rogge_vvs
rogge_vvs: [citat] Den fungerar enligt ejektorprincipen."det innebär att vatten trycks genom ett speciellt utformat munstycke som skapar ett undertryck i en sidokanal" Idag är det dock mer vanligt med pumpar i brunnen sk sänkpumpar eller undervattenspumpar http://images.google.se/images?hl=sv&q=undervattenspump&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
17 svar · 11,3k läst
A
alphadude: Hej, Det jag borde skrivit var att jag har en Nibe fighter 2005. Alltså en luft-vatten värmepump. Men jag är även intresserad i största allmänhet. Tycker det verkar konstigt att detta saknas på marknaden, då det känns som man skulle kunna spara en hel del el/driftstimmar med fjärr-/internetstyrning...
2 svar · 2,1k läst
C
CarMan: [citat] med tanke på att du inte tidigare skrivit i tråden & att du en citerar nån, så säger komentaran Va? ingen ting !!!
9 svar · 3,0k läst
J
JoeHill: Hej, Jag provade att manuellt stänga shunten, fortfarande varma element, kom på att shunten kärvade för några år sedan, tog bort shuntmotorn och vred på axeln, orkade inte för hand, tog en polygrip, det som förvånar mig är att det verkar inte finnas några ändlägen, verkar gå att vrida hur många varv som helst, kanske ska vara så? Hur som helst satte tillbaka motorn, satte på
4 svar · 1,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Ser bra ut. Tack!
2 svar · 2,0k läst
M
mindz: får kolla det då, det låter ju väldigt bra ....det sitter en insats kamin där oxå så hade tänkt stödelda när det är som kallast på vintern ..men med jordvärme så får man både uppvärmningen på huset och varmvattnet på samma eller ?
3 svar · 1,8k läst
A
appelcore: Ok Om jag tycker att +15 är bra så kan det vara så år efter år alltså. En hel vetenskap för att sätta sig in i allt.... Tack för hjälpen!!
5 svar · 6,9k läst
M
Maskot: [citat] Det stämmer ju, att det inte alltid är full komfortvärme. Som sagt så är det dåligt ställt med spontanvärme från pumpen vid mild väderlek, vilket ju är en termostatfråga. Byta panna är nog dock mer aktuellt än att meka termostat och hoppas på ett par års drifttid till. Och då är det naturligtvis så att man får bedöma merkostnaden mellan ny elpanna och värmepump. Tack
16 svar · 13,3k läst
C
CarMan: som segt så tror jag dom flästa förstår
35 svar · 8,2k läst
B
BAS: Håller med Carman. Jag har dock stött på otroliga skillnader. En Bonus 8 kW väger ca 85 kg. En Nibe 8 kW väger ca 185 kg (båda utan acktank). Någon som vet varför en Nibe behöver vara så tung?
2 svar · 1,9k läst
C
CarMan: inne givaren komer att hjälpa till att kompensera för inden (men det är som sagt viktigt att ställa in pumpen utan innegivare först, vilket kan ta flera månader om man är petig)
20 svar · 15,3k läst
C
CarMan: en luft/vatten värmepump. brukar ha en effekt på 7-12 kW & kan styras så den går på flytande kondensering, samt att den själv kopplar in el patroner & kan värma varmvatten när det behövs (vilket inebär att den kan göra an av vägning för när & hur den ska prioritera mellan varmvatten & hus värme, för att inte hus värmen eller varmvatnet ska bli lidande) en luft/luft värmepump
3 svar · 3,2k läst
B
BAS: Du har luft i slangarna. Du blir inte av med luften med den vanliga cirkulationen, det är för litet flöde. Ring installatören och be om en renspolning av slangarna. Du har, utöver störande bubbelljud även nu en anläggning som går lite mindre effektivt.
3 svar · 3,9k läst
N
nic2: Det finns ingen anledning att hålla 1200 liter vatten varmt för dig, det blir olönsamt som Carman skriver. Nä, köp du en komplett bergvärmepump med varmvattenberedare inbyggd, typ Nibe 1225-6. Har du stort bubbelbad (över 200 liter), köp 1125-6 och docka sep. varmvattenberedare till den. Enklast och förmodlingen också mest ekonomiskt.
2 svar · 3,0k läst
P
Pongu: Huset är stort, halvbra isolerat och ligger i Jämtland, så det verkar ju klart attraktivare med jord- eller bergvärme, beroende på förutsättningarna. Det kommer ju ändå att kosta massor av pengar att konvertera huset i fråga till vattenburen värme och då kan man lika gärna välja en optimal lösning eftersom skillnaden ändå blir liten i den totala konkursen! :) Ska man snabbt och
4 svar · 3,8k läst
Luckyman
Luckyman: Du verkar ju ha avfrostningsautomatik på din vp i alla fall, det tror jag inte de flesta har. Och just detta med avfrostning blir aktuellt vid som du säger +8 grader och lägre, om det är varare så behövs ej ngn avfrostning. Detta är just akilleshälen på "billiga" utlänsk vp som installeras i Norden de klarar ej klimatat utan är gjorda för ett varmare klimat. Annars kan det vara
2 svar · 7,8k läst
A
A80TD: Jag kan varmt rekommendera detta internetforum: http://www.varmepumpsforum.com/ Försök ta er tid att gå igenom avdelningen för L/L-värmepumpar, inkl. installations- och placeringsforumen. Jag tror ni kan lära er mycket där och få svar på många frågor. Jag tror det är en bra början. Om ni skickar in era frågor ihop med info om huset: planritning, ort, nuvarande uppvärmningssätt och
1 svar · 2,8k läst
G
gunric: Hej! Jag har en VP18 sedan snart 2 år. Tidigare hade vi en Bachco minimaster som är en till-/frånluftfläkt med passiv värmeväxlare kombinerat med köksfläkt. När köket skulle göras om var det inte mycket som stämde designmässigt med den gamla fläkten. Som tur var passerade frånluftröret till fläkten över varmvattenberedaren och efter lite nya skarvar, hål i ytterväggar och golv
1 svar · 7,7k läst
C
CarMan: [citat] du pratar i nattmössan. fr hoingsvis har du inte fått 55 gradit vatte den här varma vintern. för om så är fallet, så får du prolem när det blir kallt !
10 svar · 6,1k läst
D
danielaxelsson: Vi köpte en Pioneer från generalagenten i Sverige. Kostade 24995:- komplett system med rör osv. Billigaste jag hittat ialla fall. Snabb leverans och lätt att installera. Fungerar klockrent. generalagentens hemsida: www.swanstar.se
4 svar · 3,3k läst
B
Anonymiserad 48587: [citat] Mera off-topic. Jag håller med CarMan fullständigt i detta. Bygger man hus ska man självklart se till att man klarar husets uppvärming helt och hållet och säkert trots att man inte är hemma. Min åsikt är också att uppvärmingen helst ska klaras av med ett och samma värmesystem för hela huset (garage/förråd m.m. möjligen undantaget) för att lättare kunna justera in
42 svar · 7,1k läst
P
plipp: Nu e jag mycket nyfiken,... som kylmontör frågar jag,, har ni sparat någon elförbrukning på rustapumpen? kontra elvärmare/ konvektor för en ca 800kr såg tidigare att nån konverterat från R407C till R410A .läste jag fel... utan ingrepp på maskin?
42 svar · 27,7k läst
P
plipp: Tips Välj mellan Sanyo och panasonic...inverter har bra kvalite och är tystgående.. Låt en kunnig installerare installera rören mellan delarna och vaccumpumpa rören , samt kontrollera läckage.. köra igång.. Montera om du kan INTE utedelen på vägg, om du inte sätter bra vibrationsdämpare under , utan ställ den på ett bra markstativ. Är det en sovrumsvägg i närheten så kan man om
3 svar · 5,9k läst
C
CarMan: helt klart ska du fortsätta med jordvärme. du kan förlänga den slang du har. detta förutsätter förstås att du har plats för detta & att du vet var din nuvarande slang ligger, så du inte gräver av den, samt att du vill gräva upp tomten. du kan också förlänga genom att borra ett bergvärme hål, men det kostar ju en bra slant, tyver.
8 svar · 7,8k läst
Linus_E
Linus_E: installerar själv med hjälp av arbetskollegor ... landrar på runt 60k med allt o sen får jag loss 25k för min nuvarande anlägning. låtit tanken gå på el i vinter o legat på 3500.-/mån i vinter så de kan bara bli biligare :)
10 svar · 8,6k läst
C
CarMan: Låter som ni värmer upp källaren. det kan man inte göra, utan att först issolera väggar o golv, regält, helst ugtefrån
8 svar · 3,2k läst
P
Pongu: Köp ett par billiga med stickpropp och flytta runt dem lite! /Pontus
8 svar · 16,8k läst
·
Alpha
Alpha: Tänkte bara nämna vilka verktyg som behövs ifall om fler undrar.. Manometerställ(tryckklockor hög+låg)+ helst en digital vakummeter + slangar, vakumpump, kvävgas(täthetsprovning), koningsverktyg(kragning av rör), gradningsverktyg eller en kniv :), tätningsmassa för gängor, kragar, insexnyckel 6(6,5), 2 mellan skiftisar, hålsåg 50-60mm + ev. förlängare,borrmaskin, stämjärn(vid
7 svar · 30,6k läst
C
CarMan: vad är det för agrigat du sk montera? beroende på storlek o typ, så kan do kosta 5-10 000:- styck ska dom sitta i taket så är ju allt mer komliserat & tidskrävande schunt ser jag ingen anledninga alls till att ha, termostat fins i de flästa fläcktkonvektorer, möjligtvis inte i takmonterade? be att få offerten specifiserad. Då ser du vad det är som kostar
3 svar · 4,1k läst
F
Foolse: När jag skrev "en massa ackumulatortankar mm" så menade jag 1. ackumulatortank 2. ev. expansionskärl 3. Ev, separat varmvattenberedare 4. Ev. Styrutrustning för annan värmekälla typ laddomat till vedpanna/pelletspanna 5. Och en hel del rör däremellan. Alltså inte bara ackumulatortank. Jag ser själv i detta inget stort problem, men det kan var en faktor att räkna med om man är
6 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.