Flugfiskarn skrev:
Skaffa en braskamin och en vp,då får ni både mysigt och varmt i huset.:D Nu vet jag inte var du bor,och hur hög elförbrukning du har?Jag själv har 2 st Panasonic E9EKEB(1 per våning).Och dessa har värmt mitt hus i 1 år nu,utan hjälp av någon annan värmekälla.:) Huset finns nordväst om Umeå.I natt har det varit ned till -21 ute,och inne hade jag 20-21. Min elförbrukning gick ned i fjol med ca 8500kWh jämfört med 2006. Men den skall ned ännu mer i år. Så jag är bara nöjd över mina pumpar,och ångrar inte att jag satte in dem.Funderar på att sätta in en pump till,som skall få värma källaren.

/Flugfiskarn
Låter ju riktigt bra för dig - att vämepumparna funkar så bra även om det är riktigt kallt. Bor själv i Västerås o det är nog bara ett fåtal dagar på året då det är mer än -15.
Trots den "rekordvarma" vintern ligger vi nu på en si så där 20 000kvh/år. Vågar inte tänka på vad det kan bli om det kommer en rejäl köldknäpp....

Hur som haver, Fujitsu Nocria är beställd och levereras i slutet av mars (kanske tidigare...). Ska bli skönt med ett varmt hus igen :D.

Du kommer säkert att bli nöjd med din Fujitsu.Jag hade en förbrukning på ca 26000kWh under 2006,och fick ned den till ca 18000kWh i fjol.Skall sätta in en varmvattenberedare,så jag slipper värma vattnet med den dyra elkassetten.:( Då kommer jag att kapa mer på förbrukningen.:) Har funderat på en vedkamin,men har inte hittat någon bra plats för den.Allt för att slippa dyra elräkningar...:) Jag har vattenburet värmesystem,men har för dålig verkningsgrad på pannan.:( Men eldar för varmvattnet ibland.

/Flugfiskarn

Berätta mer när Nocrian kommit. Vi är förväntansfulla !

Vi bytte nyligen luftvärmepump från en 10 år gammal 3kw Panasonic till en Toshiba RAS 13 Polar...det har skett lite utveckling på 10 år kan man konstatera :-) Angående pellets vs. braskamin, tänk på att den inbyggda fläkten i en pelletskamin låter en del..inte så kul + att mysfaktorn från en vedeldd brasa är betydligt större. Vi har en Contura 550 som vi är väldigt nöjd med, den ger enormt med värme!

Här kommer fortsättning på historien... Visst kan man sucka o stöna över vissa folk ibland!!! Vi hade som sagt lagt in en beställning på en nocria 14 och det skulle ta en si så där 2-3 v för leverans o montering. Sedan går vi - hela familjen i olika omgångar - o blir rejält sjuka o har då såklart inga tankar på när pumpen ska levereras.
Nu står vi på benen igen och jag ringde och frågade när pumpen ska komma "-Vilken pump, säger karln?!". Då har han helt enkelt glömt att beställa den!!!!

Snacka om att jag blev skogstokig!!!

Men, men, man försöker ju vända det hela till något positivt.....;-). Nu är vi inne ett varv till på pelletskamin....Om det kan vara något för oss?!

Ja, så kan det gå ibland....

Placeringen vid sovrummen fungerar säkert bra rent värmemässigt, men var beredd på att få köra på lågvarv under nätterna. Det är inte så kul att lyssna på fläktar hela natten.

Pump #2 skulle jag satt i korridorsnutten mellan BAD och WC. Där är det troligen ingen som uppehåller sig längre stunder.

Med flera års erfarenhet av vedeldning i braskaminen och spis samt luft/luft värmepump kan jag ärligen säga följande:

Man TRÖTTNAR på att elda. Kallt i huset på morgonen när VP inte orkar med behovet, smuts och damm från veden, än mer smuts från sot och sotare.

Luft/Luft VP är OSLAGBART ekonomiskt, men efter att ha lyssnat på fläktljudet ett par år så inser man att det innebär en rejäl sänkning av livskvalitén. Nu åker både eldning och VP ut och det blir jordvärme istället. Kosta vad det kosta vill..

Beklagar den negativa tonen..

Låter som en bra anledning att skippa både luftpump o braskamin ;) - om det väsnas o smutsar ner för mycket. Verkar som om det mesta antingen har störande ljud, dammar o smutsar ner o inte ger lika mycket effekt som man hade önskat - men vad är egentligen det bästa alternativet för oss som har direkt el? (Och som inte planerar konvertering till vattenburen värme).

I vårt tidigare hus hade vi frånluftsvärmepump o mekanisk vent. o det lät som sjutton - mycket tystare nu med självdrag i huset :D. Vi är beredda på fläktljud och lite arbete om det ger oss en bra uppvärmningsekonomi och lite mysfaktor framför kaminen (pellets) så det är ju helt klart något som lockar.

Men frågan är fortfarande - vilken pelletskamin passar oss?:confused:

P
Vad som är bäst beror på vad du vill. Är det ekonomi du är ute efter så är luft/luft-pump bäst men då gör du avkall på komforten. Är det komfort du är ute efter så är det bästa att ha kvar direktelen, men då gör du avkall på ekonomin. Du måste tyvärr prioritera något av dem. Själv har jag vattenburen el, kamin och luft/luft-pump. Jag har hittils prioriterat ekonomin och gjort avkall på bekvämligheten men mina prioriteringar börjar ändras. Elpannan har varit avstängd i några år nu och jag har bara eldat i kaminen och kört luft/luft-pump. Jag börjar så smått tröttna på arbetet med veden och ljudet från luft/luft-pumpen, så snart åker elpannan ut och någon form av värmepump in. Det kommer att bli dyrare för mig jämfört med idag men jag kommer att öka komforten och bekvämligheten.

Åk hem och hälsa på hos folk som använder de uppvärmningsalternativ ni är intresserade av. Då får ni en bättre uppfattning om vad pelletshantering och fläktljud från luftvärmepump innebär.
Tråkigt att höra om den dementa värmepumpinstallatören.
Får du inte hugg på din pelletsfråga här så prova att kasta in den på biobränslekategorin.

bra-byggare skrev:
Vad som är bäst beror på vad du vill. Är det ekonomi du är ute efter så är luft/luft-pump bäst men då gör du avkall på komforten. Är det komfort du är ute efter så är det bästa att ha kvar direktelen, men då gör du avkall på ekonomin. Du måste tyvärr prioritera något av dem. Själv har jag vattenburen el, kamin och luft/luft-pump. Jag har hittils prioriterat ekonomin och gjort avkall på bekvämligheten men mina prioriteringar börjar ändras. Elpannan har varit avstängd i några år nu och jag har bara eldat i kaminen och kört luft/luft-pump. Jag börjar så smått tröttna på arbetet med veden och ljudet från luft/luft-pumpen, så snart åker elpannan ut och någon form av värmepump in. Det kommer att bli dyrare för mig jämfört med idag men jag kommer att öka komforten och bekvämligheten.
Ja, man kan väl säga att det hela handlar om både ekonomi och mysfaktor i ett. Ser det som ett dyrare alternativ att sätta in både luftpump OCH en braskamin. Blir billigare att bara sätta in en pelletskamin och dessutom mindre jobb.
Bodde tidigare i ett hus med mek. vent. och frånluftspump och det var verkligen inte ett tyst hus. Nästan alla som kom hem till oss frågade lite försynt "vad är det som låter?" så vi tror nog att vi fixar fläkten från en kamin ;).
Det är väl som med allt....man vänjer sig....:)

jonand skrev:
Åk hem och hälsa på hos folk som använder de uppvärmningsalternativ ni är intresserade av. Då får ni en bättre uppfattning om vad pelletshantering och fläktljud från luftvärmepump innebär.
Tråkigt att höra om den dementa värmepumpinstallatören.
Får du inte hugg på din pelletsfråga här så prova att kasta in den på biobränslekategorin.
Tänkte absolut kolla med folk som har luftpump hur de upplever det hela. Tyvärr verkar det vara svårt att få tag i pelletskaminägare så då blir det till att lyssna i butik.
Ska ställa frågan om pelletskamin även i biobränsletråden. Men det är väl så när man funderar fram o tillbaka att alla råd o synpunkter är hjärtligt välkomna - särskilt med tanke på att man lär få leva med sina beslut undern längre tid framöver....:D

Tänk vad lätt det hade varit om vi hade fått den där j-kla pumpen beställd och installerad. Då hade ju grejen varit klar idag....Men vem har sagt att livet ska vara lätt.....:D

//Fran

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.