Hej,
Jag är helt ny på detta forumet. Dock gammal räv vad gäller forum i övrigt.
Mina fingrar är ganska färdiga för hemma sysslor.

Nu till min fråga, jag har problem med min frånluftsvärmepump.
Den är installerad i huset sen 1995(cirkus). Den har varit ett bekymmer i omgångar.
Allt från dyra kompressor byten till ett vanligt anod byte har genomförts på ett par år.

Senaste problemet vet jag inte om jag har lokaliserat men nu är jag trött på att betala överpriser till experterna:)
Vi har ett 2 våningshus(parhus) med ca 51kvm/vån. Vi förbrukar i runda slängar ca 11 000kW per år.
Ganska skapligt med tanke på ett par skräckexempel till vänner som jag har:)
Problemet började för ca 2månader sedan, det ena elementet på övervåningen blir inte varmt, vilket de andra blir.
Samt att ligger man på golvet i det rummet(när man nattar dottern) så hör man liksom ett evigt tungt arbetande ljud kommandes till elementet. som i ett maskinrum. Jag har utfört allt enl instruktionsboken, men ljudet å problemet kvarstår. Ljudet kommer ifrån cirkulationspumpen, det är jag säker på. OM problemet är cirkulationspumpen har jag ingen aning om. MEN jag har hittat olika pumpar på nätet. De kostar allt från 700kr till 2000kr. Det tar experterna för att bara svara på ett samtal:)

DÅ tänkte jag höra med någon här vad Ni tycker att jag skall göra?
På min cirkulationspump står följande MYSON CP53, antar att det är artikelnumret.

Ser att ex. JULA har en MYSON CP1 på lager, ser likadan ut.

Vad tycker Ni att jag skall göra.

Det finns en sak till.....pumpen har 3 el 2 lägen, när jag sätter den på 3(max) så går den lite jämnare,
sätter jag den på 2 så låter det ungefär som på stena line's maskinrum:mad:

Tycker Ni att jag skall prova mig på ett eget byta av denna?
Är det ett måste att ha just en CP53 eller kan man välja annan, även annan tillverkare?
Vad behöver jag för verktyg alt reservdelar m.m?

Mycket tacksam för all hjälp!

Mvh
Patrik

klart du kan byta apumpen själv. får du tag i en exakt lika dan så passar den utan att bygga om rör eller anslutningar.

mn först ska du kolla att du har tillräckligt med vatten i systemet & sen lufta cirkulations pumpen, så det inte sitter en luft ficka där

tackar!
:)
luftat elementena samt ett par ventiler i pannan är det jag gjort enl beskrivningen.
hur luftar man just specifikt cirkularionspumpen skulle jag vilja veta.

samt hur vet man alt ser att det finns tillräckligt med vatten i systemet?

till sist men inte minst,,,
vet ni möjligtvis en bra affär att handla denna cirkulationspump i, internet best funkar.

//Patrik

Cirkulationspump behöver inte "luftas" om den inte sitter högst upp i systemet.
Kolla in manometern (den lilla "klockan" på v ärmepumpen). Om det är mellan 1 och 1,5 bar så är det bra.
Om det är 0 bar så har du troligen hittat felet. Vattnet har läckt ut och cirkpumpen har gått torr vilket skadar cirkpumpen.
Nr ett är att kolla att trycket är rätt.
Mät hur lång cirkpumpen är. Köp en lika lång med samma anslutningar och byt.
Om du får mer problem så byt ut hela värmepumpen, den går på övertid redan.

OK, manometern ligger på 2,0bar just nu, det står 1,0-2,5 i beskrivningen.
sen kan jag inte veta om den har tuggat på 0-bar vid tillfällen då jag inte haft möjlighet att läsa av den.
skall nog byta cirkpumpen på er inrådan då, tack.

Är livslängden cirkus upp till 12år på en VP menar ni?
Det är ju ganska dyrt att byta en sådan.

Fotnot: mina grannar säger att den VAR en lyxigare version när den installerades 1996.

mvh
Patrik

Min Aque480 höll 14 år. Det är nog ganska normalt. Det är urusel livslängd på frånluftvärmepumparna.
Min Nibe 360 som jag ersatte Aquesen med höll ca 3 år (kompressorn packade ihop 2 ggr på den tiden).
Jag kör den nu som ventilation och vattenberedare. Husvärmen står en Bonus 6 kW bergvärmepump för.

men herregud, vad skall man ersätta den med då blir min fråga då?
vad är mest ekonomiskt?
vad kostar de som rekommenderas av er?
mvh
Patrik

Jag har också en AQUAS, men en 380A, installerad 1994. Jag har bytat anoden en gång för något år sedan. Dessutom försvann vattnet från pannan för några år sedan så jag fick anlita de som har servicen på AQUAS i Malmö. Det var då ventilen, den man motionerar systemet med, det står 1.5 bar på den, så den byttes till en 2.0bar, samt var där brott på "flätan" mellan luckan på panelen och övrig el. Enligt servicekillen skulle pannan efter detta hålla 10 år till, och det tror jag den gör.
Har samma cirkpump som Din, den står på 2:an.
Det viktigaste är nog att få tag på rätt servicekille, som har erfarenhet av AQUAS. Att anlita någon som själv skall behöva läsa in sig på just denna panna, kan bli dyrt.
Det är nog så också, har man lite olika fel på sin panna, så blir man lätt less på det hela, men att ge sig in på att byta ut hela enheten, är nog lite förivrat.

tack!
bytte du makapären som har tryckvisaren på sig då alltså?
hur ser man att systemet saknar vatten på ett enkelt sätt?
blir nyfiken på det för om jag byter circpumpen så vill jag ju veta så att det finns vatten annars går ju även den nya sönder.
mvh
Patrik

krabban1974 skrev:
tack!
bytte du makapären som har tryckvisaren på sig då alltså?
hur ser man att systemet saknar vatten på ett enkelt sätt?
blir nyfiken på det för om jag byter circpumpen så vill jag ju veta så att det finns vatten annars går ju även den nya sönder.
mvh
Patrik
Det var den ventilen med röd ratt som byttes, jag kollade just nu, och det står faktiskt 2.5 bar på den nya.
Manometern visade att trycket sjönk varje dag, så jag misstänkte att det var expansionskärlet som läckte.
Åkte för att handla ett sådant, Malmö Hemmaskiner, men där var man frågande till att det var expansionskärlet som läckte.
Man ville göra en service!, så jag gick med på detta, och det visade sig att det var ventilen som läckte. Vattnet rinner ju ut i det vanliga röret till avloppet, så något vatten syntes inte. Billig reparation, och det hela funkar bra nu, 3 år senare.

ok, då tänker jag byta både circpump å den röda ventilen, tack!
Kan du möjligtvis ge mig en hint om vad den kan heta till min panna, kanske rentav samma artnr?
Mvh
Patrik

Nej jag ser inte vad det står på den, men fabrikikatet är SYR och så något med TUV sv00 xxx
kolla med Malmö Hemmaskiner 040-969006
cirkpumpen är samma på våra pannor.

då var cirkpumpen bytt sen ett par dar tebax.
den går nu som klockan, kanonbra!
en intressant sak på din info nedan är,
talade med haga el & rör, då sade de att om trycket sjunker som du beskriver så skall man byta nån packning till expansionskärlet. hur kan han veta det? om du fick göra nedan.
Mvh
Patrik

saturnus skrev:
Det var den ventilen med röd ratt som byttes, jag kollade just nu, och det står faktiskt 2.5 bar på den nya.
Manometern visade att trycket sjönk varje dag, så jag misstänkte att det var expansionskärlet som läckte.
Åkte för att handla ett sådant, Malmö Hemmaskiner, men där var man frågande till att det var expansionskärlet som läckte.
Man ville göra en service!, så jag gick med på detta, och det visade sig att det var ventilen som läckte. Vattnet rinner ju ut i det vanliga röret till avloppet, så något vatten syntes inte. Billig reparation, och det hela funkar bra nu, 3 år senare.

Ja dom kan vara konstiga, dom där servicekillarna, men min tvekade inte en sekund om att det var den röda ventilen som inte höll tätt, pga för vek fjäder. Min har inte läckt vatten sen dess. Är det något på expansionskärlet som läcker, så rinner det ut vatten på golvet under detta. Om ventilen läcker, så rinner vattnet ut i den lilla plastlådan och vidare ut i avloppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.