Ska renovera köket och skulle testa att stänga av vattnet helt ballofixen (Moralink, svart litet vrede med en skruv som ser ut att gå in i rören).

För kallvattnet gick det bra.

För varmvattnet gick det dock inte helt. Det gick att stänga till del men inte hela vägen då den fastnade. Använde då en skiftnyckel för att få lite mer kraft och då gick den ner till rätt plats/vinkel (det gick lugnt till så inget ryck). Lite vatten fortsatte ändå att rinna.

När jag skulle dra tillbaka vredet igen och öppna helt så är det som att vredet inte längre är kopplat till själva ventilen. Det går alltså inte att öppna upp så att vattnet rinner fritt längre.

Har ni några idéer på vad man kan göra?
Har redan kontaktat vår jour (BRF, lägenhetsbyggnad) och de ska återkomma.

prova skruva loss plastvredet ,så finns där under nog så att man kan använda spårskruvmejsel eller insexnyckel för att öppna eller stänga

• Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
Standan Standan skrev:
Ska renovera köket och skulle testa att stänga av vattnet helt ballofixen (Moralink, svart litet vrede med en skruv som ser ut att gå in i rören).

För kallvattnet gick det bra.

För varmvattnet gick det dock inte helt. Det gick att stänga till del men inte hela vägen då den fastnade. Använde då en skiftnyckel för att få lite mer kraft och då gick den ner till rätt plats/vinkel (det gick lugnt till så inget ryck). Lite vatten fortsatte ändå att rinna.

När jag skulle dra tillbaka vredet igen och öppna helt så är det som att vredet inte längre är kopplat till själva ventilen. Det går alltså inte att öppna upp så att vattnet rinner fritt längre.

Har ni några idéer på vad man kan göra?
Har redan kontaktat vår jour (BRF, lägenhetsbyggnad) och de ska återkomma.
Kulventiler som inte manövreras har en tendens att fastna. Jag byter ut de ventiler som fastnat till nya av bra kvalité. "Billiga" ventiler har ofta sämre kvalité på tätningsytorna. Testa alla ventilerna i byggnaden och byt de som är trasiga, ofta känns det vid manövrering vilka ventiler som inte är Ok.
Kontrollera huvudventilen så den fungerar eftersom den är viktig vid repetitioner eller i händelse av läckage.
I mitt hus har jag sektionerat vattenledningarna så det går att stänga av en del i händelse fel, t.ex trasig blandare eller toastol utan att göra huset "obeboligt"
Utbytet av ventilerna kostar ofta mer än ventilen så satsa på hög kvalité och dessutom är en trasig ventil utan värde när den väl behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.