b_hasse skrev:
Fråga hussäljaren vad extrakostnaden blir för en Comfortzone. De borde kunna ge exakt pris eftersom installationen görs på samma sätt som för en IVT 490. Dessutom borde de ha fått frågan förut.
En Comfortzone ger större energibesparing än IVT 495.

/Hasse
Utan att veta vilken hussäljare det är frågan om så kan jag garantera att de inte har svar på denna fråga. Det enda de kan erbjuda är pris för uppgradering till en pump av samma märke, eller utköp. De har varken kunskap eller vilja att bestå med annan information.

Cyphera skrev:
Vilken modell av Comfortzone?
CE50

Cyphera skrev:
Vilken modell av Comfortzone?
CE65 rekommenderas för 180 kvadratmeter eller större,
så jag föreslår också CE50, med 6 kW tillskottselement.

/Hasse

Ok, tack! Jag ska höra, men jag misstänker att det är som zno säger, säljaren har nog inte som mål att sälja den bästa pumpen till oss, utan den bästa (dyraste??) IVT-pumpen.

Lite ny info från hussäljaren. De har gjort en noggrannare beräkning av uppgraderingskostnaden och den "ska" ligga på ungefär 25 000 och inte 50 000 som de har sagt tidigare. Avdraget för 490:n "blir nog" ca 38 000.

Har inte fått tag på energirådgivaren än (helger emellan) men jag antar att 495:an skulle se bättre ut i en energideklaration, nån som vet? Och nu verkar det ju dessutom löna sig.

Jag kan inte ge några råd eller tips om vilket alternativ du ska köra på och jag vet inte heller vilken husleverantör det rör sig om men ifall det är Sävsjö eller Brahus det rör sig om kan jag tala om att de har CZ i "sitt" sortiment även om de har IVT eller Nibe som huvudleverantör. Är man väldigt intresserad av CZ kan man med fördel ringa CZ och höra vilka fler husföretag de har samarbete med. Man ska veta att husleverantören vill sälja på dig det som blir mest ekonomisk fördelaktigt för husleverantören, aldrig någonsin det som blir billigast för dig i längden.

Frågan är också hur mycket en energiuppskattning verkligen ger eftersom den är väldigt fyrkantig och nog främst är riktad för att kommun och myndigheter ska skydda sin rygg.

jag betalade 14000 extra för en 495'a isf för en 490 + ca 20000 för borrning (kunde tyvärr inte lägga markslinga). Fick även med en extra varmvattenberedare i de pengarna.

Känns som det var klart värd pengarna när jag jämför med grannarnas driftkostnader med 490..

Byggde drygt 160 kvm med extra fönster + extra takhöjd...2 pla med lågtemeratursystem på uppvärmningen (golvvärme i plattan + lågtemtradiatorer på övervåningen).

Har låga driftskostnader och har myseldad en dryg kubik med ved i kakelugnen på ett år..

Har 6 grader i borrhålet och med lågtempsystem så blir effekten ur en 495 mer än tillräcklig för min storlek på hus iaf...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.