H
hakaninorr: Vad säger ni andra, ger IVT 495 Twin tillräckligt mycket extraenergi via jordvärmen för att vara vär sitt något högre pris?
4 svar · 4,5k läst
C
CarMan: e´n 360p är så klen så den kommer att andvända sin elpatron om den måste värme hus & varmvatten, så att kopla in en en beredare blir lika kostsamt i uppvärmning, men billigare i instalation & jag tror att du kan få elpatronen att topp värma dina 170 liter = du klarar dig på din pump (den går ju ändå mät som el än då, det lilla den gör via värmepumpen, vlir til dåligt cop så
6 svar · 4,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Vakuumventil kallas ibland också återsugningsskydd, tanken är att när varmvattnet svalnar (av någon anledning) skall inte vatten kunna sugas tillbaka in i systemet och förorena detta.
9 svar · 20,8k läst
B
BAS: Även om åkern ligger lägre än huset bör man pumpa ur luften ur slangarna. Det är i stort sett omöjligt att lägga den helt utan "berg och dal". Varje lite dal adderar på tryckmotståndet då brinet ska spolas runt.
5 svar · 5,5k läst
R
Räv3n: Bryt strömen helt när du gör kopplingar. Då gärna i centralen men går oxå bra om man är lat på säkerhets/arbetsbrytaren.
2 svar · 4,6k läst
G
Gurnett: Hade redan kontaktat Thermia, men fick inget svar så jag provade forumet istället. Rätt som det är fick jag en manual på eposten för 1 timme sen. Visade sig att det var rätt kopplat, men att temperaturen var lågt satt. Tack
2 svar · 5,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Såg just den här tråden... 103 öre / kWh :eek: verkar de förtvivlade Uppsalaborna få pröjsa... :( :( http://www.byggahus.se/forum/fjaerrvaerme-gas/86179-pris-pa-fjaerrvaerme.html
12 svar · 9,5k läst
·
R
robertdigital: "1500 SEK mer per år med bergvärmen än med luft/luft" Jag vet inte hur du kalkylerar riktigt men det får väl kvitta eftersom trådskaparen är mer intresserad av tekniken kring luft/vatten. Vi får väl konstatera att vi har olika åsikter angånde detta och det är väl inte konstigt egentligen: en del kör en gammal bensinkombi med halvtaskig komfort medan andra väljer en nyare v70
14 svar · 7,2k läst
J
jenso: Hej! Kan du specificera vilken "adress" du hämtat värdet från (ex 5.1) så att man vet vilket värde du redovisar? Är det verkligen förångningstemp du syftar på så verkar det i så fall som att givaren fått fnatt. Är det givaren till hetgastemp kan den utan vidare nå dessa temperaturer, speciellt om elpatronen går samtidigt m kompressorn och då talar vi kondenseringstemp i
1 svar · 6,9k läst
P
Pauland: Hej! Står inför ett byte av mitt värmesystem, använder nu en 10 år gammal olja/el-kombipanna. Huset är från 40-talet och 220kvm stort. Dagens förbrukning ca 30000 kwh el och 1,5 kubik olja per år. Kännsju uråldrigt att elda med olja. Håller på att ta in offerter från olika installatörer och de har ju en del olika förslag. Har ni några rekommendationer? Kombipump eller separat
0 svar · 3,2k läst
T
Tjacko: [citat] Kan tillägga att ju bättre tillrinnig i brunnen du har ju snabbare ställer sig nivån som du fyllt uppdig till in
19 svar · 7,4k läst
N
nikke80: [citat] Problemen som har varit med Sanyo Co2 är lite barnsjukdomar med bl.a att avfrostningarna inte fungerat, detta löstes genom att flytta givaren på utedelen några centimeter samt att kretskort har bytts ut då styrningen inte har fungerat på alla aggregat. Det största problemet har som sagt varit att effekten inte har räckt till och pannan har gått in och spetsat ganska tidigt men
6 svar · 7,6k läst
C
CarMan: man ska flytta den kalla luften till det varma rumet. på så set får man undetryck i det kalla rumet & varm luft letarsig dit
7 svar · 4,9k läst
C
CarMan: [citat] nä denlär väll ha energi klass dubbel Ö eller nått.
11 svar · 8,2k läst
C
CarMan: ja borran syns inte. har du källare suns inte heller ingångs hålet i huset. med enplans villa väljer många att göra hålet in i hus övermark, men det går lika bra att göra som jag gjort (borra diagonalt innefrån o ut, så man hamnar under mark)
2 svar · 4,9k läst
C
CarMan: [citat] det du beskriver är en pucher
11 svar · 10,6k läst
·
B
BAS: Tyvärr så är VVSarna dyra nuförtiden. Kolla gärna med en till firma innan du slår till.
1 svar · 4,8k läst
B
BAS: Vi trodde att vi skulle ha ved hur länge som helst då vi byggde. Den tog slut snabbare än man kunde ana. Om ni inte har badkar eller annat som drar mycket varmvatten så skulle ni kunna sätta in en elberedare. En gammal oljepanna som värmer vatten på sommaren är en otrolig energitjuv. Luftvärmepumpar är både relativt billiga och effektiva (då det inte är allt för kallt ute) men
1 svar · 3,2k läst
P
perstr: Nja, ljudet kommer från kompressorn och hörs främst genom ventilationsrörer. Se til att ha flexrör närmast och ev även ljuddämpare så blir det nog inga problem. Själva kompressosn hörs också en del, oavsett vad andra säger. Men det är nog en vanesak om den står i tvättstugan.
2 svar · 4,0k läst
F
FLKR: [citat] I princip ytstorlek på dina element i förhållande till husets värmebehov. FLKR
6 svar · 4,8k läst
Peter2400
Peter2400: Jag tror inte det är möjligt att det rent ekonomiskt skulle kunna vara värt priset, copvärdet är nog inte bättre än på de andra ledande märkena. Luftmiljöbutiken verkar dessutom vara hutlöst dyra.
1 svar · 5,0k läst
S
somelvis: [citat] I stora drag stämmer detta med min uppfattning om historien. Haft en 1110 och därefter en 1115 fast inte i samma hus. I nybygget blir det en 1125. Mvh
23 svar · 8,8k läst
B
BAS: Jag tror i och för sig att högtrycks-pressostaten löser ut innan kompressorn skadas. Då bryts strömmen till kompressorn som stannar.
2 svar · 3,5k läst
M
moddha: nix, jag har inget vattenburet idag. men jag ska bila upp källar(sutteräng)golvet och ändra avloppen + lägga ner isolering och när jag ändå håller på lägga golvvärme.. övervåningen ska också få nya (trä)golv så då tänkte jag lägga värmegolv där också. men jo, jag har väl en rätt låg förbrukning, men SÅ jättelåg tycker jag inte den är. nya fönster och takisolering
11 svar · 5,3k läst
M
Mikael K.: Läser och läser... Just Fujitsu Nocrian verkar vara en intressant pump. Många talar om den som en "värsting" ett "monster". Verkar inte vara många som klagar på den i deras eget forum heller. Har bett en kille komma ut och räkna på just den pumpen. Vi får väl se hur det blir.
7 svar · 47,9k läst
J
Josef-Gbg: Angående låg placering, nu har jag fått en rekommendation från ett företag i Gbg. Daikin FVXS http://www.vpcenter.se/daikin.pdf Nån som hört något om den?
11 svar · 5,9k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Det kommer nog att bli CTC elpanna och luft/vattenpump, så speciellt varmt vatten blir det inte. Räknar dock inte att det kommer att behövas så speciellt mycket effekt, det är redan hyfsat varmt med den värme som avges av skorstensstocken (braskamin på 1:a vån) och den som kommer upp genom trappen. Dessutom så finns det direktverkande elradiatorer. Jag är bara ute efter något som
4 svar · 2,9k läst
M
midsjö: vilken är bäst tii ett 1 plans hus på 138kvm huste ska ligga i småland
0 svar · 2,8k läst
C
CarMan: dom brukar bara hålla 10-15 år. (ditt hus är säkert från slutet 80 eller början 90 om jag får gissa) så det är inte värt att låta en firma instalera en begagnad. men gör man jobbet själv så kan man ju skjuta upp kostnaden för en helt ny.
1 svar · 5,7k läst
Z
znitz: Vi är precis i startgroparna för att bygga ett nytt hus. Jag har funderat rätt mycket på värmeåtervinning. Faidros förslag att värma kallvattnet till duscharna med sitt avloppsvatten från duscharna borde spara en hel del? Det finns ju en äkta hälft som tycker om att duscha länge..(och varmt dessutom) Är det någon som har provat detta och sett i verkligheten vad man sparar? En fråga
24 svar · 7,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.