Hej
Har ett hus med uppvärmd boyta på knappt 200kvm. 1989 års standard, treglas, isolerad platta, råvind med 300mm iso,
Gör idag av med beräknat totalt 27000kwh varav 4-5000 är HH-el.

Har ett till o frånlufts vent idag med en FTX bara, ej extra värmd. El och ved idag på vattenburet.

Skall byta värmesystem, fått offerter på allt från bergvärme för 220 000 kr till frånluft med Comfortzone EX 50 med separat acc för att vattenmantla braskamin för 107 000kr.

Har någon erfarenhet av nya EX 50??? firman skryter med ett COP (vet ej om det är SCOP) på hela 4,6, vilket jag tycker låter sjukt bra om det stämmer,,,
Tacksam för alla typer av kommentarer till CZ nya modeller EX 50/65 ??!!! samt jämförelse med NIBE 750, och mot bergvärme om någon kan bringa klarheter.

Besparingskalkylerna från firmorna verkar vara glädjekalkyler där man räknar på elpriser på 1,35kr/kwh, idag har jag ett pris på totalt 0,80kr/kwh. Minskar besparingen kraftigt...

Tacksam för synpunkter !!!

Frånluftsvärmepump är inte ett alternativ om du skall ha kvar FTX. Varför vill du byta värmesystem? Kan konvertering till pellets vara ett alternativ om det är vedhanteringen du vill slippa?

Redigerat:
hej sandhall

Idag har jag en jättegammal 4kbm tank, en 60kw vedpanna och 18kw elkassett. Huset värmde förut tre hus som avstyckats samt är ålderstigen. Vi vill komma åt och använda det idag är pannrum - stort rum, nyttja ett mindre utrymme där idsag bara FTX sitter.

FTX skall bort - tilluftsmodul på frånluftvärmepump?? Nibe 470 har det inbyggt, övriga fabrikat finns som tillsats ?!

Mer kött på benen att lämna sunpunkter på !! :)

• Gilla
messijah
  • Laddar…
Vad som också är intressant om någon skall kunna ge råd är ju effektbehovet idag. Elförbrukning har du ju angett. Hur mycket ved eldar ni? Känns spontant som om huset inte är optimalt för en FLVP (har dock ingen erfarenhet av ComfortZone).

Siffrorna jag angett för kwh är alltså totala energibehovet uträknat på en schablon över året utifrån de månader jag endast använt el, testkörde bara el under januari detta år, skulle hamna på 35000kwh utifrån den månadsförbrukningen men å andra sidan behövs ingen värme på sommaren alls senaste åren.

Räknar alltså på energiförbrukning på 22-25000kwh för uppvärmning totalt, sen max 5000kwh för HH-el och varmvattenberedare idag. Lever ganska snålt men har en gästlägenhet som drar extra periodvis.

Huset är förvånansvärt välisolerat och bra ur energisynpunkt, spontan reaktion från två av alla hembesökande firmors värmetekniker rent rent hur huset känns utifrån vad de sa.

Vad är det för vattenburet radiatorsystem i huset? Lågtemp(55/45), högtemp(80/60), mittemellantemp(xx/yy) etc?

hej josth

radiatorkretsar x 2-

dubbel parallell i ovanplan
enkelkrets bottenplan (40kvm är garage o förråd i botten m bara frostskydds värme)

55/45 är max jag uppmätt under vintern, hänt att det varit 60 vid eldning o då shunten inte hunnit med men annars lågtemp.
skall lägga till golvvärme i bottenplan, separat krets på 25kvm, hall o gästrum, tvättstuga.

Hej! Om radiatorsystem är lågtemp vid DVUT och dessutom ska kompletteras med golvvärme- slingor så fungerar det ihop med värmepump. Som års-COP är omkring 3 mer realistiskt för olika värmepumpar. Kan tänka mig att installationstekniska frågor kan avgöra om det t.ex. ryms att sätta in en FLVP med tilluftsmodul i nuvarande FTX-skåp? Ett annat alternativ kan vara en ny bättre FTX kombinerad med luftvattenvärmepump och lagom stor ackumulatortank. Ingen kompressor inomhus som tar plats eller för ljud med sig gör det lättare att utnyttja biutrymmen till annat. FTX kompenserar delvis för LVVP nackdel vid låga utomhustemperaturer. .

Tack för synpunkter Josth.

Jag tänkte försöka återkomma mer till en grundfråga: om det är någon som har erfarenhet av just en Comfortzone EX 50? uppvärmd boyta? och ev som jag tänkt ha en separat acctank med vattenmantlad kamin till?

givetvis tacksam för andra synpunkter men skulle gärna få höra specifik erfarenhet av just ovan anläggning.

Hej,

Jag konverterade från direktverkande el med LLVP till vattenburet och EX50 nu i januari, ingen acctank dock.
Det är ett hus på 138kvm byggt -74 med mekanisk frånluft. Halva huset med stora gamla 2-glas-fönster.

Tidigare hade vi en förbrukning 22000KWh när vi använde LLVP så det egentliga behovet är nog kanske 25000KWh.

Den första månaden med endast FLVP var nu februari och då blev förbrukningen 1800KWh jämfört med 3200KWh för 2012. Nu var det dock medel utomhustemp -2 jmf med -4 förra året.
Mars verkar landa på 2300KWh vilket är samma som förra året men medeltemp har varit -4 jmf +4 förra året. Så det ser onekligen bra ut så här långt.

Några nackdelar jag uppmärksammat är att det blir lite kallt i huset när den producerar varmvatten (jag hade inte förståt att den bara kan producera en sak i taget) men det borde vi kunna komma runt den dagen vi installerar acctank men det gör vi nog inte förrän det är dags för solvärme.
Jag har heller inte hittat någon information om hur jag tar ur loggar ur pumpen. Det finns visserliggen ett minneskort i den men den innehåller inte loggar i textformat så jag behöver nåt program för att läsa dem. Ska kontakta Comfortzone vid tillfälle och fråga.

Hej tl9090...
Tack för svar och erfarenheter. Är det inte för mkt begärt skulle jag vara oerhört tacksam om du sladdade förbi den här tråden igen och uppdaterar med svar du får av comfortzone och ytterligare händelser/förändringar kring ditt värmesystem. ja kommer förmodligen köra våren ut på nuvarande och slänga ut allt under sommaren så jag kan ta hit comfortzone i augusti.
Är utlovad ett återbesök efter 6mån föruppföljning av anläggning och vill ha det besöketnär det gått några vintermånader.

Fler som har efarenheter av Comfortzone EX 50 (L).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.