T
thomasx: Jo då, det skulle antagligen kunna funka, kanske kan du också bygga på detlite på höjden. Många så kallade veckoförråd är bara fyra spånskivesidor ooch en V-botten med skruven under. Mycket enkelt billigt och praktiskt. Har kört med ett sånt i många år nu. Har länge tänkt uppgradera men det har inte prioriterats, funkar väl för bra helt enkelt :-) Mitt rymmer 12-13 säckar men
33 svar · 6,6k läst
·
L
LaT: Vilken rökgastemp har du (ger ju en antydan till om brännaren ger effekt eller inte) och vilken rökgastemp brukar du ha?
9 svar · 8,0k läst
·
pelpet
pelpet: Luftburen värme kan du flytta med hjälp av vanliga värmeflyttare som kostar en femhundring. Vill du göra det lite snitsigare så finns det kanalanslutna pelletskaminer och luftvärmepumpar, så med ett kanalsystem så kan du distribuera värmen i huset. Sedan finns det också vattenmantlade pelletskaminer som du kan direktkoppla radiatorer eller fläktkonvektorer. Men nu börjar det dra iväg
15 svar · 3,4k läst
Semiproffset
Semiproffset: Skillnad mot att ha dörren öppen? Skall man få någon effekt så måste man forsera luften på något sätt. Antingen trycka runt luften eller köra mekanisk frånluft från det kalla rummet.
16 svar · 63,0k läst
R
rca1959: Moderna elmätare har ofta ett läge där man kan se effekten i kW genom att trycka på en knapp vid displayen. Om du har en sån kan du kolla effekten med resp. utan elpatronen inkopplad. Annans så kan du räkna "blinkningar" per minut eller om du har en gammal med roterande skiva mäta tiden för ett varv. Om effekten sjunker pga stora laster handlar det mer om spänning än ström. Effekten
8 svar · 5,5k läst
·
R
ressof: Jag har för mig att jag läst att man använder inte mineralull i golv idag för det är en riskkonstruktion men jag kan ha misstagit mig?
4 svar · 1,9k läst
Demmpa
Demmpa: Prova även att öppna/stänga tilloppsventilen (den högra på bilden), du har antagligen tvårörssystem, jag misstänker att tilloppsventilen är stängd. Att det sitter avstängningsventil även på tilloppet är att man ska kunna ta bort elementet utan att tömma hela systemet.
14 svar · 4,1k läst
·
M
Micro: Nej det fanns ingen acktank till den , om det inte installerades på vinden på 50-talet. Det verkade vara en ganska stor varmvatten tank då det räckte att elda var 3:e dag sommartid och vi var 4 personer i huset som duschade varje dag.
28 svar · 8,3k läst
·
C
corre: Den är nu till salu! http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/206089-flakt-konvektor-fcw-12-1-3-8kw.html
7 svar · 4,3k läst
Flöjten5
Flöjten5: Nu har jag fyllt på systemet! Stort tack till er för all er hjälp. Köpte gardenakoppling som jag satt på trädgårdsslangen och fyllde på. Det tog nog cirkus 5-6 minuter innan det var fullt, så visst saknades det en del vatten. Tack än en gång!
12 svar · 1,7k läst
·
H
hempularen: Man brukar rekommendera att man skall "strypa in" radiatorerna. Det finns (oftast) ett reglage på ventilen för att strypa ellementet. Termostater skall man i första hand ha för tillfällig reglering, som att strypa radiatorer i ett rum som tillfälligt värms upp av en brasa i öppna spisen, eller köket som blir varmt när du kör storbak i ugnen i flera timmar. Du skriver att förre ägaren
1 svar · 787 läst
Stefan N
Stefan N: Tvekar du att köpa för driftkostnaden av golvvärme? Det är värt varenda krona tycker jag. Har själv fem olika golv med värme och ångrar dom inte.
1 svar · 773 läst
Ö
Öhrlund: Tack GK100,spekerök,lat och peternicklas. De svar jag fått gör mig lugn.Jag kommer troligen att få ett bra system om jag följer era råd !Tackar !
10 svar · 5,1k läst
A
AndersS: Ett tips är att stänga av cirkulationspumpen när du luftar elementen.
20 svar · 27,6k läst
peternicklas
peternicklas: När vi la in golvvärme så var det LK som hade bäst och snabbast support. De var även deras material som var billigast på nätet. Nu är detta 2,5 år sedan. Temp. i de olika slingorna justeras genom att ställa flödet i slingorna. Detta hjälper LK till med. Dukan även få en ritning hur slingorna bäst ska ligga.
6 svar · 6,6k läst
J
johanpelle: Har du riktig jordvärme så lägg pengarna där och slopa solfångarna.Vad ska du med tusentals liter hetvatten till på sommaren. Det är uppvärmningen av huset som drar de stora pengarna och detta inträffar på vintern.
15 svar · 16,5k läst
sir_daniel
sir_daniel: Tigersåg och slägga :) Skippa kapen, kommer bara damma och äta skivor eller om du har skärbrännare/plasmaskärare så är den given :)
4 svar · 8,9k läst
·
A
anjn: Jag monterade känselkroppen till en vanlig lös rökgastermostat på utgående rökrör http://www.rinkabyror.se/artikel/laddomat-rokgastermostat/ men efter någon månad fick jag telefon att det inte fungerade, visade att rökröret blir lite för varmt så med tiden knäcker man känselkroppen, blev att jag bankade en bit tunt kopparrör platt i ena änden och borrade ett hål genom rökröret
32 svar · 5,5k läst
·
E
etiol: Förmodlingen finns den att få tag på rinkeby rör, värt att kolla . doppvärmare eller element är vilket som.. sitter det en sköld så är det kanon , för den sitter utanpå och då behöver du inte tömma behållaren på vatten.. kolla ledningarna dit, så dom sitter fast ordentligt ,,, men tag bort säkringarna den stunden, så du inte får dig en smäll, kan göra ont.. Glöm inte
6 svar · 2,8k läst
·
P
Pherra: Byt packboxen, kan bytas utan att tömma systemet. Dra lös med ett litet spärrskaft.
8 svar · 10,3k läst
·
R
rca1959: [citat] Har du nån länk till Hargassners styrning, verkar spännande.
6 svar · 19,3k läst
·
C
cecar33: Kolla här om det finns något som passar .exakta.se/x-online/rinkaby_ror/katalog_26/#/20/
1 svar · 3,0k läst
·
J
johanpelle: Snälla lordi: Kokar pannan har du ingen som helst nytta av att säkerhetsventilen kan släppa ut pannans 180 liter vatten genom ett trekvarttumsrör. pannan hinner sprängas innan det ens pressats ut 10 liter. Säkerhetsventilen SKA sitta högst upp i pannan där den kan släppa ut den ånga som bildas vid kokningen. När ångan släpps ut slutar kokningen. Nu är det värmepannor det är fråga
16 svar · 7,4k läst
·
Maveric77
Maveric77: Tack norrbottenstorpet! Ingen som har erfarenhet av att göra så här? Antar att en gjutjärnskamin på detta sättet kommer att bli lite varm utvändigt, men frågan är hur varm?
5 svar · 5,6k läst
J
Jannez69: [citat] Blir nog så för mig också då. Eller lägga 12 mm golvspånskiva som jag skruvar fast i glespanelen och sist matta. Bästa vore ju att flytspackla in slangen ovan 22 mm golvspånskiva men blir ju så dyrt då. Synd att flytspackel är så dyrt och tungt på 40-45 m2. :(
2 svar · 2,1k läst
H
Henrikd75: Jag har en rektangulär murspis som är 180 cm hög, med ett galler runt plåtskorstenen. Där pyser den varma luften upp. Man skulle kunna, med plåtisens hjälp, sätta en låg och diskret huv över gallret som leder in värmen mot väggen där det sitter en kanalfläkt. Då får man bättre effekt på värmeflyttandet. Men jag vet inte...en utanpåliggande pax eller Fresh intellivent på den
5 svar · 2,8k läst
lorens
lorens: Aaah, tusen tack för hjälpen! Det är inget man ska vrida på för hand då nej! :) Inte konstigt den inte finns med i skötselinstruktionen då! Den ska bara fungera! ;) Tack igen!
4 svar · 4,2k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Länge sen denna tråd skapades. Hur gick det? Låter ju som att det TS efterlyser är en frånluftsvärmepump iallafall, trots förnekandet? Jag förstår dock TS skepsis med tanke på begreppsförvirringen: att de flesta sk frånluftsvärmepumpar i själva verket är åbäken till elpannor med direktverkande el + en viss del återvinning via kompressor. Nuförtiden finns ju renodlade flvp som
7 svar · 1,4k läst
P
pr95: Ja 12mm golv värmerör inga plåtar ,tror att gips leder värme bättre -översta lagret är typ IR hårdare skiva
11 svar · 3,6k läst
C
Chrille7: [video=youtube_share;fVx_gfx9oIw]http://youtu.be/fVx_gfx9oIw[/video]
4 svar · 7,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.