P
Hej håller på att renovera och skulle ta bort ett element.

Finns inga mellankranar.

Hittade en kran som jag trodde va till elementen (se bild) kom ut sånt svart vatten precis som vid luftningen av elementen.

Efter ett tag tänkte jag varför är vattnet så varmt mina element är inte igång ju?

då fundera jag på om jag tömmer tanken till drickvattnet?

kollar samtidigt på det kommunala vattenmätaren och den fyller ej på när jag tömmmer så någonstans fattas det vatten?

vad ska jag göra? Eller rättare sagt vad håller jag på med?

• Värmesystem med kopparledningar, en röd pump och ventiler, inklusive en misstänkt kran öppnad under luftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kran vid basen av ett element med tecken på svart vattenläckage på golvet.
    Skapa konto
  • Kran på en panna med etikett "AVTAPPNING" och svart vatten som läckt ut på golvet.
    Skapa konto
Det ser ju ut som att du har kranar.
Vad har du stängt och vad är frågan?

Kranen på bild är tömning av panna men den fylls inte automatiskt. Du har nog en påfyllningsventil nånstans också från kallvattensidan. Är vattnet varmt så har du något som värmer det hela. Elpatroner ?
Ska du bort med element så tömmer du som sagt i botten på pannan, sen får du fylla pannan när du är klar med vad du nu ska göra.

P
D Daniel 109 skrev:
Det ser ju ut som att du har kranar.
Vad har du stängt och vad är frågan?

Jag öppnade avtappningakranen i botten, för jag trodde det va till elementen då det kom svart vatten i början nu är jag rädd jag tömt mitt vanliga vatten till typ dushen med mera..

startar jag pannan kanske jag värmer en tom tank och tar sönder den? För det jag tömt ut har inte fyllts på…

vet helt enkelt inte vad jag gjort.

Det vatten som är i pannan är samma som cirkulerar i elementen.

Påfyllningsventilen är den som är framför rökröret på bilden.

Det låter som du gjort det du ville göra helt rätt. Bara stäng av pannan tills du är klar. Sen fyll på pannan igen och sätt på den (y)

och som jag redan nämnt, Fyller gör man med en annan kran som tillför vatten till pannan. Det bör dock påpekas att de rör du öppnar måste pluggas. Annars så blir det blött inne.........

P
S Stefan1972 skrev:
och som jag redan nämnt, Fyller gör man med en annan kran som tillför vatten till pannan. Det bör dock påpekas att de rör du öppnar måste pluggas. Annars så blir det blött inne.........
G GVR4 skrev:
Det låter som du gjort det du ville göra helt rätt. Bara stäng av pannan tills du är klar. Sen fyll på pannan igen och sätt på den (y)

Ok jag fortsätter tömma då, har plugg till elementet, men hur fyller jag på allt sen igen?
Såhär ser det ut? Den med gul slang på är kallvatten ledningen den andra varmvatten

• Värmeinstallation med kopparledningar, golvstående pump och förbindelser markerade med en gul slang och en ospecificerad ledning.
    Skapa konto
D Daniel 109 skrev:
Påfyllningsventilen är den som är framför rökröret på bilden.

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
Shirack skrev:
Jag öppnade avtappningakranen i botten, för jag trodde det va till elementen då det kom svart vatten i början nu är jag rädd jag tömt mitt vanliga vatten till typ dushen med mera..

startar jag pannan kanske jag värmer en tom tank och tar sönder den? För det jag tömt ut har inte fyllts på…

vet helt enkelt inte vad jag gjort.
Du har tömt vattnet ut pannan (som troligen sen cirkulerar runt till elementen)
I pannan sitter det sen antingen en slinga eller en varmvatten tank. Den är inte tömd. Det är ifrån den varmvattnet i kranar kommer. Iom att du tömt ut pannan så är det inte säkert att det finns tillräckligt med vatten runt slingan/VVtanken att värma upp varmvattnet.

Du bör INTE starta pannan då du tömt vatten ur den då den kan spricka och gå sönder då.

Så då elementet är borttageet och rören pluggade så fyller du på med kallvatten i pannan. (det finns en egen kran/ventil för detta då vattnet inte automatiskt påfylls )
Du fyller på till dess ut har det tyck du borde ha i systemet.
Det ser du på tryckgivaren på expansionskärlet till exempel

P
M MrDizzy skrev:
Du har tömt vattnet ut pannan (som troligen sen cirkulerar runt till elementen)
I pannan sitter det sen antingen en slinga eller en varmvatten tank. Den är inte tömd. Det är ifrån den varmvattnet i kranar kommer. Iom att du tömt ut pannan så är det inte säkert att det finns tillräckligt med vatten runt slingan/VVtanken att värma upp varmvattnet.

Du bör INTE starta pannan då du tömt vatten ur den då den kan spricka och gå sönder då.

Så då elementet är borttageet och rören pluggade så fyller du på med kallvatten i pannan. (det finns en egen kran/ventil för detta då vattnet inte automatiskt påfylls )
Du fyller på till dess ut har det tyck du borde ha i systemet.
Det ser du på tryckgivaren på expansionskärlet till exempel

Har öppet kärl, funderar på hur jag gör med påfyllningen bara blev lite nojig nu.

Shirack skrev:
Har öppet kärl, funderar på hur jag gör med påfyllningen bara blev lite nojig nu.
du fyller tills det skvalar över i nåt överfyllnadsrör. Sen får du lufta överallt och ev fylla mer.

Ah, har inte fipplat med öppna expansionskärl men andra här har det.
Ingen ide att bli nojig. Du löser det :)

Nu gissar jag, men jag har för mig att öppna expansionskärl har ett överflödningsrör som sen leder till en golvbrunn. Då ska det mig veterligen bara vara att fylla på med vatten till dess det kommer ut vatten i det röret ned i golvbrunnen.
Kan säkert finnas andra lösningar med öppna expansionskärl också, de kan jag inget alls om

• Gilla
1
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
Ah, har inte fipplat med öppna expansionskärl men andra här har det.
Ingen ide att bli nojig. Du löser det :)

Nu gissar jag, men jag har för mig att öppna expansionskärl har ett överflödningsrör som sen leder till en golvbrunn. Då ska det mig veterligen bara vara att fylla på med vatten till dess det kommer ut vatten i det röret ned i golvbrunnen.
Kan säkert finnas andra lösningar med öppna expansionskärl också, de kan jag inget alls om
S Stefan1972 skrev:
du fyller tills det skvalar över i nåt överfyllnadsrör. Sen får du lufta överallt och ev fylla mer.

Japp har gjort så innan när jag luftst elementen men fattade inte det va samma system,

verkar va denna skruven förstår inte riktigt uppbyggnaden av kombipanna för man kan ju inte dricka elementvatten

• Rörinstallation med fokus på en specifik skruv omringad av en röd cirkel.
    Skapa konto
Nej du dricker inte pannvatten. Har du varmvattenberedare i pannan så är det en egen tank som är helt separat i den vanliga pannan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.