Försöker komma fram till vad vi ska satsa på för uppvärmning till huset och vi får hela tiden olika info och svar från t.ex. hussäljaren och IVT. Villkoren är som nedan.

Vi ska bygga en 1 1/2-plansvilla, med mansardtak, på ca 166 kvadrat sammanlagt. Det är 500 mm isolering i taket, 300 under plattan och 240 i väggen och huset är av trä. Det kommer att ligga på västkusten, knappt 2 km från havet på plan f.d. åkermark. Under är det gammal havsbotten och 5 m till berget. Vi kommer även att ha en braskamin.

Vi har blivit rekommenderade IVT Twin 495 men är superdåliga på att avgöra om detta är en bra lösning. Det verkar ju så när man pratar med tillverkaren (som även föreslår bergvärme/Optima) och hussäljaren, men de lär ju vara lite partiska ... så, vad säger ni hemmapulare och värmepumpsproffs, vad skulle ni rekommendera?

Nu har jag läst mig till i forumet att de extra 50 000 som vi skulle få lägga på pumpen (=uppgradering från IVT 490 som ingår i ett av hussäljarens åttaganden som vi köper) kanske gör att det blir en dyr affär och inte alls så lönsamt som vi trodde?? Plus att pumpen kanske är för klen?

Vi drar oss för riktig jordvärm/bergvärme p.g.a. av de stora investeringskostnaderna som tar lång tid att räkna hem. Men om det skulle vara den överlägset bästa lösningen så är vi inte helt omöjliga ...

Så, vad skulle ni rekommendera? Ska vi köra på 490:n och stödelda när det blir minusgrader? Vilket det sällan är på dagtid där vi bygger, kanske ett par tre månader per år då det blir max 5 minus och typ 10 dagar som det är kallare än så (nätter). Eller 495:an... eller ?

Den är knepig, har du läst Midsjötråden så kanske du får lite vägledning där, han skall väl bygga i Kalmartrakten alltså lite norr om dig. Men han har 138 kvm och du 166 så drygt 30 kvm mer. Om det nu kostar drygt 50.000 mer för 495:an så vete katten om det lönar sig att uppgradera från 490 framförallt här nere i söder om du dessutom har tanken på att stödelda vid kallare väderlek. Oavsett vilken pump du väljer av dom 2är den ju för klen för ditt hus toppeffekt men å andra sidan så går vi ju mot mildare vintrar om nu expertisen spår rätt i klimatdebatten. dom kWh du sparar genom att välja den dyrare 495:an kanske du aldrig får tillbaka då vintrarna blir mildare och mildare, vi i Ystadområdet har haft 1 natt med -5 sen någon natt med 2-3 minus det är allt under en hel vinter. Under vår och sommar och mestadelen av hösten så är 490:an mycket billig i drift, varmvattnet får du till en mycket billig peng och den uppvärmning som behövs dom 6-7 månader om året när tempen ligger över +10 är också relativt billig, detta får man då väga mot dom som sagt allt mildare vintrar som komma skall och då elpatronen kanske får jobba på lite extra dom dagar det är några - grader och förbrukningen ökar lite den perioden.

Förrförra sommaren så drog vår 490:a + hushållselen från Maj t.o.m Aug. drygt 2000 kWh med en total förbrukning på helåret 12.700kWh till våra 130 kvm utan stödeldning, förra året 12.800 med tillökning i familjen + en usel sommar.

Det finns bättre frånluftvärmepumpar än IVT 490 & 495.
Kolla www.comfortzone.se.
Räkna med att själva pumpen kostar 60 000-70 000 inklusive moms.
Installationsarbetet borde vara i stort sett likadant som för IVT 490.

Den extra kostnaden bör vara mindre än 50 000:-, (30 000:- kanske?), och då får ni ändå en
större maxeffekt och besparing än vad IVT 495 kan ge.

/Hasse

Jo det har du ju helt rätt i men man får ju då räkna med att få ett lågt avdrag för att välja bort om det nu är IVT som husleverantören har avtal med. En 490:a kanske kostar 35-40.000 inkl.moms och kanske får vara glad att få max 25-30.000:- , har sett här att vissa fått 15.000:- !!! ,om man väljer bort IVT:n, vissa husleverantörer tar ju även bort ventpaketet då det ingår i det åtagande som pumpinstallatören har och då tillkommer det genast 10-15.000 även för det och då är vi uppe i dom 50.000 igen om man väljer t.ex en Comfortzone..

Som påpekat blir det inte billigare om ni väljer bort värmepaketet helt och köper in en CZ; men det blir en bättre lösning. Jag är iofs "partisk" eftersom jag själv hade exakt samma frågeställning och till slut valde att plocka bort värmepaketet (inkl ventilation...) och själv köpa in en CZ + vent.

Har inte siffrorna framför mig nu, men jag har för mig att kostnaden för att uppgradera till en 495 och själv köpa in en CZ var ungefär densamma. Valet var då ganska enkelt. På pappret är i alla fall CZ en bättre pump och inte ens IVT:s återförsäljare rekommenderar 495:an.

Att behålla 490:an var för mig inte ens ett alternativ. För att den ska klara de nya energikraven ska man bygga max 130kvm i skånetrakten.

Nu har jag pratat med IVT igen, med två olika personer, en som gav råd rent allmänt och en som skulle vara expert på nybyggnationer. Den första personen menade att uppgraderingen knappt skulle löna sig, det skulle ta minst 10 år så hans råd var att det var hugget som stucket (då pumpen varar i typ 15 år).

Den andra personen ("nybyggnationsexperten") menade dock på att vi skulle tjäna 5-6 000 kW/år och rekommanderade 495:an, det skulle löna sig bättre om man planerade att bo kvar i huset (vilket vi gör).

Men hur räknar man för att se om det lönar sig EGENTLIGEN? Vi kommer ju att låna de extra 50 000, det innebär ju att det kommer på räntor som också ska "räknas hem".

Med en besparing på 5 000 kr/år skulle vi ju få tillbaka penagarna (50 000) på 10 år, men om man betalar ränta på typ 5 % (2 500 kr) också per år, så blir ju situationen en annan?

Det här är ju skitsvårt. Vad tycker ni om vårt resonnemang? Ska vi köra en 490 istället och köpa till solpaneler om 5-10 år (när vi får råd alt. elpriset har skjutit i taket)?

Ska ringa en energirådgivare också tänkte jag och kolla upp det där med de nya energikraven.

Låter som en glädjekalkyl att ni skulle tjäna 5000-6000 kWh om året här nere med dom milda vintrar vi har, uppåt landet kanske det skulle gå men här nere, tveksamt. Att 495:an skulle spara över 1000 kw i månaden under dom få vintermånader vi har här nere låter som en utopi faktiskt. Låt oss säga ni tjänar hälften så spricker det hela direkt, då skulle pumpen hålla i 20 år utan att något som helst skulle hända med den för att det hela skulle gå jämt ut och inte ens det med dom räntekostnader ni får också.

Cyphera skrev:
Men hur räknar man för att se om det lönar sig EGENTLIGEN? Vi kommer ju att låna de extra 50 000, det innebär ju att det kommer på räntor som också ska "räknas hem".

Med en besparing på 5 000 kr/år skulle vi ju få tillbaka penagarna (50 000) på 10 år, men om man betalar ränta på typ 5 % (2 500 kr) också per år, så blir ju situationen en annan?

Det här är ju skitsvårt. Vad tycker ni om vårt resonnemang? Ska vi köra en 490 istället och köpa till solpaneler om 5-10 år (när vi får råd alt. elpriset har skjutit i taket)?

Ska ringa en energirådgivare också tänkte jag och kolla upp det där med de nya energikraven.
Det här med att "räkna hem" investeringen debatteras flitigt i olika forum med varierande synsätt. Du kan ju söka runt lite och se om du hittar någon modell du tycker är applicerbar. Kan varmt rekommendera http://www.varmepumpsforum.com/ om du inte hittar vad du söker i detta forum.

Jag tycker emellertid att det är viktigare att du först kollar upp om de lösningar du väljer mellan klarar de nya energikraven (be hustillverkaren om en energiberäkning). Ingen mening att sitta och vända och vrida på ekonomiska siffor för en 490 om den ändå inte håller måttet. Mig veterligen är CZ den enda frånluftsvärmepump som grejar biffen om man inte har väldigt gynnsamma förhållanden. Sedan finns det ju förstås andra sorts värmepumpar om du vill krångla till det ytterligare... :p

Tack för kommentarerna. Intressant det här. Ska kolla in forumet för pumpar, helt klart.

En sak till som jag kom att tänka på. Jag arbetar hemifrån och dessutom har vi alltid en eller två datorer på dygnet runt. Det borde väl påverka värmeförbrukningen en del. Mitt kontor i den bostad där vi bor nu blir då rejält varmt.

Vi har gratis ved, typ 1-2 träd per år. Så vi skulle kunna elda en hel del. Men hur blir det med golvvärmen när det blir såpass kallt att vi behöver stödelda, blir den fortfarande varm och skön? Och ger en "vanlig" braskamin såpass mkt värme så att det kompenserar för en "klen" värmepump om det blir -15? Det lutar åt en sådan här:

http://www.handol.se/modeller/h24.asp?ID=INTRO&MENY=H24

Puffar lite

Cyphera skrev:
Försöker komma fram till vad vi ska satsa på för uppvärmning till huset och vi får hela tiden olika info och svar från t.ex. hussäljaren och IVT. Villkoren är som nedan.

Vi ska bygga en 1 1/2-plansvilla, med mansardtak, på ca 166 kvadrat sammanlagt. Det är 500 mm isolering i taket, 300 under plattan och 240 i väggen och huset är av trä. Det kommer att ligga på västkusten, knappt 2 km från havet på plan f.d. åkermark. Under är det gammal havsbotten och 5 m till berget. Vi kommer även att ha en braskamin.

Vi har blivit rekommenderade IVT Twin 495 men är superdåliga på att avgöra om detta är en bra lösning. Det verkar ju så när man pratar med tillverkaren (som även föreslår bergvärme/Optima) och hussäljaren, men de lär ju vara lite partiska ... så, vad säger ni hemmapulare och värmepumpsproffs, vad skulle ni rekommendera?

Nu har jag läst mig till i forumet att de extra 50 000 som vi skulle få lägga på pumpen (=uppgradering från IVT 490 som ingår i ett av hussäljarens åttaganden som vi köper) kanske gör att det blir en dyr affär och inte alls så lönsamt som vi trodde?? Plus att pumpen kanske är för klen?

Vi drar oss för riktig jordvärm/bergvärme p.g.a. av de stora investeringskostnaderna som tar lång tid att räkna hem. Men om det skulle vara den överlägset bästa lösningen så är vi inte helt omöjliga ...

Så, vad skulle ni rekommendera? Ska vi köra på 490:n och stödelda när det blir minusgrader? Vilket det sällan är på dagtid där vi bygger, kanske ett par tre månader per år då det blir max 5 minus och typ 10 dagar som det är kallare än så (nätter). Eller 495:an... eller ?

du drardig för att investera i jordvärme, man du vet inte vad det kostar!

begär in oferter på alla olika alternativ & se till att lämna samma uppgivter till alla (även om dom inte är 100 rätt, så måsta alla få exakt samma värden av dig) sen ska du förutom pris, ha en uträkning på vad årskostnaden blir.
efter detta så kan du blida dig en uppfatning !

ni pratar om 50 000:- extra för 495, är det en gissning?
är det 15 000:- ni får om ni tar bort 490 också en gissning?
kostar då en 495 65 000:- ???

planerar du markarbetne bra så kan man gräva billigt för jordvärme, odå får du jordvärme 60-100 000:- (ink ventilations agrigat, exklusive ventilationsrör & dragning i huset)
viserligen änn mer pengar att lägga ut, men den spar mer pengar/ år, då den inte behöver hjälp så mycke eller inte alls av elpatronen, samt att den har mycket högre COP. & framförellt så har den längre hålbarhets tid.

CarMan: De 50 000 extra för upgraderingen är en uppskattning från hussäljaren. I det priset ingår tillägg för 495:an, slang, vätska, grävning osv. Minns inte exakt avdraget om man väljer bor 490:n men det var i regionen 20-30 000.

Vi drar oss lite för riktig jordvärme eftersom det blir så mkt slang = stor del av tomten (1 200 m2) blir försedd med slang + kostnaderna då.

Fråga hussäljaren vad extrakostnaden blir för en Comfortzone. De borde kunna ge exakt pris eftersom installationen görs på samma sätt som för en IVT 490. Dessutom borde de ha fått frågan förut.
En Comfortzone ger större energibesparing än IVT 495.

/Hasse

Vilken modell av Comfortzone?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.