7 759 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Att välja värmepump för bergvärme
Nu lutar det åt en Thermia.
Har fått förtroende för firman och efter lite prat om priser så ser erbjudandet ut som följer:
Helentreprenad innehållande
Thermia Duo Optimum 8kw
300l separat vvb Thermia MBH
180m borra enl. normbrunn 97
Nedmontering/bortforsling av gammal panna och tank
Ny radiator i pannrum.
Rördragning för radiator i rummet bredvid pannrum (under renovering)
Två nya radiatorer på övervåning.
All grävning, håltagning och installationsarbete och installationsmtrl
Detta för 155000.
Vad tycker ni om det?
Har fått förtroende för firman och efter lite prat om priser så ser erbjudandet ut som följer:
Helentreprenad innehållande
Thermia Duo Optimum 8kw
300l separat vvb Thermia MBH
180m borra enl. normbrunn 97
Nedmontering/bortforsling av gammal panna och tank
Ny radiator i pannrum.
Rördragning för radiator i rummet bredvid pannrum (under renovering)
Två nya radiatorer på övervåning.
All grävning, håltagning och installationsarbete och installationsmtrl
Detta för 155000.
Vad tycker ni om det?
jag vet ingen som ångrat en för stor pump, dock så ångrar många en för klen pump.
Hur varmt kommer du ha i källaren? en källare är helt oisolerad & drar mängder med energi.
Brorsan instalerade värmepump i hösdags, i en liknande kåk, med liknande förbrukning. han valde en så stor pump så han ska klara hela energibehovet & det vart:
Nibe 1115-10kW
VPA 300/200
200 liters arbetstank
200m borrhål.
denna anläggning är som sagt lite övedimensionerad & den du visar i exemplet låter normal dimensionerad & kommer att funka bra, priset är också ok
Hur varmt kommer du ha i källaren? en källare är helt oisolerad & drar mängder med energi.
Brorsan instalerade värmepump i hösdags, i en liknande kåk, med liknande förbrukning. han valde en så stor pump så han ska klara hela energibehovet & det vart:
Nibe 1115-10kW
VPA 300/200
200 liters arbetstank
200m borrhål.
denna anläggning är som sagt lite övedimensionerad & den du visar i exemplet låter normal dimensionerad & kommer att funka bra, priset är också ok
Klicka här för att svara