klein skrev:
[quote author=BJohan link=1139555444/0#2 date=1139557882]Januari 2006 var nästan 5 grader kallare än jan 2005. Värmepumpen i 360P ger bara 1,9 kW. Effektbehovet i ditt hus är betydligt högre än så vid -2 grader. Själv har jag Comfortzone CE50 på 5 kW och den klarar att värma mina nybyggda 217 m2 ner till ca -5 grader utan tillskott.
Hej

Vartifrån får du 1,9 kW för Nibe 360P ? Är det kompressor effekten gånger 3, eller ? (dvs 650 W x 3 = 1950 W). Sen kan man väl inte garantera att få denna effekt, ibland tycker jag man läser att FLVP ger 1/2 - 2/3 besparing. Vad vet du om det ? Beror väl på fläkthastighet bl.a, enligt ditt svar i min andra pågående tråd. /Klein[/quote]

En typisk vanlig frånluftsvärmepump ger mellan 1,8 och 2 kW. Det brukar innebära att den täcker 40-50 % av årsenergibehovet. Resten täck med tillskottsel.

En CE50 anges ge 5 kW. För små hus och små flöden ger den 4,5 kW och för stora hus/flöden upp till 5,5 kW. Vi pratar alltså om +/- 10 % av den specade effekten. För 360P skulle det motsvara +/- 0,2 kW beroende på flödet. En 360P ger allstå ca 1,9 kW. Hur mycket den drar beror på den COP man för tillfället har. Den kan alltså dra både mer och mindre än 650 W.

Claes skrev:
Håller koll på el förbrukning varje månad och ser nu att el förbrukningen i år är nästan 20% högre i dec och januari än förra året. Detta trots att vi i år eldar väldigt mycket mer i braskaminen. Har nu börjat kolla runt vad som kan skilja mot föregående år. Ser att värmepatronen i NIBE:n går nästan hela tiden. Inga felindikationer eller felkoder syns.
Prövade att slå på höstläge under natten, med resultat att varmvattentemperaturen rasade (var nere på 28 grader på morgonen). Ska inte VP:n klara av att hålla temperaturen under natten då inget varmvattenuttag sker? Ute temp då detta skedde -2 grader
Inställningar: Ort Stockholm
Värmekurva 6
Förskjutning -2
Golvvärme i betongbjälklag på undervåning, radiatorer på övervåning
173kvm 2 våningar
Alla här i tråden fokuserar på att ställa in din VP men det första jag tänker på är att du skall sluta elda i braskaminen. En kompis till mig har fjärrvärme. Så fort han eldar i braskamminen stiger energiförbrukningen i hans hus. Det här gäller förstås om kaminen inte tar sin förbränningsluft utefrån.

Om du eldar i kaminen så kommer den att ta luften innifrån och värma upp den ytterligare. Visst, den energi som lagts på att värma upp den till 21 grader är förbrukad, men kaminen kommer att värma den till kanske 40-50 när den sedan släpper ut den, en temperatur som sedan går tillbaka till kaminen som därigenom får en högre verkningsgrad,

Man förlorar lite, men vinner en del också. Nettoförlusten kan inte vara problemet.

Tror inte att det kan kosta el att värma med kamin i en intstallation med FLVP.

0840 skrev:
Använd din vvberedare som acktank till en början, 260 L är ett bra tillskott. Vi har i princip utökat "svartvattnet" som finns runt vvberedartanken i Nibe'n med 500 extra liter vatten. I Nibe'n finns 70 L (om jag minns rätt) som värmer vvtanken. Själva vvtanken är på ca 160 L. När du badar så töms vvtanken och de 70 l klarar inte att värma upp tanken igen utan att koppla in elpatronen. Med våra 570 L och patronen frånkopplad så värms vvtanken snabbt upp igen. Svartvattnet cirkulerar dessutom i värmesystemet och då är de extra uppvärmda 500 L bra att ha för att klara nattens extra behov av vv till värmesystemet.
Allt är mycket enkelt men värre att förklara.
Nibe själva säger;

Med tanke på hur låg den avgivna effekten i en Fighter 360P är så finns det ingen anledning för Er att investera i en ackumulator tank för att få ner er energiförbrukning.
Men jag har förstått av artiklar på bl. a. detta forum att det är många som har det trots allt.

Vilka fabrikat av acktankar har ni och hur har ni kopplat för att få det att "lira" ihop med Niben.

Nibe vill ju givetvis sälja en el-ack tank för att få fram mer varmvatten. Efter 3 års användning kan jag bara konstatera att den utökade vattenmängden som FLVP´n värmer är värdefullt tillskott när det gäller varmvatten och att se till att FLVP´n inte har onödiga stopp som försämrar livslängden, dessutom innebär det att jag ej behöver ha tillskottsvärme lika tidigt/sent höst/vår. Vilken tank är oväsentligt det viktiga är att öka vattenmängden. Nibe säljer en utrustning för anslutning av tillskottsvärme som fungerar.

0840......Hejsan..Är du röris,eller hur kom du på denna ide?? Har du Nibe 360p? Vi skall bygga nytt nu i vår/sommar och skall få 360p,har också tänkt oss ett stort bubbelbad. Så jag är ganska intresserad av "din" lösning. Klara vilken röris som helst av detta? Och vad kan det kosta med acktank och cirk-pump? Har inte Nibe nån "lösning" på denna model?

MVH/Baritz

Baritz, hej.
Nej jag är inte röris men utvecklade denna lösning i samband med att vi byggde nytt hus 2005 och jag ville ha en vattenmantlad kamin. Vanlig braskamin har vi på landet och den är bra men vi har problem att sprida värmen. Nu med en vattenmantlad kamin så är allt fulländat anser jag. 270 M2 hus, bad i hörnbadkar + duschar varje dag till en total elkostnad om ca 11500 kWh per år. Gissar att hushållsel är ca hälften så det blir svårt att räkna hem bergvärme på energin för uppvärmningen. Inomhustemp 21-22 grader men då det är kallt ute så föredrar jag en temp om ca 23-24 grader på kvällen, detta genom att tända kaminen som då samtidigt laddar ordinarie värmesystem. Är det minus 5 nattetid och några plusgrader på dagen så är elpatronen avstängd såvida vi inte reser bort några dagar. Om gsnitt temp är mer än 4-5 grader så behöver jag inte ens elda på kvällen. Förra året var elpatronen aktiverad i tot 10 dagar.
Om du avser installera liknande så är du välkommen att kontakta mig så kan jag närmare beskriva hur systemet är uppbyggt, tveksamt om ordinär röris fixar detta utan instruktion. Inte ens på Nibe kunde de ge besked på hur detta skulle kopplas, de föreslog en extra el-beredare vid förfrågan om mitt system var lämpligt.
Acktanken bör vara 500 L, tror jag gav 8000 kr, vv-slinga, sol-slinga, övrig utr som behövs ca 5000 kr. Enkel installation.
Viktigt att kaminen kan lämna minst 10 kWh till vattnet. Vedförbrukning ca 5-6 M3 per år.
Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.