NIBE 360

8k läst  21 svar

1. M
    Medlem Nivå 6
    Håller koll på el förbrukning varje månad och ser nu att el förbrukningen i år är nästan 20% högre i dec och januari än förra året. Detta trots att vi i år eldar väldigt mycket mer i braskaminen. Har nu börjat kolla runt vad som kan skilja mot föregående år. Ser att värmepatronen i NIBE:n går nästan hela tiden. Inga felindikationer eller felkoder syns.
    Prövade att slå på höstläge under natten, med resultat att varmvattentemperaturen rasade (var nere på 28 grader på morgonen). Ska inte VP:n klara av att hålla temperaturen under natten då inget varmvattenuttag sker? Ute temp då detta skedde -2 grader
    Inställningar: Ort Stockholm
    Värmekurva 6
    Förskjutning -2
    Golvvärme i betongbjälklag på undervåning, radiatorer på övervåning
    173kvm 2 våningar

2. R
    Medlem Nivå 7

Re: NIBE 360

Har samma fenomen fast vi har en IVT 490, framförallt vissa mornar trots samma temperatur ute kring 0:an så kan patronen vara igång hela tiden medan vissa mornar den bara hjälper till att värma vatten efter dusch för att sedan vara lugn och fin.
    Nu har jag i och för sig inte någon historik att falla tillbaka på då vi är relativt nyinflyttade men någon kanske kan förklara.

3. B
    Medlem Nivå 6

Januari 2006 var nästan 5 grader kallare än jan 2005. Värmepumpen i 360P ger bara 1,9 kW. Effektbehovet i ditt hus är betydligt högre än så vid -2 grader. Själv har jag Comfortzone CE50 på 5 kW och den klarar att värma mina nybyggda 217 m2 ner till ca -5 grader utan tillskott.

4. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Comfortzone verkar mycket intressant tycker jag. Vad är det för prisskillnad jämfört med en vanlig frånluftsvärmepump?

5. saturnus
    Medlem Nivå 11

Om du eldar i den öppna spisen varje dag (kväll) i en veckas tid, har dörrar öppna till de utrymmen du har luftdonen i, och kopplar från elstegen (på displayen) så tror jag att pumpen skall räcka för uppvärmning, om utetempen håller sig till 0 eller strax under. Nu bor jag förvisso i Skåne, men vi har haft 6--9 minus grader under en tid, och då har inte elsteget gått in. Jag eldar varje dag (kväll) i den öppna, men har föregångaren till Nibes pannan, Elektro Standard Aquas 380. Nu är mitt hus 1-plans så det skiljer en hel del mellan ett 1 1/2-plans. 150kvm och 10500kvh/år är min förbrukningen med stort garage.

6. 0
    Medlem Nivå 5

Skaffa en acktank på 500 L så får du ett större magasin som laddas av FLVP hela dygnet särskilt när temperaturen är hög vid eldning eller mitt på dagen. Koppla ihop acktanken med Nibe'n med en cirkpump. Vi har gjort så och nu klarar vi en kall natt alt fylla stort hörnbadkar utan stöd av elpatronen.

7. apersson850
    Medlem Nivå 9

En ackumulatortank kan man använda även till husvärme, inte bara till varmvatten.

8. 0
    Medlem Nivå 5

Använd din vvberedare som acktank till en början, 260 L är ett bra tillskott. Vi har i princip utökat "svartvattnet" som finns runt vvberedartanken i Nibe'n med 500 extra liter vatten. I Nibe'n finns 70 L (om jag minns rätt) som värmer vvtanken. Själva vvtanken är på ca 160 L. När du badar så töms vvtanken och de 70 l klarar inte att värma upp tanken igen utan att koppla in elpatronen. Med våra 570 L och patronen frånkopplad så värms vvtanken snabbt upp igen. Svartvattnet cirkulerar dessutom i värmesystemet och då är de extra uppvärmda 500 L bra att ha för att klara nattens extra behov av vv till värmesystemet.
    Allt är mycket enkelt men värre att förklara.

9. B
    Medlem Nivå 6

Den är ca 20 000 kr dyrare än en "vanlig" frånluftsvärmepump. Den extra investeringen tjänar man in på 3-5 år.

10. fubar
    Husägare Nivå 8

Jag har nyligen byggt flytat in i huset, har en Nibe 360 och en braskamin, så jag verkar ju passa in i tråden. :)

Tänkte dock göra en liten avvikelse. Jag har en "plåtkamin" med lite sten i, Contura 450 eller nåt sånt. Finns det något sätt att "trimma"den på.
    Jag har funderat på om det går att koppla en ack.tank till den, som sedan kopplas ihop med Nibe'n eller nåt annat? -bygga om den så där blir mer sten? ju tyngre destå bättre, eller?

Nån som använder funktionen som sänker värmen nattetid? -Hade en ventilationsfirma här för några dagar sedan, de tyckte inte det var något att ha, efter som det kostar att värma upp huset igen. Nån som har annan erfarenhet?

11. M
    Medlem Nivå 1

Problem med att varmvattnet försviner vid låga utetempraturer kan man till stor del komma förbi om man begränsar framledningstempen. kolla vilken framledningstemperatur som kompressorn klarar ( vrid upp kurvan och ställ den på vår/höst) så kommer pumpen att tappa temperatur, efter ca 10 h så kan man läsa av vilken framlednings temp man har ex 31 °C. Gå sedan in i menyn och lägg in max framledningstemp till 30 °C på detta sätt kommer inte mer värme att gå ut än vad värmepumpen kommer att klara av att ge. Om man skall var helt säker på att alltid ha varmvatten så får man gå över i vinterläge detta fungerar bra ner till 0 °C (då optimeringsfunktionen finns). vill man att optimeringsläget skall fungera även under 0°C så får man lura givarn med ett parallelkoplat motstånd på ca 10 kohm och begränsa min begränsa framlednings tempen till ex 30 °C. Vid denna kopling kommer dåck inte pumpen att reglera ner sig när temperaturen stiger såvid ca +5 °C så får detta motstånd koplas bort men pumpen klara då av hela värmebehovet. JAg har kört mitt hus på detta sätt det har förbrukat 11000 kwh/år när jag har eldat 5 m³ ved huset är på 200 m².

12. 0
    Medlem Nivå 5

Kire.
    När jag funderade över hur jag skulle kunna få mer varmvatten så blev svaret från flera "rörisar" inkl Nibe att jag måste koppla en el-vvberedare till FLVP, några andra alt finns inte. Att koppla en acktank som värms av FLVP är min egen lösning och den fungerar perfekt. Detta ger mer vv utan att det kostar massa extra kWh

13. T
    Medlem Nivå 4

orkar pumpen värma vattnet i ack-tanken till dräglig nivå?

14. 0
    Medlem Nivå 5

Pumpen klarar vårt värme och vvbehov om dagstemp är 7-8 grader och inte under noll på natten

15. K
    Medlem Nivå 4

Hej

Vartifrån får du 1,9 kW för Nibe 360P ? Är det kompressor effekten gånger 3, eller ? (dvs 650 W x 3 = 1950 W). Sen kan man väl inte garantera att få denna effekt, ibland tycker jag man läser att FLVP ger 1/2 - 2/3 besparing. Vad vet du om det ? Beror väl på fläkthastighet bl.a, enligt ditt svar i min andra pågående tråd. /Klein

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: