Hej ska byta från el radiatorer till vattenburet system..men va ska man ha? har stor gräsmatta,, har stort berg bakom huset å jag har tillgång till ved..Och jag har tillgång till kompisar med grävmaskin :)..Bästa COP talet ?
billigast investering? ska ja ha vedeldning då ska ja ha en hyffsad anläggning så ja inte måste elda varge dygn..
Kanske luft/luft hörde om nån pump som skulle ha COP tal på 5,,men vid vilken temperatur??
Huset är från -47 1 1/2plan 120Kvm +60Källare som ska värmas....
Nåra som har nå tankar som kan hjälpa mig på traven lite??:confused::confused:

Luft/luft pumpens årsmedelcop är ju beroende av var i landet ni bor.
Om du bor runt Borås så har de bästa luft/luft ett årsmedelCop på nästan 3 och en
bergvärmepump 3.1 om man titta på Rådröns hemsida.
Jag får det till att du i princip bara sparar ca 3500kW/h eller 300kr i månaden
om du jämför beroende på att du får billigare varmvatten.
För mig känns det som en besparing på 300kr i månaden är svårmotiverad att
betala 100-200 tusen extra för, dessutom får du en massa fula element om du nu inte tänkt
att lägga golvvärme i hela huset.
Så funkar din planlösning med luft/luft, du måste givetvis ha två st, så hade iallafal jag kört
på det.

Att sätta in två luftpumpar är dessutom gjort på en dag.

Tack för svaret..
Kollade lite på rådoröns hemsida på bergvärmepumpar där står de att man kan spara 17000Kwh när man har ett hus som drar 25000Kwh... Isf räknar man ju hem det lite tidigare..Det borde ge en hyffsad värdeökning på huset ochså...Källaren är inte så öppen som man skulle vilja ha den, men kanske funkar med luftpump om man har dörrarna öppna hela tiden..
Synd att de e så dyrt å prova:mad:

Vid konvertering till vattenradiatorer får du 30k i bidrag.
Mitt råd: Skaffa jordvärme, be hjälp av din kompis med grävaren och lägg ner 400 meter slang i trädgården. Plats för 400 meter tar ca 20x20 meter yta.
Ta in priser på konvertering med en jordvärmepump och be dem fixa med bidragsdelen.
Skulle tippa på 7 kw samt med x antal radiatorer installerat och klart - 30k
Billigare drift kommer du inte kunna få

Kollade lite på rådoröns hemsida på bergvärmepumpar där står de att man kan spara 17000Kwh när man har ett hus som drar 25000Kwh...
Ja och med två luftvärmepumpar sparar du 13334 kr på värmen. Altså sparar du ungerfär 3650 kr mer per år med bergvärme

Totalt värme vatten bergvärme 25000-17000=8000kWh
Totalt värme vatten luftvärme 6650+5000 = 11650kWh

Personligen tycker jag den skillnaden är för liten för det ändå rätt stora jobbet och pengarna
att konvertera huset till vattenburet.

Enklaste sättet att prova är att använda minst två st 2kW värmefläktar och stäng
av all annan uppvärmning, på det sättet kan du prova fram en bra placering.

ska prova med värmefläkt tack för tipset:)
Hur är det med varmvatten, vad kan det kosta att ta en dusch på 10min med vanlig beredare eller jordvärme, använder inte så mycket varmvatten i dag men jag har en tjej på 2,5år å sen har tjejen min en bulle i ugnen, dom lär väll använda en hel del vv när dom växer upp lite å då måste jag nog byta beredaren mot lite större kanske man ska köra lite sol till den då??eller är det för dyrt fortfarande?
Har såklart snålspolande munstycke till dushen...

Beror också på hur länge ni hade tänkt att bo i huset men även vilket värde de respektive lösningarna
får för värde för nästa ägare (marknaden).
Ska ni bo där i ytterliggare 20 år så känns det som om ni skulle ta den större investeringen (markvärme),
jag tror även att den är mer värd för en nästa köpare.
Luft/luft är visserligen en lägre investering som blir betald på en kortare tid, den renar luften något men
den ger ingen värme då det är som kallast (under -15-20) den är inte heller så bra på att fördela värmen
mellan rum.

Visst är det ett större jobb men om ni nu bor där i 20 år så kommer jordvärme alt. minska med ytterliggare
20 * 3600 kr = 72 000kr.
Det är på dagens priser, troligen kommer elpriserna öka.
Vad händer med räntan? Kommer den gå upp eller ner? Jag antar att ni låter banken finansiera detta.

Mycket att tänka på men lycka till vad ni än väljer.

ville bara påpeka att 8000kwh med bergvärme/jordvärme för värme och varmvatten låter mycket med tanke på ditt hus... vi värmer 280m2 + en jacuzzi som används flitigt... och vi kommer inte upp i 8000kwh... snittar på ungefär 850kwh/månad under vintermånaderna... (ca 550kwh i oktober)

så om man räknar på ett årssnitt på 600kwh/månad så kommer vi upp i 7200 kwh... och det är ganska högt räknat... under maj-september är det i stort sett bara varmvattentillverkning... då känns det bra att vara utan en vvb som går på el ;)

jag loggar min pump varje dag med en separat undermätare och jag märker knappt nå skillnad när vi använder jacuzzin... skiljer några kwh högst... utan några som helst problem att duscha efteråt... innan hade vi en vanlig 300 liter beredare och det var bara att glömma att duscha efter en sväng med jacuzzin ;) så säg att det går åt 5 kwh extra till att fylla jacuzzin med bergvärme... dvs 5 kr per gång... det kan jag leva med... vågar inte tänka på vad det kostade med en vanlig beredare... så en dusch på 10min kostar nog inte många kronor...

vi har enplansvilla 210m2 + 70m2 garage... ivt x-15 med vvb 300 liter... och bergvärme är det bästa som hänt mitt hus :) ångrar inte investeringen en sekund...

Hur stort uppvärmnningsbehov i kWh har du nu ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.