23 430 läst ·
76 svar
23k läst
76 svar
Driftkostnad ivt 495 Twin
Sida 1 av 6
Jag är nyfiken att veta driften med en sån pump / år ink hushållsel Kan även passa på att fåga om försäkring/sopor/vattenkostnad som ni brukar ha / månad.
Vi kommer att stödelda med ved oxå...så det vore riktigt intressant att få lite information om driften.
Vi kommer att stödelda med ved oxå...så det vore riktigt intressant att få lite information om driften.
Jag vet att frågan har varit uppe förut men det kan bra om jag kan få aktuell info angående 495:an , huset jag förmodligen ska bygga är ett 1plans Eksjöhus Lyckan Vinkel på 138kvm och det kommer att stå i Kalmar.
Jag jämför med en ivt 490 jag får betala 50 extra på 495:an så frågan är ju om det är värt det?
Tacksam om ni som har haft denna i nått år kan svara.
//Midsjö
Jag jämför med en ivt 490 jag får betala 50 extra på 495:an så frågan är ju om det är värt det?
//Midsjö
Vi fíck en uträkning från IVT på vårt nybygge. 180 kvm i ett plan med golvvärme. 495 Twin skulle förbruka ca: 10000 kw/h om året för värme & vatten vid 20 graders innertemp. Kommer nu förmodligen bygga med en tillverkare som har Nibe som standard. Standard sitter en 360 som väl är ganska jämförbar med IVT:s 490. Vi uppgraderar till ren jordvärme med frånluftsvärmemodul för 38000 kr. Tycker det låter dyrt med 50 papp för att uppgradera från 490 till 495.... Men du tjänar ju på det i längden ändå. Vi beräknar att vi har sparat in utlägget för uppgraderingen på 9-10 år med dagens elpris. Kolla med dom vad det skulle kosta med en IVT Greenline markvärmeanläggning istället. På vårt hus beräknas det med ca: 6000 kw/h per år i drift för värme & varmvatten med en jordvärmeanläggning.midsjö skrev:Jag vet att frågan har varit uppe förut men det kan bra om jag kan få aktuell info angående 495:an , huset jag förmodligen ska bygga är ett 1plans Eksjöhus Lyckan Vinkel på 138kvm och det kommer att stå i Kalmar.
//Midsjö
Hej Midsjö!
Jag har haft en IVT Twin i snart 4 år som kombinerar jordvärmeslinga med returluften i ventilationen.
Vårat hus är en nyproducerad villa med golvvärme på 128 m2.(2004)
Driften på värme/varmvatten har legat kring 7000kwh / år och då ligger värmen på 22-23 grader inomhus.
Jag kan varmt rekomendera denna värmepump.
Observera att vi har vattenburet golvvärmesystem och behöver sällan värma vatten över 35 grader.
Vi bor strax utanför Sundsvall
MVH
Kal kula
Jag har haft en IVT Twin i snart 4 år som kombinerar jordvärmeslinga med returluften i ventilationen.
Driften på värme/varmvatten har legat kring 7000kwh / år och då ligger värmen på 22-23 grader inomhus.
Observera att vi har vattenburet golvvärmesystem och behöver sällan värma vatten över 35 grader.
MVH
Kal kula
Kal kula skrev:Hej Midsjö!
MVH
Kal kula
låter som normala siffror (det blir 54kWh/m2)
Låter som att klokt val att uppgradera till ren jordvärme.Smacker skrev:Vi fíck en uträkning från IVT på vårt nybygge. 180 kvm i ett plan med golvvärme. 495 Twin skulle förbruka ca: 10000 kw/h om året för värme & vatten vid 20 graders innertemp. Kommer nu förmodligen bygga med en tillverkare som har Nibe som standard. Standard sitter en 360 som väl är ganska jämförbar med IVT:s 490. Vi uppgraderar till ren jordvärme med frånluftsvärmemodul för 38000 kr. Tycker det låter dyrt med 50 papp för att uppgradera från 490 till 495.... Men du tjänar ju på det i längden ändå. Vi beräknar att vi har sparat in utlägget för uppgraderingen på 9-10 år med dagens elpris. Kolla med dom vad det skulle kosta med en IVT Greenline markvärmeanläggning istället. På vårt hus beräknas det med ca: 6000 kw/h per år i drift för värme & varmvatten med en jordvärmeanläggning.
se så är det lite fult av säljarna att bara räkna på 20 graders inomhus temp, det är nästan inge som har så kallt!
Jag har inte bott i mitt hus ett helt år än men nästan. Det är ett 2 -plans LB Hus Svalan på 160 kvm med förhöjd takhöj (2,6 nere och 3 meter på övervåningen i takhöjd). dessutom med många extra fönster.
Hitills har den dragit 9900 kWh totalt (på drygt 10 månader). Räknar med knappt 12000 kWh/år med vår IVT 495, borrat 70 meter eftersom det inte gick att dra jordvärme. Värme i plattan + några få lågtemp-radiatorer på övervåningen. Då ingår även hushållsel och där tror jag jag gör av med mer än de flesta, har tre datorer som ofta är igång, plasma-tv, multiroommusikanläggning, elgitarrer, elektrisk flygel osv...
Dessutom har jag extra varmvattenbererdare som också drar lite ström installerad eftersom vi har ett riktigt stort bubbelbadkar där två personer verkligen kan ligga parallellt. Huset ligger i södra sverige men direkt vid havet så det är definitivt utsatt för väder och vind.
Har också en 2-tons kakelugn som jag eldar i då och då på vntern som hjälper till att stötta värmen, har 21,5 grad i hela huset. Har gjort av med mindre än 2 kubik ved i år eftersom det varit så varmt.
Totalt sett så är jag nöjd med energiförbrukningen.
Hitills har den dragit 9900 kWh totalt (på drygt 10 månader). Räknar med knappt 12000 kWh/år med vår IVT 495, borrat 70 meter eftersom det inte gick att dra jordvärme. Värme i plattan + några få lågtemp-radiatorer på övervåningen. Då ingår även hushållsel och där tror jag jag gör av med mer än de flesta, har tre datorer som ofta är igång, plasma-tv, multiroommusikanläggning, elgitarrer, elektrisk flygel osv...
Dessutom har jag extra varmvattenbererdare som också drar lite ström installerad eftersom vi har ett riktigt stort bubbelbadkar där två personer verkligen kan ligga parallellt. Huset ligger i södra sverige men direkt vid havet så det är definitivt utsatt för väder och vind.
Har också en 2-tons kakelugn som jag eldar i då och då på vntern som hjälper till att stötta värmen, har 21,5 grad i hela huset. Har gjort av med mindre än 2 kubik ved i år eftersom det varit så varmt.
Oj OJ!aleli skrev:Jag har inte bott i mitt hus ett helt år än men nästan. Det är ett 2 -plans LB Hus Svalan på 160 kvm med förhöjd takhöj (2,6 nere och 3 meter på övervåningen i takhöjd). dessutom med många extra fönster.
Bristen hoss denna pump är att den kan max ge 4kW = du har i år haft väldigt tur, bara en liten lägre ute temp kan ge avsevärt mycke högre el räknign.
sen blir jag sur när du talar om hur "låg" energi åtgång du har, sen visar det sig att du eldar ved också, detta ger ju kraftigt missvisande siffror till trådskaparen