M
mojjen: [citat] Som sagt avståndet mellan reglarna på ca40 cm styr. Blir vertikalt, strax under 60cm
15 svar · 6,7k läst
Rune Guserus
Rune Guserus: Bör vacumventilen sitta nära vattenlåset
0 svar · 1,2k läst
Disneygrisen
Disneygrisen: [citat] Låter som att du har obalans i ventilationssystemet, att det trycks ut mer luft än det kommer in så det blir som ett vakuum. Det är min gissning. Råkat ut för samma problem och det visade sig att jag behövde fler ventiler vid mina fönster. Hade även problem med lukt i badrummet och städning hjälpte inte.
9 svar · 6,7k läst
·
P
Putt: Lägg "lagom" djupt :) Man får anpassa lite efter hur ledningen som leds till kistorna går. Sen får de inte ligga för långt ner så grundvattnet ställer till det. Buntband fungerar som tidigare sagt utmärkt. Wavin och andra tillverkare kör med plastkilar som fungerar likadant.
6 svar · 4,0k läst
P
pwnfish: [citat] Oklart vad det är för model. Jag tror det är avstängningstventilen som inte sluter tätt, och efter att jag skruvat och slitit så sluter den inte alls verkar det som, OM jag inte nu kan ha lyckats lossa något annat.
5 svar · 1,8k läst
·
kristofer12345
kristofer12345: [citat] hittar inget i manual faktist, väldigt dåligt, men mätaren har stigit nu..
6 svar · 1,3k läst
·
ullberg
ullberg: Jag tycker designen andas lite tapwell men den fyrkantiga blandare jag hittar hos dem idag ser lite annorlunda ut (piggar på båda sidorna), kanske ändå värt att maila dem och fråga innan du investerar i ny blandare. Även Hafa och duschbyggarna tror jag haft kvadratiska designer, inte heller där hittar jag dock någon bra match på en kort googling… EDIT: när jag funderat en vända till
4 svar · 2,0k läst
·
raveper
raveper: Ta bort lite material på rörklammern och bänd isär rören det lilla extra som behövs.
3 svar · 2,9k läst
·
D
Daniel Barnaniel: Bra idé Claes ändå tänkt beställa lite prylar där, tack. Men inga invändningar i avseende kvalitet eller funktion?
4 svar · 751 läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Ungefär när avloppet drogs in kan eventuellt gå att se via kommunen, när VAt anlades i området, då kan det vara som äldst. Är inkommande kallvattenledning utbytt vid renoveringen? Är det galvat järnrör eller PEM-slang? Runt 1970 gick man över från galvat till PEM. Gällande avloppsrör så var det gjutjärnsrör fram till ungefär 1970, då kom första generationens plaströr.
42 svar · 7,9k läst
·
A
Amrich: En förgrening och två skjutmuffar inhandlade idag! Vi får se om det hinns med imorgon :)
6 svar · 3,1k läst
·
S
Stefan61: Vi har två Incinolet i stugan sedan 2013. De har fungerat utan problem, trots obefintligt underhåll... Det är nog dags för lite rengöring och byte av innerskål och fläkthjul nu... //Stefan
17 svar · 10,9k läst
C
CarolineLin: [citat] okej tack!!
31 svar · 9,2k läst
·
A
Arne999: Har ett järnfilter i stugan, 20+ år gammalt och jag har fipplat till automatiken så ja vet inte riktigt vilken ventil som gör vad. Kamaxel petar på de olika metallbläcken men får ingen ordning påt. Antingen har jag inget vatten eller så spolar den fullt i backriktningen. Enklast vore om ja bara fick det att funka tills nån kan komma och fixa men ... [bild]
0 svar · 552 läst
·
B
byggeskafram: Ja det går nog att lösa. Men fakturan kan bli rätt så hög när man ska ner med en borr för att ta bort pumpen :) Jag tänker att det viktiga är att elkabel inte ska kunnas klämmas fast och att man har koll när man sänker ned pumpen. Får väl se hur modig jag känner mig när det är dax
27 svar · 14,0k läst
Johhhan
Johhhan: "Kakburken" agerar väl skyddslock och det låter för mig som en tillfällig lösning som råkat bli permanent. Sånt händer ju.
3 svar · 1,7k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Gammal tråd som dök upp via ett like. Standardlösningen för BDT-avlopp är en liten slamavskiljare på 700 L följt av antingen en infiltration i sandig mark, en markbädd på kanske 15 kvadratmeter, eller en filterburk i plast som ersätter markbädden. Vill man spara pengar och är händig så kan man bygga själv, finns nästan alltid BDT-slamavskiljaren på Blocket för småpengar och en
6 svar · 5,8k läst
V
Viktor_F: Trodde den typen mest användes om det läckte in längre ner, typ där foderröret möter berget? Klart, det skulle ju funka det också. En sådan här då? Jag har frilagt ytterligare lite och slog bort lite av cementringens underkant så nu går det nog att få på något. Ska prata med rörisen till veckan.
2 svar · 4,4k läst
·
S
Suidnil: [citat] Tack för svar! Skickade samma film till rörisen som gjort det och han sa att moderna rör sitter löst, jag skulle bara se till att det var ordentligt ihopskjutet innan jag la golvet. Känns ologiskt att det blir tätt men det kanske är någon ny lösning…lägger upp bild på allt imorgon, har inget ljus där för tillfället
2 svar · 1,8k läst
·
D
daniel_021: Tänkte byta ut hydroforen ikväll, men ör lite fundersam på återstart av ejektorpumpen. [bild] Jag har avstängning mellan pump och hydrofor samt mellan hydrofor och utlopp. Min plan var att stänga ventilerna, tömma hydroforen och skruva dit hydropressen. Därefter släppa tillbaka vattnet som är stående i rörsystemet i huset. Sedan öppnar jag helt sonika ventilen från pumpen och
8 svar · 3,6k läst
·
N
Nisken: [citat] Har detta problem själv, pumpar upp vatten från brunnen i en IBC-tank klart och fint. När jag tillsätter en skvätt Klorin till tanken blir vattnet gulbrunt och en gulbrun fällning sätter sig på plats ytan. Finns ingen som helst metall i BIC-tanken enbart HD-polyeten. Så det är något i vattnet kloret reagerar med INTE något i ledningar. Senaste vatten analysen anger mycket
6 svar · 12,5k läst
H
Huken20: Mitt PH filter är anslutet med flexibla slangar. Det följde med fiberpackningar. Den ena slangen droppar lite och jag vågar inte dra hårdare. Min fråga är om en gummipackning i samma storlek är lättare att få tät då den kanske formar sig bättre. Goda råd uppskattas mycket. Hazze
0 svar · 959 läst
T
Tobbe St: Hej. Kan inte låta bli att fråga.. Vad är normalt/praxis för dragning av regnvattenrör? Jag har ett hus där regnvattnet går *genom* huset - åtminstone så kan jag inte komma på en annan förklaring, det är kanske nån meters höjdskillnad mellan gatan och avloppsrörets utlopp från huset. Det jag kan säga säkert är iallafall att det vid rejäla skyfall kommer vatten upp ur hålet
0 svar · 1,2k läst
K
kolhydratn: [citat] Tog en krok och drog för kung och fosterland så nu är den loss
11 svar · 1,9k läst
·
G-83
G-83: Jag hade provat det. Kolla bara så utloppet sitter en bit upp från botten så det inte kommer in betong i det. Om du kan hålla brunnen torr kan du blanda bruket löst och hälla i det, annars hade jag släng i en säck torrt så härdar det av fukten.
3 svar · 2,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Så gjutjärnröret ligger nedströms om det nya plaströret. Skjut in det nya plaströret i gjutjärnsröret så långt som det tillåter och gjut fast med betong?
1 svar · 1,0k läst
·
P
Per29: [citat] När jag pratade med rörmokaren så verkade han ok med någon typ av friskrivning och jag tror nog jag kan fixa detta (skriver "verkade" eftersom det var mycket prat fram och tillbaka) Håller på att ta upp bjälklaget nu, kommer ta upp frågan mer konkret när vi ses nästa gång, därav min fråga i detta forum.
6 svar · 3,0k läst
·
Johhhan
Johhhan: Vid nyinstallation enligt Säker Vatteninstallation, ska golvbrunn finnas i utrymmen med vvb, och under fogar på tappvattenledningar ska det vara vattentätt underlag, men det kan ju vara bra att höra med försäkringsbolaget angående den befintliga konstruktionen. Det vore ju bra om det gick att ordna en golvbrunn där som leder till det närliggande avloppet. Det hela skulle väl också
7 svar · 3,7k läst
·
H
Hans G2: [citat] Det är ju det jag gör, även om du kanske inte är rätt person... Med provtryckningspump ska jag provtrycka en rörslinga. Slingan rymmer minst 20l så tänkte fylla den från kran innan provtryckningspumpen ansluts för att pumpa upp rätt tryck.
2 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.