Jag ska bygga ett enplanshus på 130 kvm där det verkar som om värmepumpen IVT 490 kommer bytas mot en Nibe Fighter 640P. Har någon erfarenhet eller kunskap om den nya pumpen? Jag hittar inte speciellt mycket info om den...

Tackar! Där hittade jag även denna: http://www.nibeonline.com/pdf/639268-1.pdf

Men eftersom jag är helt rudis vad gäller värmepumar så har jag några fler frågor. Jag har för mig att IVT 490 har 2 kW effekt som luftvärmepump. Vad är motsvarande siffra för Nibe? (Tror inte det finns med i pdf:erna.) Är det en stor fördel med en kombinerad ute- och frånluftvärmepump kontra en ren frånluftvärmepump?

Ja om man läser specifikationen så ger 490 max 2 kw på värmepumpsdelen, den har ju en kompressor på 0,7 kw, 640 har en kompressor på 1,0 kw som gör att den borde ge uppåt 3 kw på frånluften. Om jag förstått saken rätt så klarar denna pump lite lägre temperaturer innan tillskottet går in. Men likväl så är det ju en pump för södra Sverige, vi har ett enplans på exakt 130 kvm med en 490:a och bor i södra Skåne och har en förbrukning totalt förra året på
12.700 kWh vilket får anses godkänt. Värmebehovet i vårt hus är 130 x 50w vid -20 ungefär så det gör 6,5 kw. Vid gynnsamma förhållanden klarar kompressorn att hålla varmvatten och framledning till golvslingorna långa stunder neråt +-0 sen går tillskottet in.
Om jag förstått saken rätt så klarar 640 ner till -5 med samma förutsättningar.

Detta var några siffor jag hittade med en jämförelse vid låga temperaturer -15
NIBE Fighter 640P
in=2,59kW, ut=1kW COP=2,59
NIBE Fighter 360P
in=1,69kW, ut=0,67kW COP=2,52

Min tanke är att sätta in en braskamin för stödeldning vintertid, den i kombination med flvp borde räcka (bor i Örebro). Hur mycket energi drar din 490 när det är plusgrader (endast frånluft), är det bara kompressorns 700 W som kostar?

Beror ju naturligtvis på hur många +grader och hur mycket varmvatten man använder, just varmvattnet är boven när det ligger under +10, då man gör ett större uttag av vatten och kompressorn inte orkar med golv och varmvattnet så vill gärna patronen gå in och sluka el.
Annars klarar kompressorn för det mesta båda om det är över +10.

Kompressorn drar 700w, sen fläkten som väl drar 65w har jag för mig.

Nu under Juni månad när medeltempen låg på ca:+16 förbrukade vi totalt 20 kw om dygnet inkl.hushållsel på 2 vuxna och 1 liten.

Hur ligger CE50 i pris? Den är ju rätt mycket kraftfullare än ovanstående...

Dinkelman skrev:
Hur ligger CE50 i pris? Den är ju rätt mycket kraftfullare än ovanstående...

60 000 - 70 000 kr.

Hur räknar man lämpligen på pay off-tid för olika pumpar? Någon som har en bra modell?

Enligt http://www.ivt.se/products.asp?lngID=632&lngLangID=1 ger IVT 495 Twin 3,9 kW tillbaka på tillförd 1,55 kW - vilket jag antar innebär ett COP på 2,52. Däremot hittar jag inte några sådana uppgifter för Nibe Fighter 640p - någon som kan hjälpa mig?
COP 2,52 tycker jag låter dåligt för att vara jordvärme, även om IVT 495 Twin inte är någon renodlad jordvärmepump - tycker jag fel?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.