P-plats
P-plats: Hur påverkar inbyggnaden effektiviteten på anläggningen?
3 svar · 11,9k läst
H
holmertz: [citat] Köra med elpatron i en oljepanna är nog det dyraste alternativet av alla. Du får värma upp pannrum panna och skorstensstock helt i onödan. Är kåken sedan 60-talet när oljan var billig, så är det med stor sannolikhet ett högtemperatursystem där du kanske måste shunta ut 50-60 grader till radiatorerna för att hålla värman i vinterkylan. L-v pumpen är utomordentlig om man
7 svar · 3,4k läst
W
wedge73: Varför nibe när du installerar själv? tänkte göra det jag också. Vad är skillnaden?
14 svar · 2,9k läst
R
robban44: Allt beror ju på var man bygger i landet, hur stort hus, förutsättningar för dom olika alternativen och payofftiden. Vi har byggt enplans 130kvm med golvvärme i Södra Skåne och har en IVT490 installerad, en liten skitpump på 2kw men för oss perfekt anser jag, drygt 12000kWh om året inkl.hushållsel på 3 personer innebär uppskattningsvis max 6000kWh till uppvärning och varmvatten och
6 svar · 2,7k läst
C
Cocacola74: 22000kr för att få ner 600meter slang blev mitt pris, inget kompispris utan det är installatören som fixar det (förmodar att dom anlitar i sin tur en annan firma.)
40 svar · 5,6k läst
B
Bumler: Skorstenen tar nog inte så mycket skada av att vara kall annat än att fukt (regn) inte torkas bort längre men gamla hus är oftast byggda för att ha en varm musrstock. Detta är särskilt viktigt på vinden, speciellt om den är tilläggsisolerad. Den kan då bli för kall och fungerar under vissa omständigheter som en fuktpump däe fukten kondenserar inne på vinden med mögelskador som
2 svar · 4,2k läst
bearpower
bearpower: nej...det e ju sant...blev så frustrerad bara :)
3 svar · 6,6k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Den här skulle säkert passa hos er. http://www.nettovarmepumpar.se/ Panasonic E9HKE E9GKE har 4,31 i COP, värmefaktor. Värmeeffekt 5,0 kW Kyleffekt 3,0 kW. Nominell effekt: 3600 w
1 svar · 1,6k läst
W
Whynot: Ok ...min anläggning skulle jag aldrig klara att installera själv,....Fick ett bra pris utav en vän och på det priset går det inte att spara 50.000kr. Vet dock några som har försökt själv och som har fått dåliga tips...som i sin tur resulterat i att de sparat på en för liten panna och för lite slang...lite fel inställningar sedan och man kunde lika gärna kört med oljefyllda
8 svar · 3,1k läst
P
Pongu: Jag tycker det är smart! Det är ju inte alla fjärrvärmeleverantörer som gillar att man kombinerar med andra typer av uppvärmning, men då gäller det ju oftast vattenburen värme med fjärrvärmen som spets, vilket blir ineffektivt för fjärrvärmeleverantören. Jag ser inte att de skulle kunna ha några synpunkter på en luft/luftvärmepump. FTX-systemet ger ju bättre spridning ut i
1 svar · 2,4k läst
Luckyman
Luckyman: Jag tror att varmare än 20 grader på köldbärarn bör man inte ha, då kommer nog vp att larma på högtryckspressostaten, den blir alltså alldeles för effektiv och blir ej av med värmen. Ska du koppla in solvärme som laddar köldbäraren får du strypa den ordentligt annars kommer det bli problem
7 svar · 6,1k läst
P
Plexus: [citat] Om man anser att värmereglering ska fungera automatiskt, kan läsa mitt förslag på värmepumpsforum. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0 Fungerar även på Nibe, av senare årsmodell.
16 svar · 10,5k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Som det ser ut så blir det ett Trivselhus (910+vidbyggt dubbelgarage) och de har ju bergvärme och en IVT HT+ inräknat i priset. Även Larm till huset ingår. Samt till garaget så ingår remote där oxå. Trevligt! Lite dyrare, men ingår mycket fina saker :)
31 svar · 46,0k läst
T
torke1: Jag kan varmt rekommendera Värmekällan på von Utfallsgatan. De hjälpte mig att plocka fram en lösning som jag inte hade tänkt på och som absolut känns effektivast utifrån den budget jag hade. Prismässigt är de helt OK, varken dyra eller billiga.
18 svar · 6,9k läst
C
CarMan: allt blir lättare o förstå när man vet hur en värmepum (eller ac anlägning ) fungerar. nån som ha undrat om kylan tar slut i en acanläggning??? (i bin bil tar du ju kylan från den varma luften utanför bilen, på sama sätt som du tar värme från den kalla marken under huset i em bergvärme anläggning) En lätt beskrivning. en värmepump har en kompressor som komprimerar kylmedumet.
6 svar · 5,7k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Självklart kan du göra det med sjövärme, dock blir det inte lika kallt på sommaren eftersom kylan styrs av värmen i sjön.
3 svar · 2,7k läst
S
sollentunahuset: Vad fick du för pris på din Nibe combo? Mvh, Johan
10 svar · 7,8k läst
Max79
Max79: Hallå Alpha Bockar o bugar för ditt svar,jag har ju installerat bergvärme har ingen användning för pumpen och skall nu sälja den till några som behövde den på deras hus. Mvh Max
2 svar · 6,2k läst
B
BennyOlsson: Ok. Tackar för info. Ja, det lutar nog mer o mer åt jordvärme, men jag skall räkna på det lite till. Med andra ord så skiljer det inte så mycket mellan tillverkarna om jag förstår er rätt. Utan det är lokal service och pris som får avgöra helt enkelt. Skall ta en koll på Råd&Rön också nu när du säger det... Tack för info mvh Benny
3 svar · 3,4k läst
C
Cyphera: Jag pratade med IVT i veckan och fick hem en broschyr om det är någon som undrar något. Man ska kunna beställa den i juli redan.
17 svar · 8,1k läst
Swetrot
Swetrot: Reparatören har varit här, och konstaterade att det var termostaten som lagt av, troligen beroende på en kontaktor som inte ville fungera ordentligt. De är bytta nu, och allt lirar som det skall. Det blev tack och lov bara ett par tusenlappar den här gången.
4 svar · 4,8k läst
C
CarMan: du ska ha en 1125. den andra killen kan inget om värmepumpar, så hans skule jag inte våga anlita. man kopplar nämligen in en växelventil så man kan köra 2 system. radiatorsystemet går på flytande kondensering o ger bra ekonomi. medans VPA:n får gå på fast kondensering för att ge mycke billigt varmvatten
2 svar · 3,6k läst
C
CarMan: jag tvivlar inte på att en SERIÖS firma träffar rätt till 98% grejen är väll den att jag sett både det ena o andra här på nätet. pluss at min erfaren het säger att man måste ha ett extremt litet hus för at klara sig med 4,8kW
11 svar · 2,9k läst
R
Rickard L: Går på Garantin... Så de kostar inget.
106 svar · 17,7k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Ta kontakt med installatören och be honom förklara för dig hur de tänkt. Har du fast kondensering eller flytande?
20 svar · 37,1k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Den förbukningen stämmer inte om det inte finns elstöttning/elvärme i en del av kåken eller de inte haft mer än 14 gr, är källaren uppvärmd ligger den troligen mellan 2,5-3 kbm. Men du behöver fortfarande inte mer än den minsta LV pumpen.
2 svar · 3,5k läst
hammarhaj
hammarhaj: [citat] Helt sant, överdimensionering har genom alla år varit ett bekymmer.... Att det inte installeras korrekta radiatorer är något som alltid sker och har skett då både konsulter, upphandlare och rörisar ofta väljer en större radiator för att man "själv" inte har gjort något fel utan tagit i så det står härliga till. Undertecknad har sett många anläggningar som varit både 30
18 svar · 6,2k läst
N
nic2: För bästa ekonomi i detta fall borde vara att komplettera med en luftvärmepump. Låta 490 sköta varmvatten och värmen till badrummen, resten av värmen fixar luftvärmepumpen. (om planlösningen i huset är hyfsat öppen)
8 svar · 5,9k läst
S
ström: Hej. Ska bygga fritidshus på 70m2. Funderar på att installera luftvärmepump panasonic. (Har 2st i kåken + 1 i garaget som jag installerat själv den sista för ca 9000 inkl allt .som jag är nöjd med.) Är det någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta att köra en sån på 16gr året om. Iso. 140mm vägg 190mm golv 250mm tak.
0 svar · 1,5k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: [citat] Den fungerar enligt ejektorprincipen."det innebär att vatten trycks genom ett speciellt utformat munstycke som skapar ett undertryck i en sidokanal" Idag är det dock mer vanligt med pumpar i brunnen sk sänkpumpar eller undervattenspumpar http://images.google.se/images?hl=sv&q=undervattenspump&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
17 svar · 11,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.