C
CarMan: ok. är en gammla anläggningen 20 år, s måste man kolla om den är en direktförångar anläggning, om det är det så har den istrorsett sama värde som elpannan (dock lite högre på grund av at systemet fortfarande fungerar & ger billig drift så länge den funkar) är det ett "vatten" buret borrhål, med normal storlek så är det ju en minskad utgift på 50 000:- när man väl ska byta
52 svar · 9,1k läst
L
lövkojan: Tack!! För Svaret!
2 svar · 3,0k läst
H
Hanse_37: Farsan har det systemet och värmer två hus med det. Han är mycket nöjd. Jag får mitt hus V 14 2009 och tänker ta deras system också........ Mvh Hanse
1 svar · 5,1k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Jo, möjligen lite högt, men volymtank är bra, och "rather safe then sorry". Så blir då frågan, köpa luft/vatten för 95000 eller så, och få pengarna tillbaka på runt 5 år, eller lägga 70000 till och få tillbaka extrainvesteringen på 30 år. Mitt sätt att se på det är ju att den ena investeringen har en god chans att gå hem (inom livslängden) och den andra kanske visar
13 svar · 5,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Solen ger ca 1000 W per kvadratmeter vinkelrätt mot "strålarna". Skulle uppskatta att ett vertikalt fönsterparti i söderläge träffas av ca 700 W/m2 mitt på en sommardag. Har du 10 m2 glas så krävs det nog mer än enbart "normal" komfortkyla för att bli av med all den värmeenergin. Försök skärma bort så mycket som möjligt med olika medel och komplettera med frikyla.
4 svar · 4,8k läst
J
johancarlen: nu finns den även på den svenska siten. http://www.mitsubishielectric.se/klimatprodukter/doc/luftvarmepumpar/Ecodan%20(web).pdf
3 svar · 6,2k läst
B
BAS: Jag skulle inte lägga golvvärme i ditt fall. Det av två anledningar. 1) stor investering 2) mycket värme går neråt om du inte lägger mycket pengar på isoleringen under. Om du inte bor allt för långt norrut skulle jag hellre satsa på luft/luft värmepump. Jag har en i garaget i Stockholmsområdet och den har värmt 2 år nu utan problem. Luft/luft ger bättre verkningsgrad än
1 svar · 1,9k läst
P
Plexus: [citat] IVT har en bättre styrning, men för övrigt är de nog rätt lika. Thermia har en slinga i tanken som påstås vara patenterad och bra, men jag tvivlar. Kör på IVT, samt glöm inte att koppla in frikyla. Så mycket enklare i samband med installation d.v.s. att montera avstick och backventil på inkommande brine-ledning.
6 svar · 3,3k läst
B
Bror: Är det någon här som har erfarenhet av företaget SMEAB, Svensk Miljöenergi AB. En av mina söner har fått offert från dem på en bergvärmeanläggning som ser intresant ut, men vill gärna veta lite mer om företaget.
0 svar · 2,0k läst
C
CarMan: [citat] Har en sjäv & övertala brorsan att inte köpa nån nyare modell...
22 svar · 4,8k läst
F
Fran: [citat] Tänkte absolut kolla med folk som har luftpump hur de upplever det hela. Tyvärr verkar det vara svårt att få tag i pelletskaminägare så då blir det till att lyssna i butik. Ska ställa frågan om pelletskamin även i biobränsletråden. Men det är väl så när man funderar fram o tillbaka att alla råd o synpunkter är hjärtligt välkomna - särskilt med tanke på att man lär
25 svar · 9,5k läst
·
C
CarMan: Jag kolla specen på din pump & den ger 8,7kW vid 0/50 jag skulle ha satsat på en 1135-15 & 2 borrhål på 125m styck (aktivt djup) fast om du nu ska till lägs issolera så får du väll andra siffror, frågan är vad det då blir & hur länge det dröjer innan du ska till läggsi isolera
12 svar · 4,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Har sett samma sak fast tvärtom, en datorkylanläggning med kondensorn placerad i ett underjordiskt garage för ca 50 bilar. Efter några månader var det 35 grader varmt i garaget. Kylfirman som var känd för lite råa lösningar kom då och kopplade in vattenkylning istället. Direkt från kallvattenröret och vidare ner i avloppet! Tur att man bara jobbade där och inte behövde betala
6 svar · 3,3k läst
·
G
GustavW: Ta en Nibe utan vvb, ta ut kylenheten ur ramen och elektroniken och du kan få in det på 60cm...
2 svar · 4,9k läst
C
CarMan: du hör tydligt om pumpe är igång eller inte, så det borde du inte fundera på. sånt vet man! 1225 är en med intärn beredare (ca 180cm hög) 1125 är med extärn beredare (ca 110cm hög)
6 svar · 7,4k läst
J
jonand: Hur stort uppvärmnningsbehov i kWh har du nu ?
8 svar · 4,7k läst
T
tristan: En bra länk i sammanhanget http://sv.wikipedia.org/wiki/Bergv%C3%A4rme Här kan du räkna själv.
17 svar · 7,8k läst
C
CarMan: ska tydligen vara ruskigt enkelt att ta bort gammla plattan. Bila ett stort hål, sen gräver du bort under plattan & slår bort stora bitar med slägga.
4 svar · 4,3k läst
·
R
robertdigital: Ok pris, kör på det.
2 svar · 3,3k läst
I
ipppe: håller med... jag installerade allting själv förutom inkopplingen till elskåpet... inga problem trots att jag aldrig gjort nåt liknande tidigare... isoleringen var heller inga problem... kör med rörpress och presskopplingar, idiotsäkert och en apa klarar av att få det tätt :) lite dyrare än att löda men gör man det själv så är det värt pengarna... mvh
4 svar · 4,0k läst
S
Senan: Köpte och fick installerat en jordvärmeanläggning av märket SPARTEC för 4år sedan av firman Dala Byggsamverkan i Borlänge. Efter krångel mer eller mindre från början har jag nu blivit tvungen att att byta ut hela värmepumpen mot en ny. När kompressorn efter mindre än garantitidens 5år skar, trodde jag i min enfald att leverantören skulle byta ut den kostnadsfritt. Men garantin
0 svar · 3,6k läst
A
aleli: jag betalade 14000 extra för en 495'a isf för en 490 + ca 20000 för borrning (kunde tyvärr inte lägga markslinga). Fick även med en extra varmvattenberedare i de pengarna. Känns som det var klart värd pengarna när jag jämför med grannarnas driftkostnader med 490.. Byggde drygt 160 kvm med extra fönster + extra takhöjd...2 pla med lågtemeratursystem på uppvärmningen (golvvärme i
20 svar · 5,2k läst
T
Tjacko: Vet inte riktigt om det här hamnar under rätt rubrik, kanske passar det bättre under ventilation? Det visar sig väl om den blir flyttad:) Nu när det är så populärt att montera luft-luftvärmepumpar så funderar jag på hur det blir med ventilationen. Var om varanan sätter ju in sådan och sedan är allt frid och fröjd. När jag byggde för några år sedan med bärgvärme och
0 svar · 5,3k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Antingen du själv eller någon annan väljer din värmeanlägnging så måste husets behov av energi räknas fram. Största problemet för dem likväl som dig är att försöka förstå hur stort det behovet är. Just nu har du bara mycket lösa uppgifter om elförbrukning att gå på. Idealet är om du vet den årliga förbrukningen och kan relatera den till utetemperaturen och
14 svar · 13,0k läst
0
0840: Baritz, hej. Nej jag är inte röris men utvecklade denna lösning i samband med att vi byggde nytt hus 2005 och jag ville ha en vattenmantlad kamin. Vanlig braskamin har vi på landet och den är bra men vi har problem att sprida värmen. Nu med en vattenmantlad kamin så är allt fulländat anser jag. 270 M2 hus, bad i hörnbadkar + duschar varje dag till en total elkostnad om ca 11500 kWh per
21 svar · 9,0k läst
C
CarMan: jordvärme är billigt att instalera i nybbyggen. (det är bara det att folk inte tror det, o struntar i o tareda på det) sen undrar jag hur man titar på elden i en kakelugn? (kanske finns med klasluckor?) o det är väll inte svårt att få ett hus med 490 att klara ner till -5 när man eldar i kakelugn. du borde ju klara dig ner till -30 om det är så, det är ju kakelugne som värmer... (om
76 svar · 23,4k läst
saturnus
saturnus: Ja dom kan vara konstiga, dom där servicekillarna, men min tvekade inte en sekund om att det var den röda ventilen som inte höll tätt, pga för vek fjäder. Min har inte läckt vatten sen dess. Är det något på expansionskärlet som läcker, så rinner det ut vatten på golvet under detta. Om ventilen läcker, så rinner vattnet ut i den lilla plastlådan och vidare ut i avloppet.
13 svar · 8,5k läst
H
hakaninorr: Enligt http://www.ivt.se/products.asp?lngID=632&lngLangID=1 ger IVT 495 Twin 3,9 kW tillbaka på tillförd 1,55 kW - vilket jag antar innebär ett COP på 2,52. Däremot hittar jag inte några sådana uppgifter för Nibe Fighter 640p - någon som kan hjälpa mig? COP 2,52 tycker jag låter dåligt för att vara jordvärme, även om IVT 495 Twin inte är någon renodlad jordvärmepump - tycker jag
10 svar · 10,2k läst
J
jenso: Det kan vara att överhettningsskyddet har löst ut på pannan. I 490 och 495 finns en funktion som gör att varmvatten prioriteras. När varmvattentemp sjunker vid ett varmvattenuttag så sänks framledningstemp för att varmvattentemp i beredaren ska återhämta sig snabbare. Se manualen för hur du återställer överhettningsskyddet. Pannan ska också vara rätt inställd när det gäller
6 svar · 10,2k läst
H
hipplan: Tack för svar. Det stämmer, det är en timer. Men vad jag förstår så är den inte igång alls. För där är en knapp som man kan trycka för att aktivera den. Pumpen från 81 - är det dags att byta ut tro? Det är en CTC-101.
2 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.