marre493 skrev:
En investering i både vedeldning och jordvärme betalar ALDRIG tillbaka sig för ett nytt hus i södra Sverige!

Så det så!

Där vet jag inte om jag kan hålla med dig.... Det beror ju på vad man får betala för installationen. Vi bygger ett enplanshus i vinkel på 180 kvm där vi kommer gå rent plus efter ca: 9 år jämfört med frånluftsvärmepumpen som var standard. För min del är det ett självklart val med jordvärme.

jordvärme är billigt att instalera i nybbyggen. (det är bara det att folk inte tror det, o struntar i o tareda på det)

sen undrar jag hur man titar på elden i en kakelugn? (kanske finns med klasluckor?)
o det är väll inte svårt att få ett hus med 490 att klara ner till -5 när man eldar i kakelugn. du borde ju klara dig ner till -30 om det är så, det är ju kakelugne som värmer... (om du nu klarar dig ner till -5 grader & bor i linköping, varför har du så hög el frbrukning (för om jag fattar dig rätt så är inte all ved inräknad) (jag tror den går på mer elpatron än du tror! Det går ju nämligen inte att se det i menyerna!) jag har större hus & gör av med mindr el, men bor i samma område)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.