Sitter och grunnar på hur jag bäst ska göra med luftvärmepump till huset. Det är ett 70-tals hus med direktel på 154 kvm. Eftersom huset är avlångt kanske det kan vara en bra idé att ha två st - en i vardera ändan av huset så att säga.
Majoriteten av alla i området har satt sina värmepumpar vid entrén. Nån har satt sin vid altan så att innedelen värmer ut mot allrummet. Men det är egentligen inget alternativ för oss - vill inte ha utedelen på altanen och vi ska dessutom sätta in en braskamin i allrummet.
Vad tycker ni är en bra placering av värmepumpen (eller pumparna)? Är jag helt ute och snurrar när jag tycker att en vid entrén och en längst bort vid klädkammaren är en bra idé?
(om vi går på 2-pumpsversionen lutar det åt Panasonic "folkvärmaren" och om det blir en lutar det åt Mitsubishi eller Fujitsu).
Majoriteten av alla i området har satt sina värmepumpar vid entrén. Nån har satt sin vid altan så att innedelen värmer ut mot allrummet. Men det är egentligen inget alternativ för oss - vill inte ha utedelen på altanen och vi ska dessutom sätta in en braskamin i allrummet.
Vad tycker ni är en bra placering av värmepumpen (eller pumparna)? Är jag helt ute och snurrar när jag tycker att en vid entrén och en längst bort vid klädkammaren är en bra idé?
(om vi går på 2-pumpsversionen lutar det åt Panasonic "folkvärmaren" och om det blir en lutar det åt Mitsubishi eller Fujitsu).
Den övre på bilden verkar sitta helt rätt. Om du öppnar dörrarna till sovrummen kommer även värme in den vägen. Den nedre kan du flytta till lämpligaste plats i allrum/kök, om det inte är där du satt den.
Tänk på att utedelen kan störa och att det blir ganska mycket vatten/is från den.
Tänk på att utedelen kan störa och att det blir ganska mycket vatten/is från den.
Tack för svaret!
Eftersom huset inte direkt är optimalt för en luftvärmepump så får man göra det bästa av hela situationen..
. Tror inte att jag vill ha innedelen i allrummet eftersom det är där vi har matbordet (arbetsö i köket). Blir kanske för störigt med ljudet och "värmeblåsten"....Eftersom braskamin ska in i allrummet så kanske det finns möjlighet att sätta en pump i hallen...så är/var tanken i alla fall.
Rent instinktivt verkar det bra att ha en vid sovrumsavdelningen.
Får fundera ett tag till....
Tack för dina synpunkter!
hälsningar Fran
Eftersom huset inte direkt är optimalt för en luftvärmepump så får man göra det bästa av hela situationen..
Rent instinktivt verkar det bra att ha en vid sovrumsavdelningen.
Får fundera ett tag till....
Tack för dina synpunkter!
hälsningar Fran
Bra tips! Ska göra det så snart som möjligt.
Annars lutar det åt att bara ha en kraftig pump - typ Fujitsu Nocria 14 el 18 vid hallen. Sedan är det tänkt att kaminen ska hjälpa till - ska sätta dit en värmeförflyttare in mot sovrumskorridoren.
Annars lutar det åt att bara ha en kraftig pump - typ Fujitsu Nocria 14 el 18 vid hallen. Sedan är det tänkt att kaminen ska hjälpa till - ska sätta dit en värmeförflyttare in mot sovrumskorridoren.
Jag tror en kraftig pump typ Nocria placerad vid entrén gör susen och behovet av en pump vid sovrumsdelen blir då rätt liten. Har du dessutom en kamin så är du säkert i hamn. Undras om inte det är nog kräm i fläkten på Nocrian för att blåsa in värmen i sovrumsdelen utan värmeförflyttare. ....
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja det är bättre att låta dörren till sovrumskorridoren vara öppen,för en sk värmeflyttare lär inte göra någon större nytta.Låter många gånger mer,än den nytta de gör.Tyvärr....
Låter ibland mer än en vp. För pumpen kommer ju att sprida värmen ifrån kaminen,så ni kommer nog att få varmt i sovrummen också...
Lycka till!!!
/Flugfiskarn
Lycka till!!!
/Flugfiskarn
Jag kanske bara är fördomsfull, men det känns som med pelletskamin får man en hel livstil på köpet med askning och påfyllning. Någonstans ska pelletsen förvaras också. Luftvärmepumpen bara går och går..... Kräver ibland bara några kärleksfulla ord eller möjligen ett litet leende för att ticka på.
Jag undrar bara hur bra värmespridning en pelletskamin har?
Och om den är tänkt som ensam värmekälla? Även om kaminen har en inbyggd fläkt,så tror jag inte den kan sprida värmen i hela huset?Rätta mig gärna om jag har fel?
/Flugfiskarn
/Flugfiskarn
Ha, ha, risken finns säkert...är det inte likadant med vedeldare? Allt kan bli till en livsstil...jonand skrev:
Du har helt rätt i det och det är något som vi grunnar rätt mycket på! Valet står mellan a) en Nocria-pump och braskamin eller b) en pelletskamin som uppvärmning.Flugfiskarn skrev:
Att det ska vara så svårt att komma fram till rätt beslut....
Tackar för inputen.
Jag skulle föreslå att börja med att skaffa en luftvärmepump, vi var också säkra på att vi
ville ha en braskamin innan vi skaffade en pump men nu har vi så varmt inne ändå så det
känns som vi inte hade eldat i kaminen ändå.
För att få en lagom temperatur i rummen längst bort behöver man ha en högre temperatur
i rummet med pumpen, vi har ca 24grader vid pumpen och 22grader längst bort från pumpen.
Se även till att köpa en pump med termostat i fjärrkontrollen, tycker det är suveränt då man mer exakt
kan välja vilken temperatur man vill ha och var.
Det är även bra att kunna välja fläkthastighet själv och även att det finns ett enbart fläktläge.
Våran Sanyo som ensamt värmer upp en våning på 115m2 har på dom senaste 5 mån
förbrukat i snitt 330 kW/h per månad. Vi bor i Göteborg
ville ha en braskamin innan vi skaffade en pump men nu har vi så varmt inne ändå så det
känns som vi inte hade eldat i kaminen ändå.
För att få en lagom temperatur i rummen längst bort behöver man ha en högre temperatur
i rummet med pumpen, vi har ca 24grader vid pumpen och 22grader längst bort från pumpen.
Se även till att köpa en pump med termostat i fjärrkontrollen, tycker det är suveränt då man mer exakt
kan välja vilken temperatur man vill ha och var.
Det är även bra att kunna välja fläkthastighet själv och även att det finns ett enbart fläktläge.
Våran Sanyo som ensamt värmer upp en våning på 115m2 har på dom senaste 5 mån
förbrukat i snitt 330 kW/h per månad. Vi bor i Göteborg
Skaffa en braskamin och en vp,då får ni både mysigt och varmt i huset.
Nu vet jag inte var du bor,och hur hög elförbrukning du har?Jag själv har 2 st Panasonic E9EKEB(1 per våning).Och dessa har värmt mitt hus i 1 år nu,utan hjälp av någon annan värmekälla.
Huset finns nordväst om Umeå.I natt har det varit ned till -21 ute,och inne hade jag 20-21. Min elförbrukning gick ned i fjol med ca 8500kWh jämfört med 2006. Men den skall ned ännu mer i år. Så jag är bara nöjd över mina pumpar,och ångrar inte att jag satte in dem.Funderar på att sätta in en pump till,som skall få värma källaren.
/Flugfiskarn
/Flugfiskarn