k läst
T
Tjobidodo: Hej, Markbädden till vårt minireningsverk slammade igen för ett par år sedan. Vi bytte ut den, men behöll reningsverket som bara var 5-6 år. Kommunen vaknade till och begärde provtagning. Det ska tas direkt efter reningsverket, inte efter markbädden är de väldigt tydliga med. Värdena var skyhögt över de tillåtna. Vår servicefirma har försökt få ordning på det, men inte lyckats.
0 svar · 857 läst
M
mlkjhr: [citat] Ring till Fritidstoa, dom är väl generalagent men de brukar sälja även direkt till konsument. fritidstoa.se men jag ser nu att det kanske är https://www.cinderellaeco.com/se-se som gäller.
10 svar · 3,4k läst
S
SB58: Har en äldre trekammarbrunn med ny infiltration bestående av upphöjd markbädd med pumpbrunn. Pumpen går sönder ofta och det blir därmed stopp i avloppet. Har fått veta att en dräneringsslang är påkopplad till avloppet samt att det finns en liten spricka i trek brunnen. Hur ska jag enklast åtgärda detta?
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.