5 435 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Offerter bergvärmepump
Nu har jag fått in tre offerter från olika leverantörer. Målet är att skapa en ny lösning för värmen i vårat hus. Förutsättningarna enligt följande:
Yta: 105 + 1+5 kvm. Skall bygga till ytterligare 105 kvm (ny takvåning)
Uppvärmning idag: Elpanna + luft luft värmepump
Elförbrukning idag: ca 29000 kwh/år (med 105 + 105 kvm)
Låg värme på radiatorerna vid 0 grader ute
Blandat gamla och nya element
Stort behov av varmvatten (behöver kunna fylla mitt fina träbadkar på 480 liter
2 barn, 2 vuxna
Huset är relativt oisolerat och består av hel källare plus bostadsvåning. På nedre plan har vi ca 16 grader och på övre plan 23 grader varmt.
Vi bor i närförort i Stockholm och har berg i dagen precis utanför platsen där pannan/borrning skall göras.
Nu till det intressanta, jag har fått tre offerter med följande varianter:
1) Bergvärme NIBE 1225-8 med VPA 300/200 borrdjup 140 meter kostnad 128.000 skr ink moms
2) Bergvärme NIBE 1125-10 med VPA 300/200 borrdjup 190 meter kostnad 166.000 skr ink moms
3) Bergvärme IVT HT E11 med IVT 502 slingtank 500 liter 210 meter borrdjup kostnad 166.500 skr ink moms
Frågor:
a) Ger verkligen 1125-10 med VPA 300/200 ordentligt med varmvatten?
b) Varför skulle en 1225 vara bättre?
c) Räcker det med en 1225-8?
d) Är det stor skillnad på en NIBE kontra en IVT?
e) Är priserna rimliga?
Alla kommentarer är av intresse!
Yta: 105 + 1+5 kvm. Skall bygga till ytterligare 105 kvm (ny takvåning)
Uppvärmning idag: Elpanna + luft luft värmepump
Elförbrukning idag: ca 29000 kwh/år (med 105 + 105 kvm)
Låg värme på radiatorerna vid 0 grader ute
Blandat gamla och nya element
Stort behov av varmvatten (behöver kunna fylla mitt fina träbadkar på 480 liter
2 barn, 2 vuxna
Huset är relativt oisolerat och består av hel källare plus bostadsvåning. På nedre plan har vi ca 16 grader och på övre plan 23 grader varmt.
Vi bor i närförort i Stockholm och har berg i dagen precis utanför platsen där pannan/borrning skall göras.
Nu till det intressanta, jag har fått tre offerter med följande varianter:
1) Bergvärme NIBE 1225-8 med VPA 300/200 borrdjup 140 meter kostnad 128.000 skr ink moms
2) Bergvärme NIBE 1125-10 med VPA 300/200 borrdjup 190 meter kostnad 166.000 skr ink moms
3) Bergvärme IVT HT E11 med IVT 502 slingtank 500 liter 210 meter borrdjup kostnad 166.500 skr ink moms
Frågor:
a) Ger verkligen 1125-10 med VPA 300/200 ordentligt med varmvatten?
b) Varför skulle en 1225 vara bättre?
c) Räcker det med en 1225-8?
d) Är det stor skillnad på en NIBE kontra en IVT?
e) Är priserna rimliga?
Alla kommentarer är av intresse!
fråga a - kommer din vpa att ha elpatron eller ska du använda dig enbart av pumpen för att förse dessa "500" liter vatten med värme? (har inte någn vpa själv, men har för mig att 300 är själva beredaren och 200 vatten i yttermanteln.
fråga b - 1225 har egen beredare på 160 liter. 1125 är en kompaktmodell utan beredare. Här kan jag tänka mig att man tänker sig att cirkulera vv mellan vpa och värmepumpen då du verkar ha ett stort behov av varmvatten.
fråga c - du pratar om ca 215 kvm (om jag förstått det rätt) med din tillbyggnad. Låter kanske lite lite med en 8 kw värmepump för denna yta - speciellt eftersom du säger att det är relativt oisolerat. Om du har en energikalkyl på ditt hus så borde din VVS installatör kunna dimensionera systemet rätt.
fråga d. - NIBE har kolvkompressor och IVT scrollkompressor. Scrollkompressorer är förmodligen framtiden men kolvkompressorer fungerar och har fungerat bra i många år. Själv valde jag NIBE 1235-8 för ett nybyggt hus 164 kvm plus golvvärme i garaget som är på 58 kvm. Fungerar kanon.
fråga e - tja det känns ganska rimligt. Ta in fler offerter om du är osäker.
Testa och ta in offerter med posterna för borrning separerade från värmepumpen.
fråga b - 1225 har egen beredare på 160 liter. 1125 är en kompaktmodell utan beredare. Här kan jag tänka mig att man tänker sig att cirkulera vv mellan vpa och värmepumpen då du verkar ha ett stort behov av varmvatten.
fråga c - du pratar om ca 215 kvm (om jag förstått det rätt) med din tillbyggnad. Låter kanske lite lite med en 8 kw värmepump för denna yta - speciellt eftersom du säger att det är relativt oisolerat. Om du har en energikalkyl på ditt hus så borde din VVS installatör kunna dimensionera systemet rätt.
fråga d. - NIBE har kolvkompressor och IVT scrollkompressor. Scrollkompressorer är förmodligen framtiden men kolvkompressorer fungerar och har fungerat bra i många år. Själv valde jag NIBE 1235-8 för ett nybyggt hus 164 kvm plus golvvärme i garaget som är på 58 kvm. Fungerar kanon.
Eftersom du har en luft/luft idag kan man inte gå rakt av på din förbrukning. Dessutom får man gissa att du har högre andel varmvatten än normalt med ditt träbadkar. Provade att mata in Stockholm, och en värmeförbrukning på 30000 per år plus en vattenförbrukning på 7000 per år på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php. Då får man fram att en bergvärme på 8 kw inte räcker till. Så om inte tanken är att fortsätta köra luft/luft pumpen tror jag dimensioneringen är i underkant. Dock beror det mycket på hur er förbrukning utan luft/luft hade sett ut, och hur stor del av elförbrukningen idag som är hushållsel.karmajoyst skrev:fråga a - kommer din vpa att ha elpatron eller ska du använda dig enbart av pumpen för att förse dessa "500" liter vatten med värme? (har inte någn vpa själv, men har för mig att 300 är själva beredaren och 200 vatten i yttermanteln.
--- Mats ---
a) Kan nog bli tufft om du störttappar för att fylla träbadkaret...
b) Är den?
c) Nej det tror inte jag.
d) Nej.
e) Ja med undantag för 2) som känns lite i överkant.
Glöm 140 m borrdjup. Borran kostar inte så mycket per meter när de väl är nere i berget. Satsa på minst 200 m. Av ovanstående hade jag valt 3). Ska du bygga ut 105 kvm (totalt över 300 kvm?) så kanske man ska upp ytterligare ett snäpp i storlek (IVT X15 kanske).
b) Är den?
c) Nej det tror inte jag.
d) Nej.
e) Ja med undantag för 2) som känns lite i överkant.
Glöm 140 m borrdjup. Borran kostar inte så mycket per meter när de väl är nere i berget. Satsa på minst 200 m. Av ovanstående hade jag valt 3). Ska du bygga ut 105 kvm (totalt över 300 kvm?) så kanske man ska upp ytterligare ett snäpp i storlek (IVT X15 kanske).
När vi satte in bubbelbad på över 500 liter så köpte vi en varmvatten beredare till med 280liter varmvatten och 180 liter i manteln som extra till den gamla som är på 300/160 detta funkar kanon men dom ska paralellkopplas och inte ställas i serie för då kan man stänga den ena om det inte finns så stort vattenbehov under en period.
vi har ju lite konstiga offerter här!!!! stårt att jämföra
innan du begär in offerter så ska väll all räkna på samma sortsutrustning !
några har ju räknat på interna beredare o andra på extärna, vad vill du ha, vad har du "beställt"
sen så är det ju olika storlekar, had du gett dom samma information?
du kan ju få en 1225-10 om du vill eller 1125-8
en vpa finns ju också i olika storlekar. vad är dina behov? allt desa ska ju diskuteras först, sen ska alla räkna på likvärdig utrustning.
---------------------------------
ett exempel.
jag ska köpa ny bil
jag har fått följande offerter. vilkan är bäst för mig & mina behov?
1. en volvo V70 II med 185 hk diesel & massa lull lull, drag krok m.m.pris 500 000:-
2. en volvo V70 II med 2.0 flexifuel (bas bil) 250 000:-
3. en ford ka 99 000:-
Är kan bäst då den är billigast? (går ju inte svara på föen ni vet mina behov! varför har jag fått så olika oferter? jag måste ha varit olkar i vad jag vill ha / säljaren har inte frågat ut mig i mina bahov & förstått vad jag vill ha.)
innan du begär in offerter så ska väll all räkna på samma sortsutrustning !
några har ju räknat på interna beredare o andra på extärna, vad vill du ha, vad har du "beställt"
sen så är det ju olika storlekar, had du gett dom samma information?
du kan ju få en 1225-10 om du vill eller 1125-8
en vpa finns ju också i olika storlekar. vad är dina behov? allt desa ska ju diskuteras först, sen ska alla räkna på likvärdig utrustning.
---------------------------------
ett exempel.
jag ska köpa ny bil
jag har fått följande offerter. vilkan är bäst för mig & mina behov?
1. en volvo V70 II med 185 hk diesel & massa lull lull, drag krok m.m.pris 500 000:-
2. en volvo V70 II med 2.0 flexifuel (bas bil) 250 000:-
3. en ford ka 99 000:-
Är kan bäst då den är billigast? (går ju inte svara på föen ni vet mina behov! varför har jag fått så olika oferter? jag måste ha varit olkar i vad jag vill ha / säljaren har inte frågat ut mig i mina bahov & förstått vad jag vill ha.)
Uppenbarligen behöver jag köra ett varv till med offerter. Jag har gett alla leverantörerna samma uppgifter, de har räknat olika och föreslagit olika varianter.
Vad betyder en VPA 300/200, egentligen? Att den har 300 liter varmvatten och 200 liter i "radiatorkrets"? Hur skiljer det sig från en 500 liters slingtank (den från IVT).
Gick in på den där länken http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php och försökte själv knappra in olika uppgifter. Om jag skall tro de kalkylerna, finns det ingen anledning att lägga 70.000 extra på en bergvärme. Har en offert på en Daikin luft-vatten, för 95.000. Det skiljer mycket mellan de olika alternativen, när man gör kalkylen på insparade pengar.
Mer frågetecken än utropstecken. Skall räkna mera på det.
Vad betyder en VPA 300/200, egentligen? Att den har 300 liter varmvatten och 200 liter i "radiatorkrets"? Hur skiljer det sig från en 500 liters slingtank (den från IVT).
Gick in på den där länken http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php och försökte själv knappra in olika uppgifter. Om jag skall tro de kalkylerna, finns det ingen anledning att lägga 70.000 extra på en bergvärme. Har en offert på en Daikin luft-vatten, för 95.000. Det skiljer mycket mellan de olika alternativen, när man gör kalkylen på insparade pengar.
Det finns säkert en vinst med bergvärme, det bör kalkylerna ha visat, men de bör ha visat att den vinsten tar relativt lång tid att realisera. Det finns ett par faktorer som kraftigt påverkar valet av bergvärme:peter_vincent skrev:Uppenbarligen behöver jag köra ett varv till med offerter. Jag har gett alla leverantörerna samma uppgifter, de har räknat olika och föreslagit olika varianter.
Gick in på den där länken [länk] och försökte själv knappra in olika uppgifter. Om jag skall tro de kalkylerna, finns det ingen anledning att lägga 70.000 extra på en bergvärme. Har en offert på en Daikin luft-vatten, för 95.000. Det skiljer mycket mellan de olika alternativen, när man gör kalkylen på insparade pengar.
1. Bor du så lång norrut att en luft/vatten ofta slutar fungera för att det är för kallt (under ne luft/vattens funktionsgräns), och där bor du inte. I Stockholm händer det, på gränsen till så ofta att man bör ha proppar nog för att klara hela behovet om man väljer en luft/vatten, men det tål att diskuteras
2. Hur lång tid vill du räkna de extra pengarna på. Detta är en smaksak, vissa (jag till exempel) säger att en investering som räknas längre än livslängden för de ingående komponenterna är farlig. andra säger att nästa generation bergvärmepumpar kommer att fungera på samma borrhål som de gamla och at tman därför kan räkna borrhålet på en lång tid.
3. Förbrukar ditt hus så mycket värme att en luft/vatten inte räcker till när det börjar bli kallt. Detta täcks i kalkylerna, och här är du i riskzonen, men det är inte så många sådana dagar i Stockholm att det har någon stor betydelse om luft/vatten pumpen är lagom stor.
Provräknade ditt hus:
A. Om du väljer stockholm och klickar på "show temperaturedata..." så skall alla kalkyler nu göras för Stockholm.
B. Din värmeförbrukning är inte helt känd (den bör vara 29000 minus hushåll minus varmvatten plus vad luft/luften besparar idag, med mindre du skall fortsätta köra luft luft) Låt oss gissa på 30000 plus 5000 vatten plus 5000 hushållsel (detta kan du räkna på på sidan http://www.mibnet.se/house/heating/HouseEnergyNeedCalculationFromUsage.php om du vill). Med 30000 inmatat högst upp och tryck på knappen "convert temperature and house heat data..." får du nu upp ne förbrukningkurva för ditt hus på 282 watt per grad.
C. En bergvärmepump nibe på 19 kw ger vid 50 grader framlending en effekt på 8.5 kw, som bör föras in på bergvärmen för jämförelse.
D. Hellre än att försöka hitta din Daikins temperaturkurva fuskar jag och för in nibe luft/vatten 10-14 och trycker på "convert heat pump models..." Om du använder en annan pump än de som finns färdiga skal du inte trycka på den knappen, och du skall modifiera siffrora som finns där, framförallt konstanterna för input power och COP.
E. Vi det här laget har du en kurva som visar värmepumparnas effekter vid olika temperaturer, och jämfört med husets värmeförbrukning (utan varmvatten). Man ser att både luft vatten och bergvärme ligger över husbehovet till runt -11, och att bergvärmen bara klarar någon extra grad till.
F. Investeringskostnaderna har du redan, inget konstigt att mata in.
G. Långt ner på sidan är varmvattenförbrukningen redan på 5000, ändrar du den så tryck på calculate under.
H. Nu ser man att bergvärme i Stockholm för det här huset med inmatade värden och nuvarande temperaturer är 1800-2000 billigare per år. Llite kallare år blir det 2500 billigare per år. Så länge inte huset är nytt så är detta en rätt vanlig storleksordning i Stockholm.
I. Det innebär att det med nuvarande temperaturer tar runt 27 år att spara in extrainvesteringen (syns i tabellerna och diagrammet längst ner på sidan). Men som sagt, det finns en vinst per år med bergvärme, allting handlar om på hur lång sikt du vill se investeringen.
--- Mats ---
Som esox71 är inne på, kommer du att ha dryga 300kvm efter tillbyggnad?
Skulle ha räknat ungefär så här för säkerhets skull i så fall:
(29000 - 10000)/0,60 + 5000 + 3000 = 39 600kwh
Skulle ha valt alternativ 3 och försökt få med en volymtank på köpet eller till ett bra pris.
Skulle ha räknat ungefär så här för säkerhets skull i så fall:
(29000 - 10000)/0,60 + 5000 + 3000 = 39 600kwh
Skulle ha valt alternativ 3 och försökt få med en volymtank på köpet eller till ett bra pris.
För att vara säker på att ha förstått, dina 39600 är inklusive hushållsel plus varmvatten? I så fall är mina 30000+5000 väldigt nära samma siffra.robertdigital skrev:
--- Mats ---
Uppvärmning & varmvatten 315kvm exklusive hushållsel.
Anläggningen betald inom 7-10 år, därefter rent klirr i kassan.
Anläggningen betald inom 7-10 år, därefter rent klirr i kassan.
Ja, 5000=varmvatten och 3000=uppvärmning 105 extra kvm.
Kanske lite högt räknat med 3000kwh på 105 nybyggda kvadrat ovanpå huset, den nuvarande vindsisoleringen kanske inte är mycket att hurra för.
Med volymtank så gör det inget att man gör en liten överskattning.
Kanske lite högt räknat med 3000kwh på 105 nybyggda kvadrat ovanpå huset, den nuvarande vindsisoleringen kanske inte är mycket att hurra för.
Med volymtank så gör det inget att man gör en liten överskattning.
Jo, möjligen lite högt, men volymtank är bra, och "rather safe then sorry".robertdigital skrev:
Så blir då frågan, köpa luft/vatten för 95000 eller så, och få pengarna tillbaka på runt 5 år, eller lägga 70000 till och få tillbaka extrainvesteringen på 30 år. Mitt sätt att se på det är ju att den ena investeringen har en god chans att gå hem (inom livslängden) och den andra kanske visar sig bra, kanske värmpeump nummer två (den första lär inte hålla i 30 år) passar i storlek och samma borrhål, men det är en lång tid att räkna hem investeringen på.
Gissar du läst tråden om att luft/vatten tyvärr verkar stiga i pris för att bland annat man i Stockholm konkurrerar ut bergvärmeinvesteringarna? (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19720.0)
--- Mats ---
Klicka här för att svara