Vi får 1-2ggr / år förändringar i vattnet.
Egen brunn med radonfilter inkopplat.
Vattnet blir å skumma lite å känns lite "flottigt" och får en konstig lukt nästan som parfymerat eller nå medel.
Vad kan det vara?
Fler som fått så?

Har du aldrig tagit prover på ditt vatten? Om inte rekommenderar jag det starkt. Vissa kommuner har tjänster gällande detta som är billigare än privata företag och vissa kommuner erbjuder tjänsten gratis om man har mindre barn.

Vi tog prov när vi flyttade in.
Radonet var högt så därför satte vi in ett radonfilter.
I övrigt va vattnet jättebra!

Kan vara bra att veta vad det är för radonfilter och vad du har för värden på olika ämnen i vattnet

vi har samma symtom hos oss, flera vattenprover tagna utan att lyckas identifiera orsak. Har ni kommit fram till något?

A asarick skrev:
Vi får 1-2ggr / år förändringar i vattnet.
Egen brunn med radonfilter inkopplat.
Vattnet blir å skumma lite å känns lite "flottigt" och får en konstig lukt nästan som parfymerat eller nå medel.
Vad kan det vara?
Fler som fått så?

Hej!
Vi har liknande problem. Vi har andra problem också, bl a nitrit men har nog lösning på det. Dock förklarar inte vattenanalysen det skummiga och söta. Turbiditeten? Men det borde ju inte vara sötaktig doft av det?

Bakgrund. Vi har borrad brunn 30m och bor enskilt med grannar 100m bort.

I våras började vårt vatten skumma och lukta söt/blommigt. Vattnet hade även en svagt oljig karaktär och när man kokade det blev det brunt. Vattenprover visade förhöjda värden för järn och mangan. Bedömdes otjänligt av labb.

såhär va det hela sommaren men sen helt plötsligt blev allt bra igen och vattenproverna visade att vattnet va tjänligt igen.

men nu banne mig är det tillbaka igen, helt plötsligt i förra veckan.

Någon som känner igen det eller har en tanke om va det kan vara?

Säkerligen en spricka i berget som det kommer ifrån. Kan vara så att det är otätt mellen berget och foderröret så jord/dag- vatten kommer in. Du äger sommaren dåligt , nu bra igen. Gör ni större uttag på sommaren då kan nivån i hålet sjunka och andra sprickor börja släppa vatten som inte är bra.

För oss är det så. Bra vatten när det är torr sommar men sämre vid regn/ytvatten kommer in.
Vi har en gammal grävd brunn med otjänligt pga nitrit och höga halter kalk och järn som gör att omvänd osmos-filter funkar dåligt då de sätts igen av dessa. Och vi har för lite vatten för att kunna ha ordentliga järn och kalkfilter med backspolning (och för enkla förhållanden i vår stuga). Har dock hittat ett amerikanskt gravitationsfilter som ska ta nitriten så vi hoppas på det.
Men vad fasen är det som skummar och är sötaktigt? Min gissning var att det skulle vara fluorid som var högt (haha typ tandkräm/fluorsköljning) men det var det inte.

Och, det är inte pH skulle jag tro för vi har lågt pH-värde och det är högt som ger vattnet en sötaktig smak, som jag fattar det.

Johhhan
Skummandet har nog att göra med att något minskar vattnets ytspänning. Det kan vara humusämnen som ligger bakom.

I vattendrag ser man mer skum på hösten, när det börjar bli mer nedbrytningsprodukter från biologiskt material, t.ex. fettsyror. De ökade regnen för också med sig humusämnena i större mängd till vattendragen. På våren kan man också se en ökning efter att marken tinat upp.

• Gilla
Westanius
  • Laddar…
Har det sötaktiga och oljiga med det att göra också tror du?

Johhhan Johhhan skrev:
Skummandet har nog att göra med att något minskar vattnets ytspänning. Det kan vara humusämnen som ligger bakom.

I vattendrag ser man mer skum på hösten, när det börjar bli mer nedbrytningsprodukter från biologiskt material, t.ex. fettsyror. De ökade regnen för också med sig humusämnena i större mängd till vattendragen. På våren kan man också se en ökning efter att marken tinat upp.

Johhhan
Westanius Westanius skrev:
Har det sötaktiga och oljiga med det att göra också tror du?
Jag vet inte, men det låter ju rimligt.

• Gilla
Westanius
  • Laddar…
Men om det då är så att det har blivit ett brott på röret eller att det på något sätt kommer in ytvatten i borrhållet. Vad är då åtgärden? Nytt borrhål, filter eller någon form av lagning?

Christian Andersson Christian Andersson skrev:
Men om det då är så att det har blivit ett brott på röret eller att det på något sätt kommer in ytvatten i borrhållet. Vad är då åtgärden? Nytt borrhål, filter eller någon form av lagning?
Brott på ett foderrör, då behövs ett utbrott på min 7 på Richterskalan för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.